Rapporter 2006/16
En analyse basert på karakterdata fra skoleåret 2003-2004
Resultatforskjeller mellom videregående skoler
I denne rapporten beregnes indikatorer som justerer gjennomsnittsresultater for videregående skoler for forskjeller i elevsammensetning. SSB har tidligere beregnet skolebidragsindikatorer for avgangskarakterer fra norske ungdomsskoler. Formålet med denne rapporten er å bruke tilsvarende rammeverk for å se på resultatforskjeller mellom videregående skoler, samt gi en grundig beskrivelse av datagrunnlag og beregningsmetoder, samt kartlegge hvilke ytterligere begrensninger, problemer og muligheter vi står overfor når vi studerer videregående skole, sammenlignet med grunnskolen. Et viktig tilleggsmoment er at vi for videregående skoler har viktig tilleggsinformasjon for å karakterisere elevmassen, nemlig resultater fra grunnskolen. Våre beregninger viser at forskjeller i grunnskoleresultater forklarer en svært stor del av individuelle karakterforskjeller på videregående skole. Det er verd å merke seg at dette også gjelder innad i studieretninger og gitt fagvalg som er sterkt korrelert med grunnskoleresultatene, altså etter at det har vært en "sortering" av elevene. Forskjeller i familiebakgrunn er også viktige forklaringsfaktorer for individuelle karakterforskjeller, men sammenhengen er svakere enn i grunnskolen. Noe av dette skyldes trolig en viss seleksjon inn i studieretninger og fagvalg. Når det gjelder forskjeller mellom skoler, viser det seg at når vi korrigerer for at skolene rekrutterer forskjellig med hensyn til grunnskoleresultater, så endrer bildet av hvilke skoler som gjør det for godt eller dårlig seg betraktelig. Å kontrollere for forskjeller i familiebakgrunn har langt mindre effekt, og det synes som om det er lite å hente på å kontrollere for forskjeller i familiebakgrunn hvis man allerede kontrollerer for forskjeller i grunnskoleresultater.
Prosjektstøtte: Arbeidet med denne rapporten er finansiert av Utdanningsdirektoratet
Om publikasjonen
- Tittel
-
Resultatforskjeller mellom videregående skoler. En analyse basert på karakterdata fra skoleåret 2003-2004
- Ansvarlige
-
Torbjørn Hægeland, Lars Johannessen Kirkebøen, Oddbjørn Raaum
- Serie og -nummer
-
Rapporter 2006/16
- Utgiver
-
Statistisk sentralbyrå
- Emne
-
Grunnskoler
- ISBN (elektronisk)
-
82-537-6979-2
- ISBN (trykt)
-
82-537-6978-4
- ISSN
-
0806-2056
- Antall sider
-
64
- Målform
-
Bokmål
- Om Rapporter
-
I serien Rapporter publiseres analyser og kommenterte statistiske resultater fra ulike undersøkelser. Undersøkelser inkluderer både utvalgsundersøkelser, tellinger og registerbaserte undersøkelser.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste