[an error occurred while processing this directive]
60 prosent av godset som ble fraktet til utlandet med norske lastebiler i 1. halvår gikk til Sverige. Tyskland var det nest største mottakerlandet og mottok 9 prosent av godset. I alt fraktet norske biler vel 1 million tonn til utlandet i 1. halvår. Dette er 1,1 prosent mindre enn i 1. halvår i fjor.
Transportmønsteret var omtrent det samme ved frakt av importvarer med norske biler. 64 prosent kom fra Sverige og 8 prosent fra Tyskland. I alt ble det fraktet 871 000 tonn til landet med norskregistrerte biler. Dette var 10,6 prosent mindre enn i 1. halvår 1997.
Transport av stykkgods og andre bearbeidede varer utgjorde 38,8 prosent av eksporten og 48,7 prosent av importen. Frakt av denne varegruppen stod dermed for 43 prosent av de samlede utenlandstransportene med norske lastebiler 1. halvår i år.
Transportarbeidet
Transportarbeidet, medregnet den delen som ble utført i Norge ved
utenlandstransportene, utgjorde i alt 1,5 milliarder tonnkilometer 1. halvår i
år. Dette var 0,9 prosent mindre enn i 1. halvår i fjor. 35 prosent av
transportarbeidet ble utført på turer til og fra Sverige og 12 prosent på turer
til og fra Tyskland. Hele 95 prosent av transportarbeidet ble utført på turer
til og fra EU-land.
Tredjelands- og kabotasjetransportene utgjorde bare 1,4 prosent av henholdsvis transportmengden og transportarbeidet i 1. halvår i år. I samme periode i fjor var andelene 1,1 og 2 prosent.
Kjørelengden
Den totale kjørelengden i Norge og utlandet i forbindelse med utenlandskjøring,
var på vel 9 millioner mil i 1. halvår i år. Dette var 6,5 prosent mer enn i
samme periode i 1997.
Om statistikken
Undersøkelsen bygger på kjørerapporter fra et utvalg av norskregistrerte
godsbiler i leietransport med nyttelast 3,5 tonn og over, som driver
internasjonal transport. Utvalget trekkes kvartalsvis fra Vegdirektoratets
register over bedrifter med fellesskapstillatelse for kjøring på utlandet. På
grunnlag av utvalget beregnes totaltall for norske godsbilers kjøring i
internasjonal godstransport. De beregnede tallene er beheftet med en viss
statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med varsomhet.
Statistikken omfatter ikke biler i egentransport. Heller ikke lastebiler, varebiler og kombinerte biler med nyttelast under 3,5 tonn. Dette antas imidlertid å ha relativt liten betydning for vurderingen av det totale transportomfanget. Slik undersøkelsen er lagt opp er det dessuten vanskelig å fange opp kjøringen til norskregistrerte biler som er stasjonert i utlandet for et lenger tidsrom. Dette kan særlig ha betydning for vurderingen av omfanget av kabotasjetransporten. Kjøring som skjer direkte fra Norge til et land utenom EU fanges heller ikke opp.
Internasjonal transport: Omfatter kjøring til/fra Norge, det vil si hvor av- eller pålessing skjer i Norge, transittrafikk samt tredjelands- og kabotasjekjøring. Kabotasje: Transport i et annet land enn der bilen er registrert. Tredjelandskjøring: Transport mellom to utland. Transportmengde: Bruttovekten av det gods som blir transportert, medregnet emballasje. Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse. Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.
Figur 4: Transportmengde til og fra Norge med norske biler. 1. halvår 1996-1998. 1 000 tonn
Ny statistikk
Lastebilundersøkelsen, 2. kvartal 1998. Internasjonale transporter.
Statistikken utgis hvert kvartal i Ukens statistikk. Hovedtall vil i
tillegg bli publisert i Norges offisielle statistikk (NOS)
Samferdselsstatistikk. Mer informasjon og e-post: asbjorn.willy.wethal@ssb.no,
tlf. 62 88 54 15, eller elin.hellerud@ssb.no, tlf. 62 88 54 65.
Ukens statistikk nr. 37, 1998 [an error occurred while processing this directive]