[an error occurred while processing this directive]
Økningen i persontransporten med utleiebiler stod for over halvparten av økningen i den totale persontransporten. Økningen i persontransport totalt var på 44 millioner passasjerer og 675 millioner passasjerkilometer fra 1996 til 1997.
Utleiebilene transporterte i fjor 68 millioner passasjerer mot 44millioner i 1996. Dette tilsvarer en økning på 55 prosent. Transportarbeidet for utleiebilene økte i samme periode med 54 prosent, fra 641 til 979 millioner passasjerkilometer.
Svak økning i den totale persontransporten
Persontransporten totalt økte med 1,1 prosent fra 1996 til vel 4 milliarder
passasjerer i 1997. Veitransporten som stod for hele 95 prosent av antall
passasjerer, hadde en økning på 0,9 prosent. Selv om økningen relativt sett var
høyere for øvrige transportmåter, ble den totale veks-ten holdt nede av den
beskjedne veksten i veitransporten. Sjøtransporten hadde en økning i antall
passasjerer på 3,8 prosent, jernbanetransporten hadde en økning på 5,2 prosent
og lufttransporten økte med 7,5 prosent.
Transportarbeidet var på vel 60 milliarder passasjerkilometer i 1997. Dette var en økning på 1,1 prosent fra 1996. Veitransporten hadde en økning i antall passasjerkilometer på 0,8 prosent til 52 milliarder passasjerkilometer. Sjøtransporten hadde en økning på 1,6 prosent, jernbanetransporten økte med 5 prosent og lufttransporten økte med 3,2 prosent.
Fortsatt økning i godstransporten
Samlet transportmengde økte med 6,6 prosent fra 1996 til 418 millioner tonn i
1997. Økningen i transportert mengde på fastlandet var på 5,6 prosent og
skyldes i hovedsak økningen i godstransporten på vei. Veitransporten økte med 7
prosent, eller 17 millioner tonn, og utgjorde 261 millioner tonn. Transporten
fra norsk kontinentalsokkel til fastlandet økte med 10,2 prosent, eller 9
millioner tonn.
Det var en økning også i det samlede transportarbeidet fra 1996 til 1997 på 8,1 prosent. Transportarbeidet økte med 3,1 milliarder tonnkilometer til totalt 41,6 milliarder tonnkilometer. Fastlandstransporten kan vise til en økning i transportarbeidet på 6,7 prosent eller 1,3 milliarder tonnkilometer. Den største økningen i transportarbeidet på fastlandet viste veitransporten med 11,1 prosent eller 1,2 milliarder tonnkilometer. Dette tilsvarte nær 90 prosent av den samlede økningen i fastlandstransporten. Også jernbanens transportarbeid økte med 6,2 prosent. Lufttransporten hadde derimot en reduksjon med 5,5 prosent fra 1996 til 1997, målt i tonnkilometer.
Veitransporten utgjorde også den dominerende andelen av den samlede transportmengden på fastlandet, med 81,3 prosent i 1997. Sjøtransporten utgjorde 17,1 prosent mens jernbanetransporten utgjorde 1,6 prosent. Tilsvarende andeler av transportarbeidet var henholdsvis 55,9, 35,1 og 9,2 prosent.
Av den totale transportmengden fra norsk kontinentalsokkel til fastlandet på 97
millioner tonn, utgjorde oljeskipstransporten 28 millioner tonn eller nær 30
prosent. Dette var en økning på om lag 5 millioner tonn eller 21,7 prosent fra
1996. Transporten fra kontinentalsokkelen til fastlandet utgjorde vel 23
prosent av total innenlandsk transportmengde. Andelen av transportarbeidet var
imidlertid vesentlig større. Med 20,3 milliarder tonnkilometer i 1997 utgjorde
transporten fra kontinentalsokkelen til fastlandet nærmere 49prosent av
tonnkilometer totalt. Økningen fra 1996 til 1997 var på nær 1,8 milliarder
tonnkilometer eller 9,7 prosent.
Om statistikken
Transportarbeidet måles i tonn-kilometer og passasjerkilometer. Tonnkilometer
er summen av transportmengden for én tur multiplisert med kjørt
distanse. Passasjerkilometer er summen av antall kilometer hver passasjer har
reist. Beregning av innenlandske transportytelser gjøres hvert år av Statistisk
sentralbyrå i samarbeid med Transportøkonomisk institutt.
Figur 3: Innenlandsk transportarbeid. 1965-1997. Millioner. 1965=100
Ukens statistikk nr. 23, 1998 [an error occurred while processing this directive]