Grunnskoleopplæring nøkkeltall (K) - Tabell 06804
Publisert:
D1. Konsern - Grunnskoleopplæring - nøkkeltall
ID: KS95194189217212
Netto driftsutgifter grunnskolesektor (202, 215, 222, 223), i prosent av samlede netto driftsutgifter, konsern
ID : KS1013590383384741
Informasjon
Indikatoren viser kommunens netto driftsutgifter til grunnskolesektor i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter,
konsern. Indikatoren sier således noe om kommunens prioritering av denne sektoren (bruken av ubundne midler) i forhold til
andre sektorer.
Netto driftsutgifter grunnskolesektor i prosent av samlede netto driftsutgifter = (Netto driftsutgifter til funksjon 202 + 215 + 222 + 223)
/ (Kommunens samlede netto driftsutgifter)* 100
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480) + 590 - artene (600-895), funksjonene 202, 215, 222 og
223. Data hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Nevner = Kommunens samlede netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480) + 590 - artene (600-895), alle tjenestefunksjoner.
Data hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til grunnskole (202), i prosent av samlede netto driftsutgifter, konsern
ID : K1298883919P15207
Informasjon
Indikatoren viser kommunens netto driftsutgifter til grunnskole i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter. Netto
driftsutgifter til grunnskole i prosent av samlede netto driftsutgifter = (Netto driftsutgifter til funksjon 202) / (Kommunens
samlede netto driftsutgifter)* 100
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010- 480)+ 590 - artene (600- 895), funksjon 202.
Nevner = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010- 480)+ 590 - artene (600- 895), alle tjenestefunksjoner.
Data til teller og nevner er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider
og interkommunale selskaper (IKS).
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til skolefritidstilbud (215), i prosent av samlede netto driftsutgifter, konsern
ID : KS1045755275508928
Informasjon
Indikatoren viser kommunens netto driftsutgifter til skolefritidstilbud i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter,
konsern.
Netto driftsutgifter til skolefritidstilbud i prosent av samlede netto driftsutgifter = (Netto driftsutgifter til funksjon
215) /(Kommunens samlede netto driftsutgifter)* 100
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010- 480)+ 590 - artene (600- 895), funksjon 215.
Nevner = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010- 480)+ 590 - artene (600- 895), alle tjenestefunksjoner.
Data til teller og nevner er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider
og interkommunale selskaper (IKS).
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til skolelokaler (222), i prosent av samlede netto driftsutgifter, konsern
ID : K1298884094P15220
Informasjon
Indikatoren viser kommunens netto driftsutgifter til skolelokaler i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter. Netto
driftsutgifter til skolelokaler i prosent av samlede netto driftsutgifter = (Netto driftsutgifter til funksjon 222) /(Kommunens
samlede netto driftsutgifter)* 100
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010- 480)+ 590 - artene (600- 895), funksjon 222.
Nevner = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010- 480)+ 590 - artene (600- 895), alle tjenestefunksjoner.
Data til teller og nevner er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider
og interkommunale selskaper (IKS).
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til skoleskyss (223), i prosent av samlede netto driftsutgifter, konsern
ID : K1298885244P15305
Informasjon
Indikatoren viser kommunens netto driftsutgifter til skoleskyss i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter.
Netto driftsutgifter til skoleskyss i prosent av samlede netto driftsutgifter = (Netto driftsutgifter til funksjon 223)/(Kommunens
samlede netto driftsutgifter)* 100
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010- 480)+ 590 - artene (600- 895), funksjon223.
Nevner = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010- 480)+ 590 - artene (600- 895), alle tjenestefunksjoner.
Data til teller og nevner er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider
og interkommunale selskaper (IKS).
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter grunnskolesektor (202, 215, 222, 223), per innbygger, konsern
ID : K1298884909P15276
Informasjon
Indikatoren viser netto driftsutgifter til grunnskolesektor per innbygger, etter at tilskudd fra staten og eventuelle andre
direkte inntekter er trukket fra. Netto driftsutgifter til grunnskolesektor per innbygger = (Netto driftsutgifter til grunnskolesektor)
/ (Antall innbyggere)*1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480)+ 590 - artene (600-895), funksjonene 202, 215, 222 og
223. Data til teller er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider
og interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall innbyggere i kommunen per 31.12. rapporteringsåret. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til grunnskole (202), per innbygger, konsern
ID : K1298886528P15436
Informasjon
Indikatoren viser netto driftsutgifter til grunnskole per innbygger, etter at tilskudd fra staten og eventuelle andre direkte
inntekter er trukket fra.
Netto driftsutgifter til grunnskole per innbygger 6-15 år = (Netto driftsutgifter til grunnskole)/(Antall innbyggere)*1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480)+ 590 - artene (600-895), funksjon 202. Data til teller
er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper
(IKS).
Nevner = Antall innbyggere 6-15 år per 31.12. rapporteringsåret. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til skolefritidstilbud (215), per innbygger, konsern
ID : KS95194189217204
Informasjon
Indikatoren viser netto driftsutgifter til skolefritidstilbud per innbygger, etter at tilskudd fra staten og eventuelle andre
direkte inntekter er trukket fra.
Netto driftsutgifter til skolefritidstilbud per innbygger = (Netto driftsutgifter til skolefritidstilbud)/(Antall innbyggere)*1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480)+ 590 - artene (600-895), funksjonen 215. Data hentet
fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall innbyggere per 31.12. rapporteringsåret. Data er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Utgifter til lokaler føres på funksjon 222 ("Skolelokaler"), med unntak av tilfeller der SFO er lokalisert til barnehage.
Utgifter kommer da fram på funksjon 221 ("Førskolelokaler og skyss").
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til skolelokaler (222), per innbygger, konsern
ID : K1298886385P15421
Informasjon
Indikatoren viser netto driftsutgifter til skolelokaler i grunnskolen per innbygger, konsern, etter at tilskudd fra staten
og eventuelle andre direkte inntekter er trukket fra.
Netto driftsutgifter til skolelokaler per innbygger = (Netto driftsutgifter til skolelokaler)/(Antall innbyggere)*1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480)+ 590 - artene (600-895), funksjon 222.
Data til teller er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og
interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall innbyggere per 31.12. rapporteringsåret. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Herav avskrivninger til skolelokaler (222), per innbygger, konsern
ID : KS95194189217205
Informasjon
Indikatoren viser avskrivninger knyttet til skolelokaler per innbygger.
