5602_om_not-searchable
/virksomheter-foretak-og-regnskap/statistikker/iktkonkurs/aar
5602_om
statistikk
2002-03-12T10:00:00.000Z
Virksomheter, foretak og regnskap
no
false

Nyetableringer og konkurser i informasjonssektoren2001

Innhold

Om statistikken

Definisjoner

Navn og emne

Navn: Nyetableringer og konkurser i informasjonssektoren
Emne: Virksomheter, foretak og regnskap

Ansvarlig seksjon

Seksjon for transport-, reiselivs- og IKT-statistikk

Definisjoner av viktige begrep og variabler

Foretak

I Standard for næringsgruppering (SN2002) er et foretak definert som den minste kombinasjonen av juridiske enheter som produserer varer eller tjenester, og som til en viss grad har selvstendig beslutningsmyndighet. I statistikken behandles en juridisk enhet som ett foretak.

Konkurs

Alle juridiske objekter, dvs. alle typer firmaer og enkeltpersoner som har utestående fordringer og som per definisjon er insolvent, kan slås konkurs. Insolvens er definert som: "Når man ikke kan oppfylle forpliktelser etter hvert som de forfaller". Unntak fra dette er hvis betalingsudyktigheten er av forbigående art.

Nyetablering

Nyetablering er nye foretak korrigert for eierskifter. Det vil si at nye foretak som overtar en eksisterende virksomhet ikke regnes som en nyetablering, men bare som ett nytt foretak.

Sysselsetting og omsetning

De oppgitte tallene for sysselsetting og omsetning i konkursrammede foretak refererer seg til siste normale driftsår.

Ansatte (Lønnstakere)

Tallet på ansatte omfatter alle personer som arbeider for arbeidsgiveren mer enn fire timer i uka. Personer med mer enn ett arbeidsforhold vil kunne være telt med som ansatt i flere næringer. I nye foretak vises det til antall ansatte ved utgangen av året.

Standard klassifikasjoner

Informasjonssektoren består av IKT-sektoren og innholdssektoren. IKT-sektoren er avgrenset med utgangspunkt i en definisjon anbefalt av OECD. Innholdssektoren er basert på en nasjonal avgrensning siden det ikke eksisterer en omforent internasjonal avgrensning. Grunnleggende definisjoner er imidlertid hentet fra notater som er publisert av FN og OECD. Det er også tatt hensyn til innspill fra nasjonale brukere av statistikken. Denne avgrensningen av innholdssektoren må ses på som foreløpig i påvente av en internasjonal avgrensning. Den vil antakelig foreligge i 2007 i forbindelse med revisjonen av næringsstandarden.

IKT-industri

  • 3001 Produksjon av kontormaskiner
  • 3002 Produksjon av datamaskiner og annet databehandlingsutstyr
  • 3130 Produksjon av isolert ledning og kabel
  • 3210 Produksjon av elektrorør og elektroniske komponenter
  • 3220 Produksjon av radio- og fjernsynssendere mv.
  • 3230 Produksjon av radio- og fjernsynsmottakere mv.
  • 3320 Produksjon av måle- og kontrollinstrumenter og utstyr
  • 3330 Produksjon av industrielle prosesstyringsanlegg

IKT-varehandel

  • 51433 Engroshandel med radio og fjernsyn
  • 51434 Engroshandel med plater, musikk- og videokassetter
  • 51840 Engroshandel med datamaskiner, tilleggsutstyr til datamaskiner samt programvare (har erstattet næring 51640).
  • 51860 Engroshandel med elektroniske komponenter (har erstattet næring 51654).
  • 52485 Butikkhandel med datamaskiner, kontormaskiner og telekommunikasjonsutstyr

Telekommunikasjon

  • 6420 Telekommunikasjoner

IKT-konsulentvirksomhet

  • 72 Databehandling - som omfatter følgende undergrupper:

o 7210 Konsulentvirksomhet maskinvare

o 7220 Konsulentvirksomhet system og programvare

o 7230 Databehandling

o 7240 Drift av databaser

o 7250 Vedlikehold og reparasjon av kontor og datamaskiner

o 7260 Annen databehandling

o 7133 Utleie av kontormaskiner mv. er også tatt med i IKT-næringen. Denne (lille) gruppen er her regnet med under Databehandling.

