Det ble i alt transportert nesten 2,8 millioner tonn gods utenlands med norske lastebiler de tre første kvartalene i fjor. Av dette ble nær 1,5 millioner tonn transportert fra Norge, og 1,3 millioner tonn til Norge. Dette viser Statistisk sentralbyrås nye undersøkelse om internasjonale transporter med norskregistrerte lastebiler.
EU-landene var mottaker eller avsender av over 98 prosent av alt godset som ble fraktet utenlands med norskregistrerte lastebiler i de tre første kvartalene i 1996. Sverige var det desidert største mottaker-/avsenderlandet. Stykkgods og bearbeidede varer og lignende var det dominerende vareslaget.
Mest til og fra Sverige
Sverige var mottaker av vel 0,8 mil-lion tonn gods. Dette var en andel av den
totale eksportmengden med norske biler på nesten 59 prosent. Tilsvarende andel
fra Sverige til Norge var 67 prosent, eller nær 0,9 million tonn. Tyskland og
Danmark var de nest viktigste mottaker-/avsenderlandene, målt i
transportmengde. Andelene var på henholdsvis 11,8 og 7,9 prosent av den totale
godsmengden.
Transportarbeidet ved internasjonale godstransporter med norske lastebiler utgjorde i alt vel 2,1 milliarder tonnkilometer i de tre første kvartalene i 1996. 55,7 prosent av transportarbeidet ble utført på turer fra Norge til utlandet, og 42,8 prosent på turer fra utlandet til Norge. Hele 97 prosent av transportarbeidet ble utført i forbindelse med transporter til eller fra EU-området. Transporter til/fra Sverige stod for 35 prosent av det samlede transportarbeidet. Dernest fulgte Tyskland og Frankrike med en andel på henholdsvis 17,0 og 8,7 prosent.
Stykkgods og bearbeidede varer dominerer
Drøyt halvparten av både transportmengden og -arbeidet ved transportene til og
fra Norge bestod av stykkgods, bearbeidede varer og lignende. Dette tilsvarte
1,4 millioner tonn gods og 1,1 milliarder tonnkilometer. Det ble fraktet vel
250 000 tonn næringsmidler og fôr fra Norge. Dette var en andel av
eksporten med norske godsbiler på nær 18 prosent. Den tilsvarende andelen ved
transporter til Norge av dette vareslaget var bare 3 prosent.
Den totale kjørelengden med og uten last var på vel 130 millioner kilometer. Dette omfatter også kjøring i Norge på turer til og fra utlandet.
Definisjoner
Internasjonal transport:
Omfatter kjøring til/fra Norge, det vil si hvor av- eller pålessing skjer i Norge, transittrafikk samt tredjelands- og kabotasjekjøring.
Kabotasje:
Transport innen et annet land.
Tredjelandskjøring:
Transport mellom to utland.
Transportmengde:
Bruttovekten av det gods som blir transportert, medregnet emballasje.
Transportarbeid (tonnkilometer):
Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse.
Nyttelast:
Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.
Om statistikken
Undersøkelsen bygger på kjørerapporter fra et utvalg av norskregistrerte
lastebiler i leiebiltransport med nyttelast 3,5 tonn og over. Utvalget trekkes
hvert kvartal fra Vegdirektoratets register over bedrifter som har
fellesskapstillatelse for kjøring på utlandet. På grunnlag av utvalget beregnes
totaltall for norske lastebilers kjøring i internasjonal godstransport. De
beregnede tallene vil være beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og
resultatene må derfor tolkes med varsomhet.
Slik undersøkelsen er lagt opp er det vanskelig å fange opp kjøringen til norskregistrerte biler som er stasjonert i utlandet for et lengre tidsrom. Dette kan blant annet ha betydning for vurderingen av omfanget av kabotasjetransporten. Kjøring på såkalte CEMT-tillatelser som skjer direkte fra Norge til et land utenom EU, fanges heller ikke alltid opp. I praksis vil dette si transporter til/fra Russland over Storskog tollsted.
Figur 1: Transportmengde med norske godsbiler, etter mottaker-/avsenderland. Prosent. 1.-3. kv. 1996