[an error occurred while processing this directive]
Den harmoniserte konsumprisindeksen som utarbeides for internasjonale prissammenligninger steg med 1,0 prosent innen EØS-området fra februar i fjor til februar i år. Den lave veksten skyldes billigere kommunikasjon og transport og dempet vekst i prisene på energi, klær og skotøy.
Det er imidlertid fortsatt forskjeller i vekstratene mellom landene, selv om det gjennom de siste årene har skjedd en utjevning. Den laveste prisstigningen målt ved 12-månedersraten hadde Tyskland, Sverige og Frankrike. Størst prisstigning hadde Hellas, Portugal og Irland.
Billigere kommunikasjon, transport, klær og skotøy
Prisene på kommunikasjon innen EØS-området har falt med 3,2 prosent de siste
12 månedene. For konsumgruppen transport har prisene i gjennomsnitt sunket med
0,1 prosent. Dette skyldes i hovedsak lavere priser på bensin.
Klær og skotøy har også hatt lav prisvekst. Irland, Storbritannia, Danmark,
Island og Norge har hatt nedgang i prisene på klær og skotøy. I Norge sank
prisene på klær og skotøy med 4,3 prosent de siste 12 månedene. Klesprisene i
Norge har hatt en fallende tendens siden midten av 1990-tallet. En gradvis
senking av tollsatsene og en markert økning i import av klær fra land med lave
arbeidskostnader, er forhold som kan forklare nedgangen i prisene de siste
årene i Norge. I Norge bidrar også sterk konkurranse mellom de store
kleskjedene, som kontrollerer 75 prosent av markedet, til lavere priser.
Dyrere tjenester og avgiftspliktige varer
Prisene på utdanning steg med 4,0 prosent og var den konsumgruppen som hadde høyest stigning. På andre tjenester som helsepleie og hotell- og restauranttjenester var det også en økning i prisene. Prisene på avgiftspliktige varer som alkohol og tobakk steg med 3,3 prosent.
Om statistikken
Den harmoniserte konsumprisindeksen (HKPI) er en indikator for bruk til
internasjonal sammenligning av prisutviklingen. Harmoniserte konsumprisindekser
blir laget i alle EU-land, på Island og i Norge. Inntil videre omfatter den
norske HKPI 86 prosent av det private konsum. Prismaterialet i Norge er
faktiske utsalgspriser den 15. hver måned. Grunnlaget for beregningene er et
utvalg på om lag 750 spesifiserte forbruksvarer og tjenesteytelser.
HKPI er en kjedet Laspeyre-indeks med desember som basismåned og har 1996 som
publiseringsbasis (1996=100). Området som foreløpig er utelatt fra HKPI er
enkelte forsikringstjenester, helse- og utdanningstilbud berørt av offentlige
overføringer og selveieres bokostnader.
Ny statistikk
Harmoniserte konsumprisindekser EU/EØS, februar 1999.
Statistikken utgis
hver måned i Ukens statistikk. Mer informasjon: Bente.Rosnes@ssb.no, tlf. 21 09
47 19, eller Lasse.Sandberg@ssb.no, tlf. 21 09 47 16.
Ukens statistikk nr. 13-14, 1999 [an error occurred while processing this directive]