Påske 2011
Importen - forteller den om norske påsketradisjoner?
Publisert:
Butikkene sørger for å skaffe til veie og tilby de varene de mener vi forbrukere etterspør til ulike sesonger og høytider. Mange av varene vi kjøper, er norskproduserte, mens andre varer, som appelsiner, solbriller og solkrem, i stor grad importeres fra andre land.
Importtall for enkelte varer, som for eksempel appelsiner og servietter tyder på at påsketradisjonene stadig etterleves. Samtidig forteller tallene at vi står overfor en ny sesong med nye aktiviteter, og at påsken dermed også klart indikerer et skille mellom to årstider.
Påsken påvirker importen av appelsiner
Importtallene for appelsiner bekrefter langt på vei forestillingen om at det å nyte en saftig appelsin i solveggen er en påsketradisjon. Perioden januar-mars er høysesong for appelsinen, og de årene vi feirer påsken sent, holder importen av appelsiner seg på et relativt høyt nivå også i april. Nettopp i år kommer påsken svært sent; skjærtorsdag er 21. april, så godt som en måned senere enn i 2005 og i 2008, da samme helligdag falt på henholdsvis 24. og 20. mars.
Appelsinimporten i 1. kvartal i år var på nesten 20 000 tonn, hvorav rundt 80 prosent kom fra Spania. Italia kom på annen plass, med drøyt 1 500 tonn appelsiner til det norske markedet. Egypt har rykket ned fra andre- til tredjeplass i år, og hittil har de levert kun en tredjedel av den mengden appelsiner de leverte til det norske markedet i samme periode i fjor.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste