Statistikkområde
Utdanning
Alt innhold for området utdanning
Vis innholdstyper
- Statistikker (28)
- Publikasjoner og artikler (522)
Søkeresultat
-
Norske studenter bruker minst tid på studiene
Samfunnsspeilet 4/2014
Norske bachelorstudenter bruker i gjennomsnitt 32 timer på studiene og 11 timer på lønnet arbeid per uke. En internasjonal sammenligning viser at studenter ellers i Skandinavia studerer noe mer og jobber mindre enn det norske studenter er vant til.
Artikkel -
Kompetanseprofil i grunnskolen
Rapporter 2014/30
Om grunnskolelærere har fordypning i de fagene de underviser i, varierer mye. Størst er andelen med fordypning i norsk, mens det blant kroppsøvingslærerne er færrest som har faglig fordypning. Det kan være store kjønnsforskjeller, og lærerens alde...
Publikasjon -
I Norge tar mange over 25 år videregående utdanning
Hvor gamle er folk i forskjellige OECD-land når de tar videregående utdanning? Hvor mange gjennomfører på normert tid? Hvor stor andel av innbyggerne har høyere utdanning? Artikkelen gir svar på disse spørsmålene og flere andre.
Artikkel -
Voksnes basisferdigheter - resultater fra PIAAC
Rapporter 2014/29
Norske resultater i ferdighetsundersøkelsen PIAAC ligger over det internasjonale gjennomsnittet i både lesing, tallforståelse og problemløsning i IKT-miljø. Men tidligere undersøkelser kan tyde på at leseferdigheten har gått ned siden 1998.
Publikasjon -
Undersøkelse om voksne og læring 2012
Notater 2014/32
I denne rapporten beskriver Statistisk sentralbyrå (SSB) gjennomføringen av undersøkelsen om voksne og læring i 2012.
Publikasjon -
Undersøking om foreldrebetaling i barnehagar, januar 2014
Rapporter 2014/24
Føremålet med denne undersøkinga er å kartleggje nivået på foreldrebetaling i barnehagar og kva for betalingsreglar som er knytte til barnehagane.
Publikasjon -
Imputation of missing data among immigrants in the Register of the Population's Level of Education (BU)
Notater 2014/27
Publikasjon -
Tidligere deltakere i introduksjonsprogrammet 2007-2011
Rapporter 2014/15
SSB følger her deltakerne som avsluttet introduksjonsprogrammet for nyankomne innvandrere i 2010 og 2011. Dessuten presenteres mer nøyaktige tall enn i tidligere rapporter for avgangskohortene 2007-2010. Oppdateringen gir særlig utslag for kvinner.
Publikasjon -
Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre i grunnskolen
Rapporter 2013/65
Her presenteres statistikk og analyser av hvordan innvandrerelever og norskfødte elever med innvandrerforeldre presterer i grunnskolen sammenlignet med de øvrige elevene.
Publikasjon -
Fakta om utdanning 2014
Denne brosjyren inneholder hovedtabeller for utdanningsstatistikk i Norge. Statistikken bygger på tall for 2012.
Publikasjon -
Den europeiske studentundersøkelsen 2013
Notater 2014/09
Den europeiske studentundersøkelsen, også kalt «Eurostudent V,» er den femte undersøkelsen i regi av Eurostudent. Undersøkelsen er finansiert av Kunnskapsdepartementet og gjennomføres hvert tredje år
Publikasjon -
Utdanning 2013
Statistiske analyser 138
Hvor mange barnehagebarn, elever og studenter har vi i Norge, hva påvirker deres studievalg, resultater og muligheter i arbeidslivet? Utdanning 2013 tar for seg et bredt spekter av temaer innenfor utdanningsfeltet og alle nivåer i utdanningssystem...
Publikasjon -
Språket – første skritt mot integrering
Samfunnsspeilet 5/2013
37 000 personer deltok i gratis norskopplæring for nyankomne innvandrere i regi av kommunene i 2011. Mange består muntlig norskprøve, men det er høy strykprosent på de skriftlige prøvene. Kvinner består oftere enn menn, de med høyere utdanning fra...
Artikkel -
Innvandrere i Norge, Sverige og Danmark
Samfunnsspeilet 5/2013
Sverige har flest innvandrere, både i absolutte tall og i forhold til folketallet. Norge har relativt sett hatt større arbeidsinnvandring fra EU enn Sverige og Danmark har hatt. Hvordan det går med innvandrere, henger ofte sammen med forskjeller i...
Artikkel -
Introduksjonsordningen i kommunene
Rapporter 2013/55
SSB har forsøkt å måle resultater av norske kommuners introduksjonsprogram for nyankomne flyktninger på en ny måte. Det er store forskjeller mellom kommunene, men ulikhetene kan ikke forklares på en enkel måte.
Publikasjon