Avskrivninger til skolelokaler per innbygger = (Avskrivninger knyttet til skolelokaler)/(Antall innbyggere)*1000
Teller = Avskrivninger (kontoklasse 1 og 3, art 590, funksjon 222). Data til teller er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene
til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall innbyggere. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Netto driftsutgifter til skoleskyss (223), per innbygger, konsern
ID : K1298886720P15452
Informasjon
Indikatoren viser netto driftsutgifter til skoleskyss i grunnskolen per innbygger, etter at tilskudd fra staten og eventuelle
andre direkte inntekter er trukket fra.
Netto driftsutgifter til skoleskyss per innbygger = (Netto driftsutgifter til skoleskyss)/(Antall innbyggere)*1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480)+ 590 - artene (600-895), funksjon 223. Data til teller
er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper
(IKS).
Nevner = Antall innbyggere per 31.12. rapporteringsåret. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til grunnskolesektor (202, 215, 222, 223), per innbygger 6-15 år, konsern
ID : KS101412418650902
Informasjon
Indikatoren viser netto driftsutgifter til grunnskolesektor per innbygger 6- 15 år , etter at tilskudd fra staten og eventuelle
andre direkte inntekter er trukket fra.
Netto driftsutgifter til grunnskolesektor per innbygger 6-15 år = (Netto driftsutgifter til grunnskolesektor)/(Antall innbyggere
6-15 år)* 1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010- 480)+ 590 - artene (600- 895), funksjon 202, 215, 222, 223.
Data til teller er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Nevner = Antall innbyggere 6- 15 år per 31.12. rapporteringsåret. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til grunnskole (202), per innbygger 6-15 år, konsern
ID : K1298886811P15463
Informasjon
Indikatoren viser netto driftsutgifter til grunnskole per innbygger 6-15 år (grunnskolealder), etter at tilskudd fra staten
og eventuelle andre direkte inntekter er trukket fra.
Netto driftsutgifter til grunnskole og spesialskoler per innbygger 6-15 år = (Netto driftsutgifter til grunnskole)/(Antall
innbyggere 6-15 år)*1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480)+ 590 - artene (600-895), funksjon 202. Data hentet fra
kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall innbyggere 6-15 år per 31.12. rapporteringsåret. Data er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til skolefritidstilbud (215), per innbygger 6-9 år, konsern
ID : KS95194189217199
Informasjon
Indikatoren viser netto driftsutgifter til skolefritidstilbud per innbygger 6-9 år, etter at tilskudd fra staten og eventuelle
andre direkte inntekter er trukket fra.
Netto driftsutgifter til skolefritidstilbud per innbygger 6-9 år = (Netto driftsutgifter til skolefritidstilbud)/(Antall
innbyggere 6-9 år)*1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480)+ 590 - artene (600-895), funksjon 215.
Data til teller er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og
interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall innbyggere 6-9 år per 31.12. rapporteringsåret. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til skolelokaler (222), per innbygger 6-15 år, konsern
ID : K1298887271P15494
Informasjon
Indikatoren viser netto driftsutgifter til skolelokaler i grunnskolen (funksjon 222) per innbygger 6-15 år (grunnskolealder),
konsern, etter at tilskudd fra staten og eventuelle andre direkte inntekter er trukket fra. Netto driftsutgifter til skolelokaler
per innbygger 6-15 år = (Netto driftsutgifter til skolelokaler)/(Antall innbyggere 6-15 år)*1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480)+ 590 - artene (600-895), funksjon 222. Data til teller
er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper
(IKS).
Nevner = Antall innbyggere 6-15 år per 31.12. rapporteringsåret. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til skoleskyss (223), per innbygger 6-15 år, konsern
ID : KS95194189217200
Informasjon
Indikatoren viser netto driftsutgifter til skoleskyss per innbygger 6-15 år (grunnskolealder).
Netto driftsutgifter til skoleskyss per innbygger 6-15 år = (Netto driftsutgifter til skoleskyss)/(Antall innbyggere 6-15
år)*1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480)+ 590 - artene (600-895), funksjon 223.
Data til teller er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og
interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall innbyggere 6-15 år per 31.12. rapporteringsåret. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til voksenopplæring (213), i prosent av samlede netto driftsutgifter, konsern
ID : KS1045755311472453
Informasjon
Indikatoren viser kommunens netto driftsutgifter til funksjon 213, voksenopplæring i prosent av kommunens samlede netto driftsutgifter.
Netto driftsutgifter til voksenopplæring i prosent av samlede netto driftsutgifter = (Netto driftsutgifter til voksenopplæring
/ (Kommunens samlede netto driftsutgifter)* 100
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010- 480)+ 590 - artene (600- 895), funksjon 213. Data til teller
er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper
(IKS).
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Netto driftsutgifter til voksenopplæring (213), per innbygger, konsern
ID : KS98258391401001
Informasjon
Indikatoren viser netto driftsutgifter til voksenopplæring per innbygger, etter at tilskudd fra staten og eventuelt andre
direkte inntekter er trukket fra. Netto driftsutgifter til voksenopplæring per innbygger = (Netto driftsutgifter til voksenopplæring)/(Antall
innbyggere)*1000
Teller = Netto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene (010-480)+ 590 - artene (600-895), funksjon 213. Data til teller
er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper
(IKS).
Nevner = Antall innbyggere per 31.12. rapporteringsåret. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Fotnote
Fra og med regnskapsåret 2014 føres MVA-kompensasjon for investeringer i investeringsregnskapet og ikke i driftsregnskapet, slik det ble i perioden 2004-2013.
Brutto investeringsutgifter til grunnskolesektor (202, 215, 222, 223), per innbygger, konsern
ID : KS1013590424369568
Informasjon
Indikatoren viser brutto investeringsutgifter til grunnskolesektor, per innbygger. Indikatoren viser prioritering av nybygging,
større utviklingstiltak og andre investeringer på dette området.
Brutto investeringsutgifter til grunnskolesektor per innbygger = (Brutto investeringsutgifter til grunnskolesektor og voksenopplæring/(Folkemengde
i alt)*1000
Teller = Brutto investeringsutgifter til grunnskolesektor (kontoklasse 0, artene (010-500) - 690 - 790), funksjonene 202,215,222,
223. Data til teller er hentet fra kommuneregnskapet i 1000 kr.
Nevner = Innbyggere i kommunen per 31.12. rapporteringsåret. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Andel elever i kommunens grunnskoler, av kommunens innbyggere 6-15 år
ID : 95269226403596
Informasjon
Indikatoren viser andel innbyggere 6-15 år som går i kommunens grunnskoler (ordinære kommunale og interkommunale grunnskoler).
