Lærerkvalitet, lærerrekruttering og konjunkturer

Tilgangen på lærere avhenger av konjunkturene

Publisert:

Det blir flere lærere med godkjent utdanning i skolene i perioder med høy arbeidsledighet.

Kvaliteten ved lærerne betyr mye for elevenes prestasjoner, noe som er godt dokumentert i internasjonal forskningslitteratur. Derimot er det langt mindre konsensus i litteraturen om hvilke egenskaper ved læreren som bestemmer kvaliteten på undervisning og læringsresultatene elevene oppnår. Mens de fleste internasjonale undersøkelser finner at lærernes formelle utdanningsnivå har relativt lite å si for elevprestasjonene, viser de fleste studiene at ferske lærere bidrar mindre til elevenes læringsutbytte enn mer erfarne lærere.

Utvikling i lærerdekning og arbeidsledighet

Er lønna viktig?

Lærernes lønnsnivå i forhold til lønna i andre yrker er potensielt viktig for beslutningen om å jobbe i skolen eller ikke. Høyere lønn tilsier at valg av læreryrket og jobb som lærer blir mer attraktivt. Den internasjonale litteraturen finner også jevnt over at høyere lønnsnivå øker tilgangen på lærere, men størrelsen på lønnseffektene varierer betydelig mellom studier. I tillegg til lønna er det også grunn til å vente at konjunktursituasjonen i økonomien har betydning for mulighetene til å rekruttere lærere, men det er få studier som har analysert den tallmessige betydningen av dette.

Bedre tilgang på lærere i dårlige tider

I grunnskolen er det nødvendig å ha godkjent utdanning som lærer for å kunne ansettes for lengre tid enn årlige vikariater. Andelen lærere uten godkjent utdanning kan betraktes som et mål på rekrutteringssituasjonen. Det er et helt tydelig mønster i at andelen lærere uten godkjent utdanning reduseres i perioder med økende arbeidsledighet og øker når arbeidsledigheten går ned.

Mønsteret vi ser, må selvsagt tolkes med forsiktighet fordi det kan skjule bakenforliggende forhold som påvirker både lærerdekningen og arbeidsledigheten. Men grundige statistiske analyser der det korrigeres for innflytelsen fra andre faktorer som for eksempel relativ lønn og elevtall, endrer ikke sammenhengen. Derimot ser lønn målt med forholdet mellom lærerlønn og lønnsnivå i privat tjenesteyting ut til å spille en beskjeden rolle for lærerdekningen. Det er et kjent fenomen at andelen lærere uten godkjent utdanning varierer regionalt. Nord-Norge har tradisjonelt hatt størst problemer med lærerdekningen. Vi har derfor undersøkt om regionale arbeidsmarkedsforhold påvirker andelen lærere uten godkjent utdanning når vi korrigerer for en rekke kjennetegn ved regionene og kommunene, som elevtall, kommunale inntekter, boligpriser og lønnsnivå utenom skolesektoren. Også i denne delen av analysen er det et klart mønster at redusert arbeidsledighet gir høyere andel lærere uten godkjent utdanning.


Les også publikasjonen: " Utdanning 2009 - læringsutbytte og kompetanse "

Kontakt