Biler i leietransport fraktet i alt 145,4 millioner tonn gods i 1997. Leiebiltransportørene fraktet dermed 60,6 prosent av alt godset i 1997. Hele 75,7 prosent av transportarbeidet ble utført av biler i leietransport, tilsvarende 8,8 milliarder tonnkilometer.
De norskregistrerte godsbilene med nyttelast over 1tonn fraktet 239,9 millioner tonn gods innenlands i 1997. Dette var 6,9 prosent mer enn i 1996. Transportarbeidet utgjorde 11,6 millarder tonnkilometer. Dette var en økning på 11,3 prosent sammenlignet med 1996.
Lengre turer
Transportarbeidet økte relativt sett mer enn transportmengden fra 1996 til
1997. Dette henger sammen med at det har skjedd en svak forskyvning av
transportene over fra varer som tradisjonelt transporteres over korte avstander
til varer som vanligvis fraktes lenger.
De korte transportene er imidlertid fortsatt typiske for godsbilene, selv om andelen gikk litt ned fra 1996 til 1997. En årsak til at de korte transportene dominerer, er at det er grus og sand med videre som fraktes mest. 43,9 prosent av alt godset som ble fraktet med lastebil i 1997 bestod av disse vareslagene. Dette var likevel en liten nedgang fra 1996, hvor andelen var 44,5 prosent. For transportarbeidet har frakt av stykkgods og andre varer størst betydning. Andelen økte fra 38,5 prosent i 1996 til 40,6 prosent i 1997.
Andelen av godset som ble fraktet kortere enn 10 kilometer gikk ned fra 43,6 prosent i 1996 til 38,4 prosent i 1997. Andelen som ble fraktet mellom 10 og 50 kilometer økte derimot fra 32,8 prosent i 1996 til 38,3 prosent i 1997.
Den gjennomsnittlige transportlengden per tonn økte fra 46,3 kilometer i 1996 til 48,2 kilometer i 1997.
Mindre tomkjøring
Den samlede kjørelengden, inkludert kjøring uten last, utgjorde 2,8 milliarder
kilometer i 1997. Dette er 13,8 prosent mer enn året før. Andelen kjørte
kilometer uten last gikk ned fra 36,6 prosent i 1996 til 35,9 prosent i 1997.
Biler i leietransport kjører betydelig færre kilometer uten last enn biler i
egentransport. Mens tomkjøringsandelen for biler i leietransport var 29,9
prosent i 1997, var den tilsvarende andelen for biler i egentrans-port 39,9
prosent.
Kapasitetsutnyttingen på turer med last var 59,6 prosent, om lag det samme som i 1996.
Om statistikken
Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie- og egentransport, og bygger på
kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt,
spesialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med nyttelast
1,0 tonn og over. Utvalget på 2 500 biler trekkes hvert kvartal fra
Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes
totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med
en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje.
Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse.
Kapasitetsutnytting med last: Transportarbeid dividert på kapasitetskilometer med last, der kapasitetskilometer er definert som bilens nyttelast (pluss eventuell nyttelast på tilhenger) multiplisert med kjørte kilometer.
Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.
Innenlandske transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge.
Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.