Antall elever i kommunens grunnskoler, av kommunenes innbyggere 6-15 år = (Antall elever i kommunale grunnskoler)/(Innbyggere
6-15 år)*100
Teller = Antall elever i kommunale grunnskoler (GSI, felt d57).
Nevner = Antall innbyggere 6-15 år per 31.12. rapporteringsåret. Data til nevner er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Indikatoren viser andelen barn i ordinær kommunal eller interkommunal grunnskoleopplæring . Barn som ikke går i ordinær kommunal
grunnskole, kan gå på privatskole, få hjemmeundervisning eller annet.
Andel elever i grunnskolen som får særskilt norskopplæring
ID : 98404613022352
Informasjon
Indikatoren viser andelen elever i kommunale og private grunnskoler som får særskilt norskopplæring.
Antall elever som får særskilt norskopplæring i forhold til alle elever i grunnskole, prosent = (Antall elever som får særskilt
norskopplæring)/(Antall elever i kommunale og private grunnskoler)* 100
Teller = Antall elever som får særskilt norskopplæring kommunale og private (GSI, felt d369).
Nevner = Antall elever i kommunale og private grunnskoler (GSI, felt d57)
Fotnote
Fra og med 2010, er driftsansvar privat inkludert i indikatoren.
Andel elever i grunnskolen som får morsmålsopplæring
ID : 1045756432479510
Informasjon
Indikatoren viser andelen av elever i grunnskolen som får morsmålsopplæring og tospråklig fagopplæring.
Antall elever som får morsmålsopplæring,tospråklig fagopplæring eller tilrettelagt opplæring i forhold til alle elever i
grunnskole, prosent = (Antall elever som får morsmålsopplæring)/(Antall elever i kommunale og private grunnskoler)*100
Teller = Antall elever som får morsmålsopplæring,tospråklig fagopplæring eller tilrettelagt opplæring (GSI, felt 370+371+372+373).
Nevner = Antall elever i kommunale og private grunnskoler (GSI, felt d57)
Fotnote
Fra og med 2010, er driftsansvar privat inkludert i indikatoren. Fra og med 2013 er også tilrettelagt opplæring inkludert i denne indikatoren.
Andel elever i grunnskolen som får spesialundervisning
ID : 95194189217194
Informasjon
Indikatoren viser andelen elever i grunnskolen som får spesialundervisning.
Antall elever som får spesialundervisning i forhold til alle elever i ordinær grunnskole = (Antall elever som får spesialundervisning)
/ (Antall elever i ordinær grunnskoler) *100.
Teller = Antall elever som får spesialundervisning, kommunale og private, (GSI, felt d318)
Nevner = Antall elever i kommunale og private grunnskoler, (GSI, felt d57)
Fotnote
Fra og med 2010, er driftsansvar privat inkludert i indikatoren.
Andel elever i grunnskolen som får spesialundervisning, 1.-4. trinn
ID : K1298475880P28467
Informasjon
Indikatoren viser andelen i grunnskolen som får spesialundervisning, 1.-4. trinn.
Antall elever som får spesialundervisning, 1.-4. trinn = (Antall elever som får spesialundervisning, 1.-4. trinn) / (Antall
elever i ordinære grunnskoler, 1.-4. trinn) *100.
Teller = Antall elever som får spesialundervisning, 1.-4. trinn, kommunale og private, (GSI, felt d285+d288+d291+d294)
Nevner = Antall elever i ordinære grunnskoler, kommunale og private, (GSI, felt d3, d7, d11, d15)
Andel elever i grunnskolen som får spesialundervisning, 5.-7. trinn
ID : K1298476260P28489
Informasjon
Indikatoren viser andelen i grunnskolen som får spesialundervisning, 5.-7. trinn.
Antall elever som får spesialundervisning, 5.-7. trinn = (Antall elever som får spesialundervisning, 5.-7. trinn) / (Antall
elever i ordinær grunnskoler, 5.-7. trinn) *100.
Teller = Antall elever som får spesialundervisning, 5.-7. trinn, kommunale og private, (GSI, felt d297+d300+d303)
Nevner = Antall elever i ordinære grunnskoler, 5.-7. trinn kommunale og private, (GSI, felt d19, d23, d27)
Andel elever i grunnskolen som får spesialundervisning, 8.-10. trinn
ID : K1298476605P28507
Informasjon
Indikatoren viser andelen i grunnskolen som får spesialundervisning, 8.-10- trinn.
Antall elever som får spesialundervisning, 8.-10- trinn = (Antall elever som får spesialundervisning, 8.-10- trinn) / (Antall
elever i ordinær grunnskoler, 8.-10. trinn) *100.
Teller = Antall elever som får spesialundervisning, 8.-10- trinn, kommunale og private, (GSI, felt d306, d309, d312)
Nevner = Antall elever i ordinære grunnskoler, 8.-10- trinn kommunale og private, (GSI, felt d47, d51)
Andel timer spesialundervisning av antall lærertimer totalt
ID : 1076933441190273
Informasjon
Indikatoren viser andel timer spesialundervisning i forhold til samlet antall lærertimer i grunnskolen
("Årstimer til spesialundervisning")/("Lærertimer totalt, barnetrinn")+("Lærertimer totalt, ungdomstrinn")*100
Teller = Årstimer til spesialundervisning, kommunale og private, (GSI, felt d112) Nevner = Lærertimer totalt, kommunale og
private, (GSI, felt d106)
Fotnote
Fra og med 2010 er driftsansvar privat inkludert i teller og nevner.
Andel elever i grunnskolen som får tilbud om skoleskyss
ID : 95194189217192
Informasjon
Indikatoren viser andelen grunnskoleelever som får tilbud om skoleskyss.
Antall elever som får tilbud om skoleskyss i forhold til alle elever i ordinære grunnskoler, prosent = (Antall elever som
får skoleskyss)/(Antall elever i ordinære grunnskoler)*100
Teller = Antall elever som får skoleskyss hele eller deler av året, kommunale og private (GSI, felt d1428)
Nevner = Antall elever i ordinære grunnskoler, kommunale og private (GSI, felt d57)
Fotnote
Fra og med 2010 er driftsansvar privat med i teller og nevner.
Andel innbyggere 6-9 år i kommunal og privat SFO
ID : 99124080005691
Informasjon
Indikatoren viser andelen elever i 1.-4. trinn (6-9 år) som har et skolefritidstilbud, uavhengig av om det skjer i kommunal
eller privat regi.
Antall elever i kommunal og privat SFO i forhold til antall innbyggere 6-9 år, prosent = (Antall elever i kommunal og privat
SFO)/(Antall innbyggere 6- 9 år)*100
Teller = Antall elever i kommunal og privat SFO, (GSI, felt d704) Nevner = Antall innbyggere 6- 9 år per 31.12. rapporteringsåret.
Data er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk
Andel innbyggere 6-9 år i kommunal SFO
ID : 95194189217191
Informasjon
Indikatoren viser andelen elever i 1.- 4. klasse (6-9 år) som får et skolefritidstilbud i kommunal regi
Antall elever i kommunal SFO i forhold til antall innbyggere 6- 9 år, prosent = (Antall elever i kommunal SFO)/(Antall innbyggere
6- 9 år)*100
Teller = Antall elever i kommunal SFO, (GSI, felt d704)
Nevner = Antall innbyggere 6- 9 år per 31.12. rapporteringsåret. Data er hentet fra SSBs befolkningsstatistikk.
Andel elever i kommunal og privat SFO med 100% plass
ID : 99124154106079
Informasjon
Indikatoren viser andelen elever i SFO som har 100% plass (uavhengig av om tilbudet skjer i kommunal eller privat regi).
Andel brukere med 100% plass i forhold til alle elever som benytter kommunal og privat SFO, prosent = (Antall elever i kommunal
og privat SFO med 100% plass)/(Antall elever i kommunal og privat SFO)*100
Teller = Antall elever i kommunal og privat SFO med 100% plass Data er hentet fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
Nevner = Antall elever i kommunal og privat SFO Data er hentet fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
Andel elever i kommunal SFO med 100% plass
ID : 98259409707113
Informasjon
Indikatoren viser andelen elever i kommunal SFO som har 100% plass
Andel brukere med 100% i forhold til alle elever som benytter kommunal SFO, prosent = (Antall elever i kommunal SFO med 100%
plass)/ (Antall elever i kommunal SFO)* 100
Teller = Antall elever i kommunal SFO med 100% plass Data er hentet fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
Nevner = Antall elever i kommunal SFO Data er hentet fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI)
Korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskolesektor (202, 215, 222, 223), per elev, konsern
ID : K1298887589P15525
Informasjon
Indikatoren viser korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskolesektor, per elev. Den viser kommunens egen tjenesteproduksjon
i grunnskolesektor, per elev.
Korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskolesektor, per elev = (Korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskolesektor)/Antall
elever i kommunale grunnskoler, vektet)*1000
Teller = Korrigerte brutto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene [(010-290)+429 +590-(690,710,729,790)], funksjon 202,
215, 222, 223 Data hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Nevner = Antall elever i ordinære kommunale grunnskoler, (GSI, felt d57) Data til teller er hentet fra Grunnskolens informasjonssystem,
utvalg kommunale og interkommunale.
Pga. at elevtallet er registrert per 01.10. for skoleåret, er elevtallet i indikatoren justert til å samsvare med regnskapsåret
i forholdet 7/12 for elevtallet i fjor og 5/12 for elevtallet i år.
Korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskole, skolelokaler og skoleskyss (202, 222, 223), per elev, konsern
ID : KS95194189217187
Informasjon
Indikatoren viser korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskole, skolelokaler og skoleskyss, per elev.
Korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskole, skolelokaler og skoleskyss , per elev = (Korrigerte brutto driftsutgifter
til grunnskole, skolelokaler og skoleskyss)/Antall elever i kommunale grunnskoler, vektet)*1000
Teller = Korrigerte brutto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene [(010-290)+429 +590-(690,710,729,790)], funksjon 202,
222, 223 Data hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Nevner = Antall elever i ordinære kommunale grunnskoler, (GSI, felt d57)
Pga. at elevtallet er registrert per 01.10. for skoleåret, er elevtallet i indikatoren justert til å samsvare med regnskapsåret
i forholdet 7/12 for elevtallet i fjor og 5/12 for elevtallet i år.
Fotnote
Indikatoren har endret innhold fra og med regnskapsåret 2008. Fra 2008 er utgifter til spesialskoler inkludert i indikatoren.
Lønnsutgifter til grunnskole, skolelokaler og skoleskyss (202, 222, 223), per elev, konsern
ID : KS98284440218418
Informasjon
Indikatoren viser lønnsutgifter til grunnskole, skolelokaler og skoleskyss per elev.
Lønnsutgifter per elev = (Lønnsutgifter til grunnskole, skolelokaler og skoleskyss)/Antall elever i kommunale grunnskoler,
vektet)*1000
Teller = Lønnsutgifter til funksjon 202, 222 og 223 (Artene (010-099) - art 710 Data til teller er hentet fra kommuneregnskapet
og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall elever i ordinære kommunale grunnskoler, (GSI, felt d57)
Pga. at elevtallet er registrert per 01.10. for skoleåret, er elevtallet i indikatoren justert til å samsvare med regnskapsåret
i forholdet 7/12 for elevtallet i fjor og 5/12 for elevtallet i år.
Fotnote
Indikatoren har endret innhold fra og med regnskapsåret 2008. Fra 2008 er utgifter til spesialskoler inkludert i indikatoren.
Korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskole (202), per elev, konsern
ID : K1298887733P15537
Informasjon
Indikatoren viser korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskole per elev. Indikatoren viser kommunens egen tjenesteproduksjon.
Korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskole, per elev = (Korrigerte brutto driftsutgifter til grunnskole)/Antall elever
i kommunale grunnskoler, vektet)*1000
Teller = Korrigerte brutto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene [(010-290)+429 +590-(690,710,729,790)], funksjon 202.
Data til teller er hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Nevner = Antall elever i kommunale grunnskoler, (GSI, felt d57)
Pga. at elevtallet er registrert per 01.10. for skoleåret, er elevtallet i indikatoren justert til å samsvare med regnskapsåret
i forholdet 7/12 for elevtallet i fjor og 5/12 for elevtallet i år.
Driftsutgifter til undervisningsmateriell (202), per elev, konsern
ID : KS95194189217185
Informasjon
Indikatoren viser driftsutgifter til undervisningsmateriell, per elev.
