[an error occurred while processing this directive]
Nedgangen i transportarbeidet har først og fremst sammenheng med at transportene i samband med eksport til Sverige og til land utenom EU ble redusert. Transportarbeidet var omtrent uendret sammenlignet med 3. kvartal i 1997 for transporter fra utlandet til Norge.
Transportarbeidet for norskregistrerte godsbiler i utenlandstransport utgjorde 681 millioner tonnkilometer i 3. kvartal i år. Dette var 12,9 prosent mindre enn i 3. kvartal i 1997. Det ble transportert 919 000 tonn gods, noe som er en økning på 1,2 prosent. Tallene omfatter både transitt- og tredjelandstrafikk samt kabotasje.
Lite tredjelands- og kabotasjetransport
Norske lastebiler utførte få transportoppdrag i utlandet. Transporten mellom to
utland (tredjelandskjøring) utgjorde knapt 12 000 tonn, eller 1,3 prosent av
all fraktet mengde i utenlandstransport i 3. kvartal. Målt i tonnkilometer var
andelen 2,2 prosent. Norske bilers transporter innenfor et annet land
(kabotasje) utgjorde knapt 5 000 tonn, som tilsvarte 0,5 prosent av samlet
transportmengde.
Økt frakt fra Sverige til Norge
Nedgangen i 3. kvartal i transportene til Sverige ble mer enn oppveid av en
økning i transportene andre veien. Til sammen utgjorde transportene til og fra
Sverige med norske biler 63,8 prosent av den totale transportmengden og 38,1
prosent av transportarbeidet. De tilsvarende andelene i 3. kvartal i 1997 var
henholdsvis 57 og 33,3 prosent.
Nedgang i kjørelengden
Den totale kjørelengden i Norge og utlandet i forbindelse med utenlandskjøring,
var på 44,7 millioner kilometer i 3. kvartal i år. Dette var 5,9 prosent mindre
enn i samme periode i 1997.
Om statistikken
Undersøkelsen bygger på kjørerapporter fra et utvalg av norskregistrerte
godsbiler i leietransport med nyttelast 3,5 tonn og over, som driver
internasjonal transport. På grunnlag av utvalget beregnes totaltall for norske
godsbilers kjøring i internasjonal godstransport. De beregnede tallene er
beheftet med en viss statistisk usikkerhet, og resultatene må derfor tolkes med
varsomhet. Slik undersøkelsen er lagt opp er det dessuten vanskelig å fange opp
kjøringen til norskregistrerte biler som er stasjonert i utlandet for et lengre
tidsrom. Dette kan særlig ha betydning for vurderingen av omfanget av
kabotasjetransporten. Kjøring som skjer direkte fra Norge til et land utenom EU
fanges heller ikke opp.
Internasjonal transport: Omfatter kjøring til/fra Norge, det vil si hvor av- eller pålessing skjer i Norge, transittrafikk samt tredjelands- og kabotasjekjøring. Kabotasje: Transport innenfor et annet land enn der bilen er registrert. Tredjelandskjøring: Transport mellom to utland. Transportmengde: Bruttovekten av det gods som blir transportert, medregnet emballasje. Transportarbeid (tonnkilometer): Transportmengden for én tur multiplisert med kjørt distanse. Nyttelast: Den maksimalt tillatte godsmengden bilen er registrert for.
Ny statistikk
Lastebilundersøkelsen, 3. kvartal 1998. Internasjonale
transporter.
Statistikken utgis hvert kvartal i Ukens statistikk. Hovedtall
vil i tillegg bli publisert i Norges offisielle statistikk (NOS)
Samferdselsstatistikk. Mer informasjon: Asbjorn.Willy.Wethal@ssb.no, tlf. 62 88
54 15, eller Elin.Hellerud@ssb.no, tlf. 62 88 54 65.
Ukens statistikk nr. 49, 1998 [an error occurred while processing this directive]