Flere lærere i heltidsstillinger
Publisert:
Siden 2015 har andelen lærere i heltidsstillinger økt, for både grunnskolelærere og dem i videregående opplæring. Økningen har vært størst for grunnskolelærerne.
- Tallene er hentet fra
- Ansatte i barnehage og skole
- Artikkelen er en del av serien
- Ansatte i barnehage og skole (arkiv)
I 2015 hadde 69,0 prosent av grunnskolelærere heltidsstillinger, mens tilsvarende andel i 2019 var på 72,6 prosent. Det er også en økning i andel lærere i videregående opplæring som jobber heltid, men denne økningen er mindre sammenlignet med lærere som underviser i grunnskolen. I 2015 hadde 71,6 prosent av alle lærere i videregående opplæring heltidsstillinger, og denne andelen steg til 73,2 prosent i 2019.
Figur 1. Andel lærere i heltidsstilling. 2015-2019.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Lærere i grunnskolen | 69.0 | 70.1 | 71.0 | 72.0 | 72.6 |
Lærere i videregående opplæring | 71.6 | 72.2 | 72.1 | 72.6 | 73.2 |
Trøndelag har lavest andel i heltidsstillinger i videregående opplæring
I 2019 var Finnmark fylket med størst andel grunnskolelærere i heltidsstilling, hvor andelen var på 79,4 prosent. Lavest andel finner vi i Telemark hvor 68,7 prosent av alle grunnskolelærere jobbet heltid. Dette utgjør en forskjell på over 10 prosentpoeng.
I videregående opplæring er forskjellen mellom fylket med størst andel lærere i heltidsstilling og fylket med lavest andel på nesten 20 prosentpoeng. Igjen er Finnmark det fylket med størst andel, hvor 85 prosent av alle lærere i videregående opplæring har en stillingsprosent i hovedarbeidsforholdet på 100 prosent eller mer. Lavest andel finner vi i Trøndelag hvor andel lærere i heltidsstilling er 66,5 prosent.
Figur 2. Andel lærere i heltidsstilling, etter fylke. 2019.
Grunnskole | Videregående opplæring | |
Østfold | 76.3 | 78.4 |
Akershus | 73.4 | 76.2 |
Oslo | 72.2 | 67.1 |
Hedmark | 73.6 | 75.7 |
Oppland | 70.1 | 70.9 |
Buskerud | 72.6 | 71.8 |
Vestland | 74.2 | 70.6 |
Telemark | 68.7 | 71.9 |
Aust-Agder | 69.1 | 71.8 |
Vest-Agder | 69.8 | 70 |
Rogaland | 75 | 79.6 |
Hordaland | 73.2 | 68.7 |
Sogn og Fjordane | 71.5 | 70.4 |
Møre og Romsdal | 72 | 76 |
Nordland | 73.2 | 80 |
Troms | 70.7 | 76 |
Finnmark | 79.4 | 85.1 |
Trøndelag | 69.6 | 66.5 |
Større økning i andel heltidsstillinger blant kvinnelige lærere
Figur 3 viser at andel lærere i heltidsstillinger har økt mer blant kvinnelige enn mannlige lærere i perioden 2015-2019. Økningen blant kvinner skjedde imidlertid fra et lavere utgangsnivå i 2015 enn for menn. Andelen mannlige grunnskolelærere i heltidsstilling har steget med kun 1 prosentpoeng siden 2015, mens tilsvarende andel blant kvinnelige grunnskolelærere har steget med nesten 5 prosentpoeng i samme tidsperiode.
Tendensen er den samme blant lærere i videregående opplæring hvor andelen mannlige lærere i heltidsstilling har steget med 0,3 prosentpoeng siden 2015. Blant kvinnelige lærere i videregående opplæring har andelen i heltidsstilling steget fra 67,7 til 70,8 prosent.
Figur 3. Andel lærere i heltidsstilling, etter kjønn. 2015-2019.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Kvinnlige lærere i grunnskolen | 67.7 | 69.0 | 70.1 | 71.4 | 72.2 |
Mannlige lærere i grunnskolen | 72.9 | 73.2 | 73.4 | 73.9 | 73.8 |
Kvinnlige lærere i videregående opplæring | 67.7 | 68.5 | 69.1 | 69.9 | 70.8 |
Mannlige lærere i videregående opplæring | 76.0 | 76.5 | 75.8 | 76.0 | 76.3 |
Faktaside
Kontakt
-
Emmie Stolpe Foss
-
Biljana Perlic
-
SSBs informasjonstjeneste