Driftsutgifter til undervisningsmateriell, per elev = (Driftsutgifter til undervisningsmateriell)/Antall elever i kommunale
grunnskoler, vektet)*1000
Teller = Driftsutgifter til funksjon 202, art 105. Data hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak
(KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall elever i ordinære kommunale grunnskoler, (GSI, felt d57)
Art 105 "undervisningsmateriell" inneholder bl.a: undervisningsmateriell, arbeidsmaterialer til sløyd og håndarbeid, matvarer
til bruk i undervisningen, bøker til skolebibliotek, lek og sysselsettingsmateriell og materiell til musikkundervisning.
Pga. at elevtallet er registrert per 01.10. for skoleåret, er elevtallet i indikatoren justert til å samsvare med regnskapsåret
i indikatoren i forholdet 7/12 for elevtallet i fjor og 5/12 for elevtallet i år.
Fotnote
Indikatoren har endret innhold fra og med regnskapsåret 2008. Fra 2008 er utgifter til spesialskoler inkludert i indikatoren.
Driftsutgifter til inventar og utstyr (202), per elev, konsern
ID : KS95194189217186
Informasjon
Indikatoren viser driftsutgifter til inventar og utstyr i grunnskolen (funksjon 202, art 200 "Kjøp og finansiell leasing av
driftsmidler" ), per elev.
Driftsutgifter til inventar og utstyr, per elev i grunnskolen = (Driftsutgifter til inventar og utstyr, grunnskole)/Antall
elever i kommunale grunnskoler, vektet)*1000
Teller = Driftsutgifter til inventar og utstyr (kontoklasse 1 og 3, art 200), funksjon 202 Data hentet fra kommuneregnskapet
og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall elever i ordinære kommunale grunnskoler, (GSI, felt d57)
Art 200 = "Kjøp og finansiell leasing av driftsmidler"
Pga. at elevtallet er registrert per 01.10. for skoleåret, er elevtallet i indikatoren justert til å samsvare med regnskapsåret
i forholdet 7/12 for elevtallet i fjor og 5/12 for elevtallet i år.
Fotnote
Indikatoren har endret innhold fra og med regnskapsåret 2008. Fra 2008 er utgifter til spesialskoler inkludert i indikatoren.
Korrigerte brutto driftsutgifter til skolefritidstilbud (215), per komm. bruker, konsern
ID : KS95194189217169
Informasjon
Indikatoren viser korrigerte brutto driftsutgifter til skolefritidstilbud (215), per kommunale bruker. Indikatoren viser kommunens
egen tjenesteproduksjon.
Korrigerte brutto driftsutgifter til skolefritidstilbud, per kommunale bruker=(Korrigerte brutto driftsutgifter til SFO)/Antall
elever i kommunal SFO, vektet)*1000
Teller = Korrigerte brutto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene [(010-290)+429 +590-(690,710,729,790)], funksjon 215
Data hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Nevner = Antall barn i kommunale SFO, (GSI, felt d704)
Pga. at elevtallet er registrert per 01.10. for skoleåret, er tallet for elever i SFO i indikatoren justert til å samsvare
med regnskapsåret i indikatoren i forholdet 7/12 for elevtallet i fjor og 5/12 for elevtallet i år.
Brutto driftsutgifter til skolefritidstilbud (215), per komm. og priv. bruker, konsern
ID : KS99124264717059
Informasjon
Indikatoren viser brutto driftsutgifter til skolefritidstilbud (215)), per kommunale og private bruker. Indikatoren viser
kommunens egen tjenesteproduksjon + kjøp av tjenester fra andre til SFO per bruker.
Brutto driftsutgifter til skolefritidstilbud, per bruker = (Brutto driftsutgifter til SFO)/Antall elever i kommunal og privat
SFO, vektet)*1000
Teller = Brutto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene [(010-480)+590-(690,710,729,790)], funksjon 215 Data hentet fra
kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall barn i kommunal og privat SFO, (GSI, felt d704)
Pga. elevtallet er registrert per 01.10. for skoleåret, er tallet for elever i SFO i indikatoren justert til å samsvare med
regnskapsåret i indikatoren i forholdet 7/12 for elevtallet i fjor og 5/12 for elevtallet i år.
Korrigerte brutto driftsutgifter til skolelokaler (222), per elev, konsern
ID : K1298888384P15657
Informasjon
Indikatoren viser korrigerte brutto driftsutgifter til skolelokaler (222), per elev. Indikatoren viser kommunens egen tjenesteproduksjon.
Korrigerte brutto driftsutgifter til skolelokaler, per elev = (Korrigerte brutto driftsutgifter til skolelokaler)/Antall
elever i kommunale grunnskoler, vektet)*1000
Teller = Korrigerte brutto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene [(010-290)+429 +590-(690,710,729,790)], funksjon 222.
Data hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Nevner = Antall elever i kommunale grunnskoler (GSI, felt d57)
Pga. at elevtallet er registrert per 01.10. for skoleåret, er elevtallet i indikatoren justert til å samsvare med regnskapsåret
i forholdet 7/12 for elevtallet i fjor og 5/12 for elevtallet i år.
Leie av lokaler og grunn (222), per elev, konsern
ID : KS1075291873479721
Informasjon
Indikatoren viser leie av lokaler og grunn per elev.
Leie av lokaler og grunn, per elev = Leie av lokaler og grunn/Antall elever i kommunale grunnskoler, vektet)*1000
Teller = leie av lokaler og grunn (kontoklasse 1 og 3, funksjon 222 art 190), funksjon 222. Data hentet fra kommuneregnskapet
og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale selskaper (IKS).
Nevner = Antall elever i kommunale grunnskoler (GSI, felt d57)
Pga. at elevtallet er registrert per 01.10. for skoleåret, er elevtallet i indikatoren justert til å samsvare med regnskapsåret
i indikatoren i forholdet 7/12 for elevtallet i fjor og 5/12 for elevtallet i år.
Fotnote
Indikatoren har endret innhold f.o.m. regnskapsåret 2008. F.o.m 2008 vises de faktiske husleieutgiftene ved leie av lokaler og grunn fra eksterne. Tall for tidligere årganger kan også omfatte internhusleie mellom enheter/etater innad i kommunen. Dette kan påvirke tallene slik at indikatoren for de tidligere årene ikke nødvendigvis viser kun ekstern husleie, og heller ikke reell endring i leieforholdene fra et år til annet.
Korrigerte brutto driftsutgifter til skoleskyss (223), per elev som får skoleskyss, konsern
ID : KS95194189217171
Informasjon
Indikatoren viser korrigerte brutto driftsutgifter til skoleskyss (223) per elev som får skoleskyss.
