15746_om_not-searchable
/utdanning/statistikker/voppl/arkiv
15746_om
statistikk
2000-05-04T10:00:00.000Z
Utdanning
no
false

Studieforbundenes opplæringsvirksomhet1999

Innhold

Om statistikken

Definisjoner

Navn og emne

Navn: Studieforbundenes opplæringsvirksomhet
Emne: Utdanning

Ansvarlig seksjon

Seksjon for utdannings- og kulturstatistikk

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Voksenopplæring: Voksenopplæring er opplæring som er spesielt tilrettelagt for voksne.
Studieforbund: Studieforbund er paraplyorganisasjoner for frivillige, ideelle organisasjoner som tilbyr opplæring (kurs, studiering) allment til befolkningen. Medlemsorganisasjonene spenner over et bredt spekter av ideologiske interesser og grupper.
Voksenopplæringsforbundet (Vofo): Studieforbundenes fellesorgan. Vofo har organisasjonsledd i alle fylker.
Emne: Emneinndelingen tar utgangspunkt i det faget kurset omhandler og ligger tett opp til de ordinære utdanningssystemet.
Nivå: Studieforbundene tilbyr opplæring på grunn -, videregående - og høyere nivå. De to førstnevnte nivåene vurderes etter disse kriterier: a) Gis tilbud om offentlig eksamen? b) Fins det paralleller i det offentlige skoleverket? c) Krav til forkunnskaper hos deltakerne. d) Nivå på studielitteraturen og e) Krav til lærer. På høyere nivå oppgis kun virksomhet der studieplanen er godkjent av universitet eller høgskole.
Studietime/kurstime: En kurstime er 45 minutter. Det er ikke anledning til å regne kurstimeantallet om til "lærertimer" selv om det brukes flere enn én lærer per time. Ved innrapportering til SSB skilles det mellom time med og uten lærer.
Kurs med tilbud om eksamen: Denne variabelen er tenkt som et supplement til emne og nivå. En del kurs i regi av studieforbundene er eksamensforberedende for eksamener i det offentlige utdanningssystemet.
Særlige målgrupper: Særlige målgrupper defineres som kursdeltakere finansiert etter Lov om voksenopplæring §6 (særtilskudd). Særlige målgrupper i denne sammenhengen er: Funksjonshemmede, personer med spesielle omsorgsforpliktelser, fremmedspråklige og personer med særlig svak førstegangsutdanning.

Standard klassifikasjoner

Emneinndeling for voksenopplæring ble utarbeidet av SSB i samarbeid med daværende Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF), Voksenopplæringsforbundet (Vofo), Norsk Forbund for Fjernundervisning (NFF) og folkehøyskolerådet (FHSR).

Administrative opplysninger

Regionalt nivå

Tallene publiseres på lands-, og fylkesnivå. Tallene på kommunenivå kan bestilles.

Hyppighet og aktualitet

Statistikken om studieforbundenes kursvirksomhet publiseres årlig.

Internasjonal rapportering

Ikke relevant

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

All studieforbundsstatistikk i SSB er lagret på forsvarlig og standardisert måte.

Bakgrunn

Formål og historie

Statistikken tar sikte på følgende målsetninger: Synliggjøre kursvirksomhetens omfang mht. kursnivå og deltakernes kjønn og alder, dokumentere kostnader knyttet til kursvirksomhet, samt synliggjøre omfanget av opplæring for særskilte målgrupper. I perioden 1969 - 1987 utarbeidet SSB statistikk over opplæringsvirksomhet i regi av folkeopplysningsorganisasjoner. Denne statistikken ble publisert årlig i Norges offisielle statistikk om voksenopplæring. På grunn av nedskjæringer, ble det i 1987 besluttet å legge ned statistikkproduksjonen på dette området. For å unngå huller i tidsrekken, ble statistikken videreført frem til 1990/91, finansiert av det daværende Kirke- og undervisningsdepartementet. Tall for antall kurs, antall deltakere og antall studietimer har i perioden 1991 - 1996 vært samlet inn av daværende Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF). Statistikken over studieforbundenes kursvirksomhet ble igjen igangsatt f.o.m. rapporteringsåret 1996, eksternfinansiert av KUF. Rapporteringen for 1996 var frivillig som en del av prosjektperioden. Statistikken er løpende f.o.m. rapporteringsåret 1997.