Innholdssektoren

    Forlagsvirksomhet

  • 22.11 Forlegging av bøker
  • 22.12 Forlegging av aviser
  • 22.13 Forlegging av tidsskrifter og ukeblader
  • 22.14 Forlegging av lydopptak
  • 22.15 Forlagsvirksomhet ellers
  • Informasjonstjenester

  • 74.40 Annonse- og reklamevirksomhet
  • 92.40 Nyhetsbyråer
  • Radio og fjernsyn

  • 92.20 Radio og fjernsyn
  • Film og video

  • 92.11 Film- og videoproduksjon
  • 92.12 Distribusjon av film og video
  • 92.13 Filmframvisning

OECD og Norge

Denne norske avgrensingen er på noen punkter litt mer finmasket enn den internasjonale definisjonen. Fra og med statistikkåret 2003 er det også tatt hensyn til de endringer som ble gjennomført i næringsstandarden i 2002. Dette har betydning for varehandelen med IKT og tallene for 2003 vil ikke være sammenlignbare med tidligere årganger i de ulike statistikkene for denne næringsgruppen.

Hele næringsgruppen 5143 Engroshandel med elektrisk husholdningsutstyr, radio, fjernsyn, plater og kassetter er tatt med i OECDs definisjon.

I den norske avgrensingen har vi valgt å holde følgende næringsgrupper utenfor:

  • 51431 Engroshandel med belysningsutstyr
  • 51432 Engroshandel med elektriske husholdningsapparater

På den annen side er det valgt å ta med næringsgruppen 52485 Butikkhandel med datamaskiner, kontormaskiner og telekommunikasjonsutstyr. Denne næringsgruppen er ikke med i OECDs definisjon.

For de andre næringsområdene følges OECDs reviderte definisjon direkte.

OECDs definisjon er bundet til den internasjonale næringsgrupperingen. Denne er samordnet bare ned til 4. siffer. Norge (og de fleste andre land) anvender imidlertid også et mer detaljert 5. siffer i sine nasjonale næringsgrupperinger. Det er dette som gir grunnlag for mer detaljerte nasjonale definisjoner.

Også de andre nordiske landene bruker en mer finmasket avgrensing av IKT-sektoren til nasjonale formål. Den norske avgrensingen er så langt det er mulig samordnet med de andre nordiske land.

Avgrensning av Innholdssektoren

Innhold kan forstås som tekst, lyd, bilde eller en kombinasjon/serie av disse som er beregnet for massedistribusjon. For å distribuere innholdet må det kombineres med et medium. Dette kan være både papir- og elektronisk baserte medier (f.eks. bøker, aviser, radio, tv, internett...). Det er kombinasjonen av innhold og medium som skaper et innholdsprodukt som er tilgjengelig for allmennheten. På bakgrunn av dette kan man avlede følgende definisjon på et innholdsprodukt:

  • Et innholdsprodukt er innhold med et organisert budskap beregnet for mennesker, som blir gjort tilgjengelig ved hjelp av et kommunikasjonsmedium. Det er beregnet på å bli publisert og distribuert til allmennheten.

Denne definisjon kan videre benyttes til å definere en innholdsnæring:

  • En næring som primært er engasjert i publisering og/eller distribusjon av innholdsprodukter kan defineres som en innholdsnæring.

