Notater 2011/35
Dokumentasjonsrapport
Undersøkelse om måloppnåelse i skolen for hørselshemmede elever
Skådalen kompetansesenter (Statped) fikk i 2008 i oppdrag av Utdanningsdirektoratet å kartlegge hvordan hørselshemmede barn klarer seg i skolen. Statistisk sentralbyrå (SSB) fikk oppdraget med å samle inn fødsels- og personnummer for den aktuelle elevgruppen fra hørselssentralene. Oppdraget omfattet også påkobling av karakteropplysninger og utvalgte bakgrunnsopplysninger fra registre og utsending av spørreskjema til foresatte og kontaktlærere for elever i grunnskolen.
Det ble besluttet å gjennomføre en totaltelling av barn og ungdommer født i perioden 1.1.1989–31.12.2002, med diagnostisert hørselshemming (ensidig eller tosidig) eller som var døve. I tillegg skulle barna og ungdommene ha fått anbefalt et hørselsteknisk hjelpemiddel (høreapparat eller cochleaimplantat) og/eller bruke tegnspråk. Denne gruppen finnes i sin helhet registrert hos hørselssentralene i Norge.
For de som var født i perioden 1.1.1989–31.12.1993, ble det besluttet å kun gjennomføre en registerbasert karakterinnsamling (registergruppen). For den andre gruppen, født 1.1.1994–31.12 2002, skulle det gjennomføres en spørreskjemaundersøkelse kombinert med registeropplysninger (spørreskjemagruppen).
Brev til hørselssentralene med forespørsel om fødsels- og personnummer for registergruppen ble sendt i oktober 2009, og i mars 2010 ble tilsvarende forespørsel sendt for spørreskjemagruppen. Til slutt endte vi opp med en målgruppe på 560 i registergruppen og 981 i spørreskjemagruppen. Det utgjorde henholdsvis 66 og 65 prosent av antatt populasjon.
For registergruppen ble fødsels- og personnummer koblet sammen med opplysninger fra VIGO, fylkeskommunenes administrative datasystem for inntak til videregående opplæring. Fra VIGO ble det koblet på opplysninger om grunnskolepoeng, standpunktkarakterer og eksamenskarakterer fra 10. trinn, samt standpunktkarakterer i basisfagene norsk, norsk tegnspråk, matematikk og engelsk fra videregående skole.
For gruppen født i årene 1994–2002, ble data samlet inn ved hjelp av et selvadministrert spørreskjema. SSB sendte først ut spørreskjema til foresatte og deretter til barnas kontaktlærere. Utsending til kontaktlær ble kun gjort dersom foresatte hadde gitt aktivt samtykke til dette. Resultatene fra spørreskjemaene ble koblet sammen med resultater fra nasjonale prøver i 5. og 8. trinn i engelsk, norsk og matematikk.
Vi fikk 586 svar fra 981 utsendte spørreskjemaer, det vil si 59,7 prosent. I alt 497 av 586 foresatte samtykket i at vi kunne sende spørreskjema til kontaktlærere. Fra kontaktlærerne fikk vi svar fra 73,8 prosent av de vi sendte skjema til. I notatet undersøkes det om frafallet har introdusert skjevheter for variablene kjønn og fødselsår. Resultatene viser at skjevhetene er små både i foresatteskjemaet og kontaktlærerskjemaet. Datamaterialet er derfor ikke vektet.
Om publikasjonen
- Tittel
-
Undersøkelse om måloppnåelse i skolen for hørselshemmede elever. Dokumentasjonsrapport
- Ansvarlig
-
Aina Holmøy
- Serie og -nummer
-
Notater 2011/35
- Utgiver
-
Statistisk sentralbyrå
- Emne
-
Metoder og dokumentasjon
- ISBN (elektronisk)
-
978-82-537-8174-7
- ISBN (trykt)
-
978-82-537-8173-0
- Antall sider
-
57 s
- Målform
-
Bokmål
- Om Notater
-
I serien Notater publiseres dokumentasjon, metodebeskrivelser, modellbeskrivelser og standarder.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste