[an error occurred while processing this directive]
I forhold til 1. halvår 1997 er tallet på turer med last redusert med 4,7 prosent. Transportmengden har i samme periode økt med 1,2 prosent, mens transportarbeidet har økt med 5,4 prosent.
Norskregistrerte godsbiler utførte i 1. halvår 1998 i alt 24,6 millioner turer med last. Godsbilene transporterte 112,9 millioner tonn gods og utførte et transportarbeid på nær 6 milliarder tonnkilometer.
Langtransportens betydning øker
Gjennomsnittlig transportlengde per tonn økte fra 50,5 kilometer i 1. halvår
1997 til 52,6 kilometer i 1. halvår i år. Den gjennomsnittlige transportlengden
har økt betydelig i løpet av de siste fem årene. I 1. halvår 1993 var den til
sammenligning 44,4 kilometer. For biler i leietrans-port var den
gjennomsnittlige transportlengden i 1. halvår 1998 på 69,3 kilometer.
Andelen av godset som blir fraktet 10 mil eller lenger har økt i femårs- perioden. I 1. halvår 1993 ble 10,2 prosent av godset fraktet så langt. I 1. halvår i år var andelen økt til 15,7 prosent. Gjennomsnittlig vekt per tur med last har imidlertid endret seg lite, og var i 1. halvår i år på 4,6 tonn.
Mindre tomkjøring
Tomkjøringsprosenten har blitt redusert i perioden fra 1993. I 1. halvår i år
ble 36,8 prosent av alle vognkilometer kjørt uten last, mens andelen var 43,9
prosent i 1. halvår 1993. Biler i leietransport kjører en lavere andel av
kilometerne uten last. I 1. halvår i år var tomkjøringsprosenten for leiebilene
28,2. Statistikken viser videre at i 1. halvår 1998 ble i gjennomsnitt 58,7
prosent av lasteevnen utnyttet på turene med last. Det var omtrent det samme
som i tilsvarende periode i 1993.
Massetransportene dominerer
Transportenes fordeling på vareslag har ikke endret seg vesentlig siden 1.
halvår i 1993. Målt etter transportmengden er varegruppen grus, sand, sement
jord og stein den avgjort største, med 41,5 prosent av samlet transportmengde i
1. halvår i år. Disse transportene går imidlertid hovedsakelig over korte
avstander.
Om statistikken
Undersøkelsen omfatter innenlandsk leie- og egentransport, og bygger på
kjørerapporter fra et utvalg lastebiler med inntil 30 tonn totalvekt,
spesialbiler for godstransport samt varebiler og kombinerte biler med nyttelast
1 tonn og over. Utvalget på 2500 biler trekkes hvert kvartal fra
Vegdirektoratets kjøretøyregister. På grunnlag av dette utvalget beregnes
totaltall for hele bestanden. De beregnede totaltallene vil være beheftet med
en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.
Transportmengde: Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje. Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse. Kapasitetsutnytting: Transportarbeid dividert på kapasitetskilometer, der kapasitetskilometer er definert som bilens nyttelast (pluss eventuell nyttelast på tilhenger) multiplisert med kjørte kilometer. Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for. Innenlandske transporter: Transporter med både på- og avlessing i Norge. Egentransport: Transport av eget gods for egen regning.
Figur 8: Gjennomsnittlig transportlengde per tonn. 1. halvår 1993-1998. Kilometer
Figur 9: Andel av transportmengden fraktet 10 mil eller lenger. 1. halvår 1993-1998. Prosent
Ny statistikk
Lastebilundersøkelsen, 2. kvartal 1998. Nasjonale
transporter.
Statistikken utgis hvert kvartal i Ukens statistikk. Hovedtall
publiseres i tillegg i Norges offisielle statistikk (NOS)
Samferdselsstatistikk, og mer detaljerte tabeller finnes i NOS
Lastebilundersøkelsen. Mer informasjon og e-post: asbjorn.willy.wethal@ssb.no,
tlf. 62 88 54 15, eller elin.hellerud@ssb.no, tlf. 62 88 54 65.
Ukens statistikk nr. 36, 1998 [an error occurred while processing this directive]