Påske 2011

Importen - forteller den om norske påsketradisjoner?

Publisert:

Butikkene sørger for å skaffe til veie og tilby de varene de mener vi forbrukere etterspør til ulike sesonger og høytider. Mange av varene vi kjøper, er norskproduserte, mens andre varer, som appelsiner, solbriller og solkrem, i stor grad importeres fra andre land.

Importtall for enkelte varer, som for eksempel appelsiner og servietter tyder på at påsketradisjonene stadig etterleves. Samtidig forteller tallene at vi står overfor en ny sesong med nye aktiviteter, og at påsken dermed også klart indikerer et skille mellom to årstider.

Påsken påvirker importen av appelsiner

Importtallene for appelsiner bekrefter langt på vei forestillingen om at det å nyte en saftig appelsin i solveggen er en påsketradisjon. Perioden januar-mars er høysesong for appelsinen, og de årene vi feirer påsken sent, holder importen av appelsiner seg på et relativt høyt nivå også i april. Nettopp i år kommer påsken svært sent; skjærtorsdag er 21. april, så godt som en måned senere enn i 2005 og i 2008, da samme helligdag falt på henholdsvis 24. og 20. mars.

Appelsinimporten i 1. kvartal i år var på nesten 20 000 tonn, hvorav rundt 80 prosent kom fra Spania. Italia kom på annen plass, med drøyt 1 500 tonn appelsiner til det norske markedet. Egypt har rykket ned fra andre- til tredjeplass i år, og hittil har de levert kun en tredjedel av den mengden appelsiner de leverte til det norske markedet i samme periode i fjor.

Figur 1. Import av appelsiner. 2005-2011. Tonn

 

 

Figur 2. Import av appelsiner, etter land. 1. kvartal 2011. Kg

Solkrem og -briller i solveggen

I påsken håper vi å kunne nyte vårsola i solveggen, og vi forbereder oss på godvær med innkjøp av hudkremer for å smøre oss både før og etter soling. Solkrem kan ikke utledes fra importtallene spesifikt, men en tydelig økning i importen av hudkremer, varegruppen som også inneholder solkremer, tyder på at påsken er den første perioden av året vi tenker på å beskytte huden mot sol. De årene det er tidlig påske, importeres hudkremene litt før eller rundt påsketider, mens tallene for mai og juni stort sett viser en liten nedgang i importen. I løpet av årets tre første måneder har vi importert hudkrem til en verdi av 126,5 millioner kroner. Dette er en økning i verdi på drøyt 21 prosent fra samme periode i fjor.

Og det er ikke bare huden vi tenker på - også øynene må beskyttes. En større del av solbrillene som importeres til Norge, kommer i februar og mars. I perioden januar-mars i år har vi importert rundt 1,5 millioner par, 75 prosent av dem fra Kina. Detter er noe mindre enn i fjor, da vi i samme tidsperiode importerte i overkant av 1,8 millioner par solbriller. Det er store prisvariasjoner på solbriller, og de billigste får vi fra Kina til en snittpris på rundt 17 kroner. Storparten av de dyrere brillene innfører vi fra Italia.

Lammestek, vin, påskeegg og gul pynt hører påsken til

Importstatistikken sier ikke stort om mattradisjonene våre er i hevd, fordi storparten av tradisjonsvarene som tilbys, er norskproduserte. Derimot sees en økning i innkjøp av tilbehør som servietter og stearinlys. Importen av stearinlys, servietter og papirduker øker veldig før jul, men tallene for februar og mars viser også en økning og indikerer at vi kjøper servietter med påskemotiv og påskegule stearinlys til høytiden.

Antakelig nyter vi også litt vin til lammesteken. Statistikken viser at vinimporten øker hvert år i månedene mars og april. I mars i år importerte vi i overkant av 7,7 millioner liter vin, mot nesten 7,5 millioner liter i mars i fjor.

Figur 3. Import av solbriller, antall. 1. kvartal 2009-2011

 

Figur 4. Import av ski- og snowboardstøvler og treningssko. 2010. Par

En ny sesong er i emning

Etter påske pakker vi bort skiene og lar beina ta fatt i nye aktiviteter. Det er tid for sykling, løping og turer i skog og mark. Tallenes tale er klar når vi ser på forholdet mellom import av ski og skistøvler på den ene side og treningssko på den andre. Selv om treningsskoene er flittig i bruk året rundt, er våren en tid for anskaffelse av nye sko til utendørsaktivitetene. Markedet for skistøvler er så godt som slutt når våren kommer.

Sykling, både som tur og treningsaktivitet, men også til daglig framkomst, er stadig mer populært. Avisenes annonsebilag bugner av annonser for sykler, og importstatistikken bekrefter at lagrene er fulle. Så langt i år har vi importert rundt 250 000 sykler. Drøyt 100 000 av disse kom i mars. Totalt i 2010 importerte vi 428 000 sykler, hvorav rundt 290 000 kom fra Kina.

Kontakt