Det ble i alt transportert 3,8 millioner tonn gods utenlands med norske godsbiler i 1996. Av dette ble 1,9 millioner tonn transportert fra Norge og 1,8 millioner tonn til Norge. Tredjelands- og kabotasjetransportene utgjorde bare vel 50 000 tonn.
Sverige var det desidert største utenlandsmarkedet for norskregistrerte godsbiler i 1996. Tyskland var det nest viktigste markedet. Omfanget av transport innen eget land (kabotasjetransport) og transport mellom to utland (tredjelandstransport) er foreløpig beskjedent.
60 prosent til Sverige
Sverige var mottaker av nær 1,2 millioner tonn gods. Dette tilsvarte en andel
på 60,2 prosent av den totale eksportmengden med norske biler. Tilsvarende
andel fra Sverige til Norge var 68,8 prosent, eller vel 1,2 millioner tonn.
Tyskland var det nest viktigste mottaker-/avsenderlandet, målt i
transportmengde. Andelen var på henholdsvis 12,7 og 9,2 prosent.
EU-landene mottok eller avsendte 98,2 prosent av alt godset som ble fraktet utenlands med norskregistrerte biler i 1996.
2,7 milliarder tonnkilometer
Transportarbeidet ved internasjonale godstransporter med norske godsbiler
utgjorde i alt vel 2,7 milliarder tonnkilometer i 1996. Tredjelands- og
kabotasjetransporten utgjorde drøyt 40 millioner tonnkilometer. 55,6 prosent av
transportarbeidet ble utført på turer fra Norge til utlandet, og 44,4 prosent
på turer fra utlandet til Norge. Målt i tonnkilometer er naturlig nok
transportene til og fra nabolandet Sverige ikke like dominerende som målt i
transportmengde. 30,8 prosent av transportarbeidet ut av landet ble utført på
turer til Sverige, 43,8 prosent andre veien. De tilsvarende andelene for
transporter til og fra Tyskland var på henholdsvis 18 og 14 prosent.
Hele 96,3 prosent av transportarbeidet ble utført i forbindelse med transporter til eller fra EU-området.
49,4 prosent av transportmengden og 53,5 prosent av transportarbeidet til og fra Norge bestod av stykkgods og bearbeidede varer mv. Dette tilsvarte 1,8 millioner tonn gods og 1,4 milliarder tonnkilometer. Varegruppen næringsmidler og fôr, som blant annet omfatter fiskevarer, står for en betydelig andel av transportene ut av landet. Eksportandelen var på 16,2 prosent, tilsvarende 313 000 tonn. Siden disse turene som regel er lange, er andelen av transportarbeidet tilsvarende høyere, 33,4 prosent. Dette vareslaget betyr imidlertid lite for transporter til Norge, med en andel på bare 3,3 prosent av transportmengden.
Den totale kjørelengden med og uten last var på vel 170 millioner kilometer. Dette omfatter også kjøring i Norge på turer til og fra utlandet.
Om statistikken
Undersøkelsen bygger på kjørerapporter fra et utvalg av norskregistrerte
godsbiler i leiebiltransport med nyttelast 3,5 tonn og over, som driver
internasjonal transport. Utvalget trekkes hvert kvartal fra Vegdirektoratets
register over bedrifter som har fellesskapstillatelse for kjøring på utlandet.
På grunnlag av utvalget beregnes totaltall for norske godsbilers kjøring i
internasjonal godstransport. De beregnede tallene vil være beheftet med en viss
statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.
Statistikken omfatter ikke biler i egentransport, og heller ikke lastebiler, varebiler og kombinerte biler med nyttelast under 3,5 tonn. Dette antas imidlertid å ha relativt liten betydning for vurderingen av det totale transportomfanget. Slik undersøkelsen er lagt opp er det dessuten vanskelig å fange opp kjøringen til norskregistrerte biler som er stasjonert i utlandet for et lenger tidsrom. Dette kan særlig ha betydning for vurderingen av omfanget av kabotasjetransporten. Kjøring som skjer direkte fra Norge til et land utenom EU, såkalte CEMT-tillatelser, fanges heller ikke opp. I praksis vil dette si transporter til/fra Russland over Storskog tollsted.
Internasjonal transport: Omfatter kjøring til og fra Norge, det vil si hvor av- eller pålessing
skjer i Norge, transittrafikk samt tredjelands- og kabotasjekjøring. Kabotasje: Transport innen et annet land. Tredjelandskjøring: Transport mellom to utland. Transportmengde: Bruttovekten av det gods som blir transportert, medregnet emballasje. Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse. Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.
Figur 13: Transportmengde etter noen viktige mottaker-/avsenderland. 1996
Figur 14: Transportarbeid etter noen viktige mottaker-/avsenderland. 1996