Korrigerte brutto driftsutgifter til skoleskyss, per elev som får skoleskyss = (Korrigerte brutto driftsutgifter til skoleskyss)/Antall
elever som får skoleskyss, kommunale og private)*1000
Teller = Korrigerte brutto driftsutgifter (kontoklasse 1 og 3, artene [(010-290)+429 +590-(690,710,729,790)], funksjon 223.
Data hentet fra kommuneregnskapet og regnskapene til kommunale foretak (KF), interkommunale samarbeider og interkommunale
selskaper (IKS).
Nevner= Antall elever som får skoleskyss hele eller deler av året, kommunale og private (GSI felt (d1428))
Fotnote
Teller endret til korrigerte brutto driftsutgifter i 2010. Nevner inkluderer driftsansvar privat fra 2010.
Elever per kommunal skole
ID : 98259111502527
Informasjon
Indikatoren viser gjennomsnittlig antall elever per kommunal grunnskole (gjennomsnittlig skolestørrelse, målt i elevtall).
Gjennomsnittlig antall elever per kommunal skole = (Antall elever i kommunale/interkommunale grunnskoler)/(Antall kommunale/interkommunale
grunnskoler)
Teller = Antall elever i kommunale/interkommunale grunnskoler. Data er hentet fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI).
Nevner = Antall kommunale/interkommunale grunnskoler. Data er hentet fra Grunnskolens informasjonssystem (GSI).
Gjennomsnittlig gruppestørrelse, 1.-10.årstrinn
ID : K1298472825P28017
Informasjon
Indikatoren viser beregnet gjennomsnittlig gruppestørrelse ved å se på forholdet elevtimer/lærertimer. Også kalt gruppestørrelse
1.
(Elevtimer, 1.-10.årstrinn)/(Lærertimer minus morsmål og finsk, 1.-10.årstrinn)
Indikatorene for undervisningsgruppestørrelse er basert på forholdet mellom elevtimer og lærertimer.
Teller=Elevtimer. Elevtimer er det samlede antall timer elevene har krav på etter den forskriftsfestet fag- og timefordeling,
herunder eventuelle kommunale tillegget til nasjonal norm. Elevtimene beregnes med GSI-data fra ramme A, ved å multiplisere
antall elever med timetallet for hvert trinn, og deretter summere opp til kommunenivå
Nevner=Lærertimer. Lærertimer er det samlede antall timer lærerne underviser. Lærertimene beregnes ved å summere opp lærertimer
fra ramme B i GSI. Inkluderer alle lærertimer unntatt finsk og mormålsundervisning, dvs. ordinære lærertimer, samt individuelt
tildelte timer til spesialundervisning, samisk, tospråklig fagopplæring, norsk som andrespråk og tegnspråk.
Utgangspunktet for indikatorene er at man får et inntrykk av størrelsen på undervisningsgruppene i skolen ved å se på forholdet
mellom elevtimer og lærertimer. Selv om antall elever i en gitt undervisningssituasjon vil variere innen for den enkelte skole
og det enkelte årstrinn, gir indikatorene et bilde av hvor mange elever som i gjennomsnitt befinner seg i undervisningssituasjonen
til den enkelte lærer. Indikatorene er således mer valide som mål på lærertetthet enn den tidligere brukte indikatoren for
gjennomsnittlig klassestørrelse. GSI har telledato 1.10.
Gjennomsnittlig gruppestørrelse, 1.-4.årstrinn
ID : K1298473190P28049
Informasjon
Indikatoren viser beregnet gjennomsnittlig gruppestørrelse ved å se på forholdet elevtimer/lærertimer. Også kalt gruppestørrelse
1.
(Elevtimer, 1.-4-årstrinn)/(Lærertimer minus morsmål og finsk, 1.-4.årstrinn)
Indikatorene for undervisningsgruppestørrelse er basert på forholdet mellom elevtimer og lærertimer.
Teller=Elevtimer. Elevtimer er det samlede antall timer elevene har krav på etter den forskriftsfestet fag- og timefordeling,
herunder eventuelle kommunale tillegget til nasjonal norm. Elevtimene beregnes med GSI-data fra ramme A, ved å multiplisere
antall elever med timetallet for hvert trinn, og deretter summere opp til kommunenivå
Nevner=Lærertimer. Lærertimer er det samlede antall timer lærerne underviser. Lærertimene beregnes ved å summere opp lærertimer
fra ramme B i GSI. Inkluderer alle lærertimer unntatt finsk og mormålsundervisning, dvs. ordinære lærertimer, samt individuelt
tildelte timer til spesialundervisning, samisk, tospråklig fagopplæring, norsk som andrespråk og tegnspråk.
Utgangspunktet for indikatorene er at man får et inntrykk av størrelsen på undervisningsgruppene i skolen ved å se på forholdet
mellom elevtimer og lærertimer. Selv om antall elever i en gitt undervisningssituasjon vil variere innen for den enkelte skole
og det enkelte årstrinn, gir indikatorene et bilde av hvor mange elever som i gjennomsnitt befinner seg i undervisningssituasjonen
til den enkelte lærer. Indikatorene er således mer valide som mål på lærertetthet enn den tidligere brukte indikatoren for
gjennomsnittlig klassestørrelse. GSI har telledato 1.10.
Gjennomsnittlig gruppestørrelse, 5.-7.årstrinn
ID : K1298474542P28179
Informasjon
Indikatoren viser beregnet gjennomsnittlig gruppestørrelse ved å se på forholdet elevtimer/lærertimer. Også kalt gruppestørrelse
1.
(Elevtimer, 5.-7.årstrinn)/(Lærertimer minus morsmål og finsk, 5.-7.årstrinn)
Indikatorene for undervisningsgruppestørrelse er basert på forholdet mellom elevtimer og lærertimer.
Teller=Elevtimer. Elevtimer er det samlede antall timer elevene har krav på etter den forskriftsfestet fag- og timefordeling,
herunder eventuelle kommunale tillegget til nasjonal norm. Elevtimene beregnes med GSI-data fra ramme A, ved å multiplisere
antall elever med timetallet for hvert trinn, og deretter summere opp til kommunenivå
Nevner=Lærertimer. Lærertimer er det samlede antall timer lærerne underviser. Lærertimene beregnes ved å summere opp lærertimer
fra ramme B i GSI. Inkluderer alle lærertimer unntatt finsk og mormålsundervisning, dvs. ordinære lærertimer, samt individuelt
tildelte timer til spesialundervisning, samisk, tospråklig fagopplæring, norsk som andrespråk og tegnspråk.
