Notater 2008/66
Analyser av resultatutviklingen i skoler som deltar i programmet "Kunnskapsløftet - fra ord til handling"
”Kunnskapsløftet - fra ord til handling” er en videreføring og videreutvikling av programmet ”Program for skoleutvikling” som ble initiert av Utdannings- og forskningsdepartementet i 2005 med det formål å sette flere skoler i stand til å skape et bedre læringsmiljø og større faglig og sosial fremgang for elevene på kort og lang sikt gjennom økt fokus på skolen som virksomhet.
Bakgrunnen og motivasjonen for programmet er forskning som dokumenterer at skolene selv kan bedre elevenes faglige og sosiale læring ved å utvikle skolen som virksomhet. Denne forskningen peker på at skoler som utvikler en felles kultur, en tydelig pedagogisk ledelse og høyt ambisjonsnivå, lykkes bedre med sine kjerneoppgaver enn andre skoler. Dette kan handle om å prioritere annerledes innenfor gitte budsjetter, om å øke kvaliteten på det arbeidet som allerede gjøres internt på skolen, eller om å jobbe smartere sammen med bidragsytere i skolens omgivelser. Med bakgrunn i dette , er formålet med programmet å forbedre skolen som organisasjon. Det betyr at fokus i dette programmet ikke først og fremst er å tilføre skolene mer ressurser eller gi dem bedre rammebetingelser i form av f.eks. nye skolebygg eller større lærertetthet, men å hjelpe skolene til å få mer ut av de menneskelige og økonomiske ressursene de allerede har. Det er elevene og deres læringsutbytte som er i fokus: Ifølge programmets hovedmål er det elever som skal merke en forskjell når prosjektene er gjennomført.
Om publikasjonen
- Tittel
-
Analyser av resultatutviklingen i skoler som deltar i programmet "Kunnskapsløftet - fra ord til handling"
- Ansvarlige
-
Torbjørn Hægeland, Marte Rønning
- Serie og -nummer
-
Notater 2008/66
- Utgiver
-
Statistisk sentralbyrå
- Emne
-
Grunnskoler
- Antall sider
-
44
- Målform
-
Bokmål
- Om Notater
-
I serien Notater publiseres dokumentasjon, metodebeskrivelser, modellbeskrivelser og standarder.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste