Norske lastebiler fraktet 1. halvår i år nesten 102 millioner tonn gods. Dette er 9 prosent mer enn i samme periode året før. Biler i egentransport bidrog mest til økningen i transportmengden. Transportarbeidet steg med 14 prosent, og utgjorde nesten 5 milliarder tonnkilometer i 1. halvår. Biler i leie-transport økte sin andel av transportarbeidet fra 75 til 78 prosent fra
Veksten i innenlandsk godstransport med lastebil fortsetter. Både transportert mengde og transportarbeidet økte i 1. halvår i år sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig gikk tomkjøringsandelen ned og både kapasitetsutnytting på turer med last og gjennomsnittlig transportlengde per tonn økte.
Færre kjører tomt
Lastebilenes samlede kjørelengde, inkludert kjøring uten last, var snaut 1,2
milliarder kilometer 1. halvår. Dette er en svak nedgang sammenlignet med samme
periode i fjor. Biler i leiebiltransport stod for 44 prosent av samlet
kjørelengde. Andelen kjørte kilometer med last, økte derimot med nesten 6
prosent. Følgelig gikk tomkjøringsandelen ned, fra om lag 39 til 35 prosent i
2. halvår i år. Godsbilenes kapasitetsutnytting på turer med last økte fra 59
til 60 prosent.
Massetransport dominerer
Frakt av grus, sand, sement, jord og stein mv. utgjorde 43 millioner tonn,
eller nesten 43 prosent av de totale transportene. Sammenlignet med
1.
halvår i fjor var det en økning på vel 7 prosent. Biler i leietransport stod
for nesten 59 prosent av massetransportene. Frakt av stykkgods og
metallprodukter mv. har imidlertid størst betydning for transportarbeidet.
Andelen av totale tonnkilometer i 1. halvår i år var på om lag 38 prosent,
eller vel 1,9 milliarder tonnkilometer. Biler i leietransport utførte nesten 80
prosent av dette.
Om statistikken
Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie- og egentransport, og bygger på
kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt,
spesialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med nyttelast
1,0 tonn og over. Utvalget på 2 500 biler trekkes hvert kvartal fra
Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes
totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med
en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje. Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse. Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for. Innenlandske transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge. Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.
Figur 3: Transportmengde innenlands for norske godsbiler. Leie- og egentransport.
Kvartal. Millioner tonn
Ukens statistikk nr. 51-52, 1996