Utgangspunktet for indikatorene er at man får et inntrykk av størrelsen på undervisningsgruppene i skolen ved å se på forholdet
mellom elevtimer og lærertimer. Selv om antall elever i en gitt undervisningssituasjon vil variere innen for den enkelte skole
og det enkelte årstrinn, gir indikatorene et bilde av hvor mange elever som i gjennomsnitt befinner seg i undervisningssituasjonen
til den enkelte lærer. Indikatorene er således mer valide som mål på lærertetthet enn den tidligere brukte indikatoren for
gjennomsnittlig klassestørrelse. GSI har telledato 1.10.
Gjennomsnittlig gruppestørrelse, 8.-10.årstrinn
ID : 107607694853057
Informasjon
Indikatoren viser beregnet gjennomsnittlig gruppestørrelse ved å se på forholdet elevtimer/lærertimer.Også kalt gruppestørrelse
1.
(Elevtimer, ungdomstrinn)/(Lærertimer minus morsmål og finsk, ungdomstrinn)
Indikatorene for undervisningsgruppestørrelse er basert på forholdet mellom elevtimer og lærertimer.
Teller=Elevtimer. Elevtimer er det samlede antall timer elevene har krav på etter den forskriftsfestet fag- og timefordeling,
herunder eventuelle kommunale tillegget til nasjonal norm. Elevtimene beregnes med GSI-data fra ramme A, ved å multiplisere
antall elever med timetallet for hvert trinn, og deretter summere opp til kommunenivå
Nevner=Lærertimer. Lærertimer er det samlede antall timer lærerne underviser. Lærertimene beregnes ved å summere opp lærertimer
fra ramme B i GSI. Inkluderer alle lærertimer unntatt finsk og mormålsundervisning, dvs. ordinære lærertimer, samt individuelt
tildelte timer til spesialundervisning, samisk, tospråklig fagopplæring, norsk som andrespråk og tegnspråk.
Utgangspunktet for indikatorene er at man får et inntrykk av størrelsen på undervisningsgruppene i skolen ved å se på forholdet
mellom elevtimer og lærertimer. Selv om antall elever i en gitt undervisningssituasjon vil variere innen for den enkelte skole
og det enkelte årstrinn, gir indikatorene et bilde av hvor mange elever som i gjennomsnitt befinner seg i undervisningssituasjonen
til den enkelte lærer. Indikatorene er således mer valide som mål på lærertetthet enn den tidligere brukte indikatoren for
gjennomsnittlig klassestørrelse. GSI har telledato 1.10.
Andel elever på mestringsnivå 3-5, nasjonale prøver regning 8. trinn
ID : K1486629009P27037
Informasjon
Nasjonale prøver avlegges hver høst på 5.,8. og 9. trinn i lesing, regning og engelsk (9. trinn har bare prøver i lesing og
regning). Prøvene i lesing og regning skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med mål for de grunnleggende
ferdighetene lesing på norsk og regning, slik de er integrert i kompetansemål i læreplaner for fag i læreplanen Kunnskapsløftet
(LK06).
Skalaen med ulike mestringsnivåer har fem nivåer for 8.trinn, hvor mestringsnivå 1 er lavest og 5 høyest. Andel elever på
mestringsnivå 3-5 viser andel elever på de tre høyeste mestringsnivåene.
For fastsetting av kommunetilknytning er det tatt utgangspunkt i ungdomsskolen (ikke avgiverskolen).
Tall for kommuner med færre enn 20 elever undertrykkes.
Andel elever på mestringsnivå 3-5, nasjonale prøver lesing 8. trinn
ID : K1486629220P27187
Informasjon
Nasjonale prøver avlegges hver høst på 5.,8. og 9. trinn i lesing, regning og engelsk (9. trinn har bare prøver i lesing og
regning). Prøvene i lesing og regning skal kartlegge i hvilken grad elevenes ferdigheter er i samsvar med mål for de grunnleggende
ferdighetene lesing på norsk og regning, slik de er integrert i kompetansemål i læreplaner for fag i læreplanen Kunnskapsløftet
(LK06).
Skalaen med ulike mestringsnivåer har fem nivåer for 8.trinn, hvor mestringsnivå 1 er lavest og 5 høyest. Andel elever på
mestringsnivå 3-5 viser andel elever på de tre høyeste mestringsnivåene.
For fastsetting av kommunetilknytning er det tatt utgangspunkt i ungdomsskolen (ikke avgiverskolen).
Tall for kommuner med færre enn 20 elever undertrykkes.
Gjennomsnittlige grunnskolepoeng
ID : K1173359819P00004162
Informasjon
Grunnskolepoeng beregnes for avgangselever i grunnskolen. Hver tallkarakter får tilsvarende poengverdi. Poengsummen får du
ved å summere alle tallkarakterene og deretter dele på antall karakterer. Dette gjennomsnittet, med to desimaler, multipliseres
med 10. Dersom en elev har færre enn 8 karakterer settes grunnskolepoeng=0. I statistikken er elever med grunnskolepoeng lik
null ikke inkludert.
Indikatoren baserer seg på elever i både kommunale og private grunnskoler.
Kilde: VIGO
Fotnote
Det er brudd i tidsserien fra 2006 til 2007. Dette skyldes at metoden for beregning av grunnskolepoeng er endret. T.o.m. 2006 ble grunnskolepoeng beregnet som summen av elevenes karakterer i 11 fag. F.o.m. 2007 summeres alle tallkarakterene og deretter deles på antall karakterer. Dette gjennomsnittet, med to desimaler, multipliseres med 10. Det er brudd i tidsserien fra 2007 til 2008. F.o.m 2008 blir alle elever med grunnskolepoeng=0 holdt utenfor. (Dvs. elever som har færre enn 8 karakterer blir holdt utenfor). Ved publiseringen i 2013 blir det publisert tall for landet og fylker for denne indikatoren.
Andel elever med direkte overgang fra grunnskole til videregående opplæring
ID : K1173279408P00028594
Informasjon
Andel elever med direkte overgang til videregående skole = (Antall elever registrert i videregående opplæring samme høst som
de avsluttet grunnskole)/(Elever som har avsluttet grunnskole)*100
Teller: Elever som var registrert i videregående opplæring samme år som avsluttet grunnskole, etter bostedskommune ved avsluttet
grunnskole. Kilde: VIGO
Nevner: Elever som avsluttet grunnskolen, etter bostedskommune. Kilde: VIGO
Fotnote
Det er brudd i tidsserien fra 2010 til 2011. Fra 2011 telles bare elever som var 16 år i statistikkåret.
