Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB). Foreløpige tall

Ny database gir økt kunnskap om utdanning

Publisert:

Av alle som fullførte grunnskolen i 1985 startet nesten 84 prosent i videregående opplæring samme høst. Hvis vi sammenligner med kullet som gikk ut av grunnskolen i 1989 hadde 92 prosent av disse startet videregående opplæring samme høst. Med SSBs nye utdanningsdatabase kan man få kunnskap om og følge bevegelsene til en hvilken som helst gruppe personer gjennom utdanningssystemet.

Statistisk sentralbyrås nye utdanningsdatabase samler alt av SSBs individbaserte utdanningsstatistikk, fra avsluttet grunnskole til doktorgradsstudier tilbake til 1970, i én database. Dette betyr at man på en helt ny måte kan analysere utviklingen innenfor det norske utdanningssystemet. Basen gir en unik mulighet til å se data i sammenheng over tid. Man følge en hvilken som helst gruppe personer (årskull, avgangsklasser, skoler etc.), og følge disse enten fremover eller bakover gjennom utdanningssystemet. For eksempel kan basen brukes til å sammenligne hvor store andeler som fullfører videregående skole i ulike kull, hvor stor andel av ulike grupper som fortsetter utdanningen i årene etter at de gikk ut av grunnskolen, hvor lang tid som blir brukt på å fullføre forskjellige utdanninger, og hvor høy utdanning de fullfører.

 

 

Basen vil være klar til uttak med data t.o.m. 2001 i desember i år, men allerede nå er det mulig å se på enkelte årskull. I det følgende skal vi ta for oss to årskull: de som fullførte grunnskolen i 1985 og de som fullførte grunnskolen i 1989, for å se hvordan disse to gruppene har beveget seg gjennom utdanningssystemet.

økende andeler i utdanning

Av alle som fullførte grunnskolen i 1985 startet nesten 84 prosent i videregående opplæring samme høst. 36 prosent startet i allmennfaglig studieretning, 45 prosent startet i yrkesfaglig studieretning, og 3 prosent startet i annen videregående opplæring. I overkant av 16 prosent startet ikke i noen utdanning samme høst som de fullførte grunnskolen. Hvis vi sammenligner med kullet som gikk ut av grunnskolen i 1989 var det en større andel som startet i videregående opplæring samme høsten som de fullførte grunnskolen: 92 prosent. Andelen som ikke startet i videregående opplæring sank til 8 prosent.

Høsten ett år etter at de fullførte grunnskolen var nesten en fjerdedel av 1985-kullet ikke i utdanning. Av kullet som gikk ut av grunnskolen i 1989 var 16 prosent, eller en av seks ikke i utdanning høsten ett år etter. Høsten to år etter at de fullførte grunnskolen var 38 prosent av 1985-kullet ikke i utdanning, mens mindre enn 22 prosent av 1989-kullet ikke var i utdanning. Høsten tre år etter at de fullførte grunnskolen var 21 prosent av 1985-kullet fremdeles i videregående utdanning, 12 prosent hadde startet i høyere utdanning, mens 67 prosent ikke var i utdanning. Ser vi på 1989-kullet var 34 prosent fortsatt i videregående utdanning, mens 16 prosent hadde startet i høyere utdanning. Andelen som ikke var i utdanning var på 50 prosent.

Høsten fire år etter at de fullførte grunnskolen var 15 prosent av 1985-kullet fremdeles i videregående utdanning, 19 prosent var i høyere utdanning, mens 66 prosent ikke var i utdanning. Sammenligner vi med 1989-kullet var 20 prosent fremdeles i videregående utdanning fire år etter at de fullførte grunnskolen, 24 prosent var i høyere utdanning, mens 56 prosent ikke var i utdanning. Forskjellen mellom kullene blir litt mindre for hvert år som går etter at de fullførte videregående. At en større andel av 1989-kullet var i utdanning er en gjennomgående tendens. Dette er ikke overraskende, sett i lys av den såkalte utdanningsboomen som startet på slutten av 1980-tallet.

Flere fullførte treårig videregående utdanning

En ting er hvor stor andel som var registrert i utdanning, en annen ting er hvor mange som faktisk fullførte en treårig videregående utdanning. Ser vi på 1985-kullet hadde i underkant av 42 prosent fullført en treårig videregående utdanning tre år etter at de gikk ut av grunnskolen. Fire år etter at de gikk ut av grunnskolen hadde ytterligere 10 prosent fullført en slik utdanning. Sammenligner vi med 1989-kullet hadde nesten 49 prosent fullført en treårig videregående utdanning tre år etter at de gikk ut av grunnskolen, mens ytterligere 11 prosent hadde fullført etter fire år. Det er relativt små forskjeller mellom de to kullene når det gjelder andelen som fullfører på mer enn fire år. Av 1985-kullet hadde 37 prosent ikke fullført en treårig videregående utdanning i løpet av de første ni årene etter at de fullførte grunnskolen, mens det samme var tilfelle for 29 prosent av 1989-kullet.

Hvor stor andel som fullførte en treårig videregående utdanning og hvor lang tid de brukte varierer med foreldrenes utdanningsnivå. Ser vi på 1985-kullet var det 70 prosent av dem som hadde foreldre med lang høyere utdanning som fullførte en treårig videregående utdanning i løpet av de tre første årene etter at de gikk ut av grunnskolen. Av de som hadde foreldre med grunnskole som sin høyeste fullførte utdanning var den tilsvarende andelen 21 prosent. 13 prosent av dem som hadde foreldre med lang høyere utdanning hadde ikke fullført en treårig videregående utdanning i løpet av de første ni årene etter at de fullførte grunnskolen, mens 60 prosent av de som hadde foreldre med grunnskole som sin høyeste fullførte utdanning ikke fullførte en treårig videregående utdanning i løpet av ni år. For 1989-kullet var fordelingen tilsvarende.

Utdanningsnivå

Det er også sett på hvor høy utdanning de to kullene har fullført i løpet av de første ni årene etter at de avsluttet grunnskolen. Av 1985-kullet har nesten en av ti grunnskole som sin høyeste fullførte utdanning, 61 prosent har videregående utdanning som sin høyeste fullførte utdanning, mens 29 prosent har tatt høyere utdanning. Av 1989-kullet var andelen som bare har fullført grunnskole 6 prosent. 62 prosent har videregående skole som sin høyeste fullførte utdanning, mens 32 prosent har rukket å fullføre høyere utdanning. Her er det viktig å gjøre oppmerksom på at ikke alle som var i gang med høyere utdanning hadde rukket å fullføre den i løpet av disse ni årene. Av de som var i gang med lange profesjonsstudier, og ikke har rukket å fullføre, vil noen ennå bare være registrert med videregående skole. Tabell 1 viser at det er over 18 prosent som fremdeles er i gang med utdanning ved universiteter eller høgskoler ni år etter at de fullførte grunnskolen.

Om databasen

Nasjonal utdanningsdatabase (NUDB) er Statistisk sentralbyrås nye forløpsdatabase for utdanningsstatistikk. At basen er en forløpsdatabase vil si at dataene er organisert slik at det er enklere å sammenstille tall fra ulike årganger for å kunne gjøre gjennomstrømningsanalyser.

Tabeller:

Kontakt