Hele året under ett var det kun 2. kvartal som ikke hadde nedgang i antall innenriks anløp. For hele 1997 var det en reduksjon i innenriks anløp på 6,9 prosent, men innenriks tonnasje økte med 8,2 prosent. De utenlandske anløpene og bruttotonnasjen hadde en svak økning på henholdsvis 0,4 og 0,6 prosent fra 1996 til 1997.
Det var i 1997 en reduksjon i antall havneanløp på 4,1 prosent. Nedgangen fortsatte i tilnærmet samme takt som i 1996. Likevel holdt godsmengden seg stabil, med en nedgang på bare 0,8 prosent. Årsaken er at det skjer et skift i flåten mot større skip, og tonnasjen økte med 2 prosent fra 1996 til 1997.
Innenriks godsmengde ble redusert med 2,3 prosent mens utenriks godsmengde økte med 0,6 prosent. De to største forsendelsestypene i 1997 var våtbulk og tørrbulk. Våtbulk stod for 43,8 prosent og tørrbulk for 27,9 prosent av det totale godsomslaget.
Blant de utenlandske skipene som fraktet gods til Norge var det ingen som var dominerende store. Blant de største finner vi Sverige med 10,2 prosent, Malta med 9,4 prosent, Bahamas med 7,1 prosent, Storbritannia med 6,7 prosent og Kypros med 5,3 prosent av samlet utenriks godsmengde 4. kvartal 1997.
Svak avslutning på 1997
Tallene for 4. kvartal 1997 viser at det i innenriksfart var en klar nedgang i
både antall anløp og godsmengde med henholdsvis 10,5 og 5,7 prosent. For
utenriksfart var det også en nedgang i antall anløp på 4,6 prosent, men
godsmengden var stabil.
Figur 8: Havnestatistikk. Samlet godsomslag. 1994-1997. Millioner tonn