15458_om_not-searchable
/utdanning/statistikker/utregnpriv/aar
15458_om
statistikk
2007-02-14T10:00:00.000Z
Utdanning;Utdanning
no
false

Regnskap fra private skoler (opphørt)2005

Innhold

Om statistikken

Definisjoner

Navn og emne

Navn: Regnskap fra private skoler (opphørt)
Emne: Utdanning

Ansvarlig seksjon

Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Private skoler med rett til statstilskudd: En skole som er godkjent for drift under ”Lov om private skolar med rett til statstilskot (privatskolelova)” .

Private skoler uten rett til statstilskudd: En skole som ikke er godkjent for drift under ”Lov om private skolar med rett til statstilskot (privatskolelova)”. Slike skoler kan likevel søke om statsstøtte med hjemmel i andre lover.

Driftsinntekter inkluderer blant annet skolepenger, driftstilskudd fra staten, tilskudd fra staten til funksjonshemmede barn, andre tilskudd fra staten, driftstilskudd fra kommunen, overføringer fra andre.

Salgsinntekt: Her føres alle salgsinntekter, både avgiftspliktig, avgiftsfritt og inntekter som faller utenfor merverdiavgiftsloven., som f.eks skolepenger.

Statlige driftstilskudd: Posten omfatter statlige driftsmidler som er overført til skolen. Her inkluderes ikke tilskudd fra staten til funksjonshemmede barn.

Kommunale driftstilskudd: Posten omfatter kommunale driftsmidler som er overført til skolen.

Driftskostnader: Inkluderer lønn, sosiale utgifter, utstyr, vedlikehold og andre driftsutgifter.

Lønnskostnader: Posten omfatter enhver form for lønn i tjenesteforhold og godtgjørelse til styre-, representantskaps- og bedriftsforsamlingsmedlemmer (innberetnings- og avgiftspliktig). Her føres premie for individuell livrenteforsikring og kapitalforsikring med arbeidstaker som begunstiget, samt fradragsberettiget premie i kollektive livrenteordninger.

Undervisningsmateriell: Varekostnader til knyttet kjøp av undervisningsmateriell.

Leie lokale: Viser kostnader til leie av lokale for skoledriften.

Lys, varme: Viser kostnader knyttet til lys og varme.

Standard klassifikasjoner

Regnskapspostene følger Norsk Standard 4102. Det er benyttet næringsstandard for å skille mellom de ulike typer skoler i populasjonen. Inndeling i landsdeler følger standard i norsk offisiell statistikk.

Administrative opplysninger

Regionalt nivå

Tallene blir publisert på landsnivå og landsdelsnivå.

Hyppighet og aktualitet

Årlig.

Internasjonal rapportering

Tallene vil bli rapportert i den felles UOE-datainnsamlingen til UNESCO, OECD og Eurostat.

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

All statistikk i SSB er lagret etter en forsvarlig og standardisert rutine i samråd med blant annet Datatilsynet.

Bakgrunn

Formål og historie

I tillegg til elevtall, ble økonomitall for de offentlige skolene innhentet fra kommuneregnskapet gjennom KOSTRA-rapportering siden slutten av 90-tallet. Fra den private utdanningssektoren var det derimot kun opplysninger om elevtall som ble samlet inn inntil SSB startet innsamlingen av regnskapstall fra daværende frittstående private skoler i 2005.

Hovedformålet med innsamlingen av regnskapstall fra private utdanningsinstitusjoner er å synliggjøre private skolenes inntekter/utgifter, og dermed redusere mangler i statistikkgrunnlaget innenfor utdanningsfeltet. Et annet formål med denne statistikken er å bidra med bedre estimeringsgrunnlag av privatsektorens utgifter/inntekter til utdanning i Nasjonalregnskapet.

Brukere og bruksområder

Kunnskapsdepartementet, Utdanningsdirektoratet, andre offentlige etater, utdanningsorganisasjoner, utdanningsinstitusjoner, forskningsinstitusjoner, media, studenter og andre interesserte.

Sammenheng med annen statistikk

Denne statistikken kan sees i sammenheng med statistikk over elever i grunnskole og videregående skole, samt undervisningssektoren i nasjonalregnskapet.

Lovhjemmel

Data blir hentet inn med hjemmel i Statistikklovens § 2-2.

EØS-referanse

Ingen.

Produksjon

Omfang

Alle private grunn- og videregående skoler samt høgskoler og universiteter er med i populasjonen for statistikken. Enheten i statistikken er hver enkelt skole. Undersøkelsen dekker kun driftsregnskapet for skolene. Investeringsregnskap og balanse holdes utenfor. Svarprosenten for undersøkelsen ligger på ca. 80 prosent.

Datakilder og utvalg

Statistikken baserer seg på opplysninger fra skolenes driftsregnskap.

Ikke utvalg.

Datainnsamling, editering og beregninger

Dataene hentes inn gjennom skjemaene ”Regnskapsundersøkelse for private utdanningsinnstitusjoner” og ”Regnskapsskjema”. Sistnevnte skjema må bare fylles ut av de skolene som ikke leverer Næringsoppgave 2. Skjemaene blir sendt ut i papirformat, men det er mulig å returnere dem elektronisk gjennom Idun (Idun er SSBs elektroniske rapporteringskanal for næringslivet).

Skolenes regnskaper er godkjent av revisor. SSB sjekker sammenhenger i utfyllingen, samt luker ut summeringsfeil, og de som har levert ufullstendig.

Ingen beregninger blir gjort i denne publiseringen.

Konfidensialitet

I tråd med Statistikkloven publiseres ikke data for færre enn 3 enheter.

Sammenlignbarhet over tid og sted

På grunn av frafall viser statistikken foreløpig ikke regnskapstall for hele sektoren. Svarprosenten er på ca. 80 prosent. Statistikken for 2005 innholdt kun daværende friskoler, tilsvarende dagens private skoler med rett til statstilskudd. I 2006 ble undersøkelsen utvidet til også å omfatte private grunn- og videregående skoler uten rett til statstilskudd. Fra 2007 ble undersøkelsen utvidet til å omfatte alle private utdanningsinnstitusjoner. Fra 2008 ble det mulig å merke bedre de skolene som ikke har rett til statstilskudd etter privatskoleloven.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Ved utfylling av skjemaene i skolene og ved bearbeiding i Statistisk sentralbyrå, kan det oppstå feil. Størsteparten av slike feil blir funnet ved hjelp av maskinelle og manuelle kontroller, og rettet. Siden det er to skjema som skal fylles ut, kan det oppstå summeringsfeil som ikke kan oppdages i kontrollene.

Ikke aktuell.

Ikke aktuell, fordi det ikke blir foretatt utvalgstrekning.