Brukere og bruksområder

Kunnskapsdepartementet, VOX-Nasjonalt organ for kompetansepolitikk, andre offentlige etater, forskningsinstitusjoner, media, Voksenopplæringsforbundet og de enkelte studieforbund.

Likebehandling av brukere

Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 10.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.

Sammenheng med annen statistikk

Denne statistikken inngår i statistikken over voksenopplæringen i Norge.

Lovhjemmel

Annen lovhjemmel og Statistikkloven. Data blir hentet inn med totrinnshjemmel, lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå § 10. samt forskrift av 8. desember 2020 nr. 2896, § 13 gitt med hjemmel i Lov om voksenopplæring av 19.06.2009 nr. 95.

EØS-referanse

Ikke relevant

Produksjon

Omfang

Alle studieforbundene som er godkjent og av den grunn får tilskudd av departementet, rapporterer sin tilskuddsberettigede kursvirksomhet til SSB. Enhetene i rapporteringen er de enkelte kurs. Hvert kurs rapporteres med kursets emne, kommune der kurset blir holdt, kursets nivå og varighet samt antall deltakere fordelt på kjønn, aldersgrupper og særlig målgruppe.

Antall deltakere i denne statistikken tilsvarer ikke antall personer, da en og samme person kan ta flere kurs og bli registrert som deltaker flere ganger.

Datakilder og utvalg

Elektronisk data fra studieforbundene.

Ingen utvalg. Fulltelling av hele populasjonen.

Datainnsamling, editering og beregninger

Datafilene blir sendt elektronisk fra studieforbundene per 1. mars i tellingsåret for kursvirksomhet i forrige kalenderår. Etter å ha rettet opp eventuelle feil og mangler, blir datafilene slått sammen i årgangsfilen som danner grunnlaget for videre behandling.

Det foretas en mottakskontroll av alle innsendte filer. I mottakskontrollen blir filene sjekket for dubletter, bruk av riktige koder og i det hele tatt riktig utfylling av ulike felt i filbeskrivelsen. I tilfeller der det oppdages feil, blir det respektive studieforbund kontaktet. Når eventuelle feil og mangler rettes opp og mottakskontrollen anses å være ferdig, sendes noen prøvetabeller til dataleverandører. Prøvetabellene er basert på datamaterialet fra hvert enkelt studieforbund. På denne måten får hvert studieforbund muligheten til å sjekke om de endelige tallene stemmer med deres egne tall.

Statistikken over studieforbundenes kursvirksomhet er en summarisk statistikk, og av den grunn kan denne statistikken ikke lemmes inn i nasjonal utdanningsbase for nærmere analyser på individnivå. Derfor foretas ikke noe spesielle analyser utover oppsummering av innrapporterte tall.

Sesongjustering

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ingen opplysninger i datamaterialet kan defineres som sensitive.

Sammenlignbarhet over tid og sted

På grunn av omlegging er dagens statistikk over studieforbundenes kursvirksomhet ikke direkte sammenlignbar med SSB sin statistikk på området i perioden 1969 - 1991 og daværende KUF sin statistikk innen samme emne i perioden 1991 - 1996.

Statistikken over studieforbundenes kursvirksomhet inkluderte kurs av minst 12 timers varighet frem til 2009. Grunnet endringer i voksenopplæringsloven i 2009, er alle kurs av minst 8 timers varighet med i statistikken fra og med 2010.

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

De fleste feil i studieforbundsstatistikken kan føres tilbake til grunnmaterialet for statistikken. Feil registrering av kurs, antall deltakere kan forekomme særlig hos de forbundene og institusjonene som ikke benytter seg av administrativ datasystem. Det er ikke alltid lett og finne riktig emnekode for noen spesielle kurs. I noen tilfeller kan derfor de oppgitte emnekoder være feil selv om de er riktige koder i den forstand at de finnes i emnekatalogen.

Plassering av voksenopplæring på nivå er i det hele tatt vanskelig både ut fra selve nivåplassering og sammenlignbarhet med nivåene i offentlig opplæring. Derfor er noen ganger en viss usikkerhet knyttet til nivåplassering. Studieforbundsstatistikk omfatter bare tilskuddsberettigede kurs, og dermed gjenspeiler den ikke den helhetlige opplæringsvirksomheten. I tillegg kan det hevdes at i de første årene etter overgangen til elektronisk rapportering i 1996 var det en underrapportering av studieforbundenes kursvirksomhet til SSB. Dette på grunn av manglende gode rutiner.

Registerfeil er ikke aktuell.

Revisjon

Ikke relevant