Innholdssektoren består av de næringer i gjeldende næringsstandard som tilfredstiller definisjonen på en innholdsnæring. Det har vært et ønske fra brukerne av statistikken at den skal kunne skille mellom publisering av innhold ved hjelp av "nye" og "gamle" medier. Siden den gjeldende næringsstandarden ikke gir rom for en slik detaljeringsgrad har det ikke vært mulig å tilfredstille dette ønsket.

Svakheter ved avgrensningene

Avgrensingene av IKT-sektoren og Innholdssektoren blir grove når de defineres med utgangspunkt i hele næringsgrupper og ikke på grunnlag av enkeltforetak. På den ene siden vil en del foretak som faller innenfor definisjonen reelt sett ikke drive relevant virksomhet. På den andre siden vil en del relevante foretak falle utenfor definisjonene. Foreløpig er det imidlertid vanskelig å gjennomføre andre og mer presise definisjonsprinsipper i den offisielle statistikken. I tillegg er det virksomhet innenfor IKT-sektoren som i henhold til definisjonene på en innholdsnæring skulle vært plassert i innholdssektoren. Dette gjelder spesielt næring 72.4 (Databasetjenester) og deler av 64.2 (Telekommunikasjoner) og 72.2 (Konsulentvirksomhet tilknyttet system og programvare). Siden disse næringene inneholder en blanding av IKT-virksomhet og Innholdsvirksomhet, har vi valgt å la de forbli i IKT-sektoren av hensyn til kontinuitet og sammenlignbarhet med internasjonal statistikk for IKT-sektoren..

Næringsgruppering

Næringskodingen av foretak og bedrifter i IKT-sektoren og Innholdssektoren kan være vanskelig. Mange nye foretak er blitt etablert innenfor IKT-sektoren de seneste årene og mange bestående foretak har endret sin virksomhet i retning IKT-området. Samtidig har en del IKT-foretak endret sin virksomhet i retning innholdssektoren (betegnes ofte som konvergens). Virksomheter kan endres fort og ofte. På en del av de nye virksomhetsområdene er Næringsstandarden ikke godt egnet for entydig gruppering. Derfor kan det være spesielt vanskelig å fremskaffe og opprettholde riktige næringskoder på foretakene innen IKT-sektoren og innholdssektoren. SSB arbeider imidlertid løpende med å sikre kvaliteten i næringskodingen - og er spesielt oppmerksom på dette området.

Administrative opplysninger

Regionalt nivå

Nasjonalt nivå.

Hyppighet og aktualitet

Årlig.

Internasjonal rapportering

Ikke relevant

Lagring og anvendelse av grunnlagsmaterialet

Ikke relevant

Bakgrunn

Formål og historie

Formålet med denne statistikken er å gi en oversikt over antall åpnede konkurser og nyetableringer i informasjonssektoren og hvordan disse fordeler seg på de ulike næringsgruppene.

Brukere og bruksområder

Myndighetene, næringslivet, bransjeorganisasjoner og media.

Sammenheng med annen statistikk

Statistikken om konkurser og nyetableringer bygger på den generelle konkursstatistikken ( http://www.ssb.no/konkurs/ ) og den generelle statistikken for foretaksdemografi ( http://www.ssb.no/emner/10/01/foretak/ ).

Lovhjemmel

Statistikklovens § 3-2.

EØS-referanse

Ikke relevant

Produksjon

Omfang

Ikke relevant

Datakilder og utvalg

Ikke relevant

Datainnsamling, editering og beregninger

Ikke relevant

Konfidensialitet

Ikke relevant

Sammenlignbarhet over tid og sted

Ikke relevant

Nøyaktighet og pålitelighet

Feilkilder og usikkerhet

Statistikken baserer seg på statistiske og administrative kilder. Usikkerheten knyttet til kvaliteten på disse kildene er nærmere beskrevet i "Om statistikken" til den generelle konkursstatistikken ( http://www.ssb.no/konkurs/ ) og den generelle statistikken for foretaksdemografi ( http://www.ssb.no/emner/10/01/foretak/ ).