Andel avtalte årsverk i grunnskolesektor, konsern
ID : K1307358475P10778
Informasjon
Indikatoren viser andel avtalte årsverk i grunnskolesektor, konsern (202, 214, 215, 222, 223).
Andel avtalte årsverk er beregnet som alle ansatte i referanseuken hvor deltidsansatte er omregnet til heltidsekvivalenter.
Teller = Antall avtalte årsverk i grunnskolesektor, konsern. Nevner = Antall avtalte årsverk i kommunen i alt, konsern.
Tall er hentet fra NAV Aa-registeret.
Fotnote
Fra og med 2015-årgangen har all registerbasert personellstatistikk a-ordningen som datakilde. Det betyr at ingen tall for
avtalte årsverk eksklusive lange fravær for 2015 vil bli publisert. For mer informasjon om A-ordningen gå til: http://www.ssb.no/omssb/om-oss/nyheter-om-ssb/a-ordningen-en-datakilde-for-tre-etater.
For mer om forholdet mellom gammel og ny statistikk: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/naermere-om-forholdet-mellom-gammel-og-ny-statistikk.
Om det nye datagrunnlaget fra A-ordningen, se «Om statistikken» for den registerbaserte sysselsettingsstatistikken: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2016-05-27?fane=om
På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1723 Mosvik og 1729 Inderøy 1.1 2012, vil alle personelldata i 2011 være ført på
1729 Inderøy.
Andel avtalte årsverk eksklusive lange fravær i grunnskolesektor, konsern
ID : K1307357581P10640
Informasjon
Indikatoren viser andel avtalte korrigerte årsverk for grunnskolesektor, konsern (202, 214, 215, 222, 223).
Andel avtalte korrigerte årsverk tar utgangspunkt i avtalte årsverk og korrigeres for legemeldt fravær og svangerskapspermisjon.
Teller = Antall avtalte korrigerte årsverk i grunnskolesektor, konsern. Nevner = Antall avtalte korrigerte årsverk i kommunen
i alt, konsern.
Tall er hentet fra NAV Aa-registeret.
Fotnote
Fra og med 2015-årgangen har all registerbasert personellstatistikk a-ordningen som datakilde. Det betyr at ingen tall for
avtalte årsverk eksklusive lange fravær for 2015 vil bli publisert.
For mer informasjon om A-ordningen gå til: http://www.ssb.no/omssb/om-oss/nyheter-om-ssb/a-ordningen-en-datakilde-for-tre-etater
For mer om forholdet mellom gammel og ny statistikk: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/naermere-om-forholdet-mellom-gammel-og-ny-statistikk
Om det nye datagrunnlaget fra A-ordningen, se «Om statistikken» for den registerbaserte sysselsettingsstatistikken: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2016-05-27?fane=om#content
På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1723 Mosvik og 1729 Inderøy 1.1 2012, vil alle personelldata i 2011 være ført på
1729 Inderøy.
Andel lærere som er 40 år og yngre
ID : K1307353854P10235
Informasjon
Indikatoren viser andelen lærere som er 40 år eller yngre, av alle lærere. Andel lærere som er yngre enn 40 år = (Lærere 40
år og yngre)/(Lærere, antall)*100
Teller = Antall personer 40 år og yngre registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler. Legemeldt sykefravær
og fødselspermisjon er inkludert i tallet. Nevner = Antall personer registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler.
Legemeldt sykefravær og fødselspermisjon er inkludert i tallet.
Data til teller og nevner er hentet fra registerbasert personellstatistikk i SSB, rapporterte tall fra NAV Aa-registeret.
Fotnote
Fra og med 2015-årgangen har all registerbasert personellstatistikk a-ordningen som datakilde. Det betyr at ingen tall for
avtalte årsverk eksklusive lange fravær for 2015 vil bli publisert. For mer informasjon om A-ordningen gå til: http://www.ssb.no/omssb/om-oss/nyheter-om-ssb/a-ordningen-en-datakilde-for-tre-etater.
For mer om forholdet mellom gammel og ny statistikk: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/naermere-om-forholdet-mellom-gammel-og-ny-statistikk.
Om det nye datagrunnlaget fra A-ordningen, se «Om statistikken» for den registerbaserte sysselsettingsstatistikken: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2016-05-27?fane=om
På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1723 Mosvik og 1729 Inderøy 1.1 2012, vil alle personelldata i 2011 være ført på
1729 Inderøy. På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1901 Harstad og 1915 Bjarkøy 1.1 2013, vil alle personelldata i 2012
være ført på 1901 Harstad.
Andel lærere som er 50 år og eldre
ID : K1307356486P10465
Informasjon
Indikatoren viser andelen lærere over 50 år, av alle lærere. Andel lærere over 50 år = (Lærere over 50 år)/(Lærere, antall)*100
Teller = Antall personer over 50 år registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler. Legemeldt sykefravær og
fødselspermisjon er inkludert i tallet.
Nevner = Antall personer registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler. Legemeldt sykefravær og fødselspermisjon
er inkludert i tallet.
Data til teller og nevner er hentet fra registerbasert personellstatistikk i SSB, rapporterte tall fra NAV Aa-registeret.
Fotnote
Fra og med 2015-årgangen har all registerbasert personellstatistikk a-ordningen som datakilde. Det betyr at ingen tall for
avtalte årsverk eksklusive lange fravær for 2015 vil bli publisert. For mer informasjon om A-ordningen gå til: http://www.ssb.no/omssb/om-oss/nyheter-om-ssb/a-ordningen-en-datakilde-for-tre-etater.
For mer om forholdet mellom gammel og ny statistikk: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/naermere-om-forholdet-mellom-gammel-og-ny-statistikk.
Om det nye datagrunnlaget fra A-ordningen, se «Om statistikken» for den registerbaserte sysselsettingsstatistikken: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2016-05-27?fane=om
På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1723 Mosvik og 1729 Inderøy 1.1 2012, vil alle personelldata i 2011 være ført på
1729 Inderøy. På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1901 Harstad og 1915 Bjarkøy 1.1 2013, vil alle personelldata i 2012
være ført på 1901 Harstad.
Andel lærere som er 60 år og eldre
ID : K1307356706P10488
Informasjon
Indikatoren viser andelen lærere i kommunale grunnskoler som er 60 år eller eldre, av alle lærere. Andel lærere som er eldre
enn 60 år = (Lærere over 60 år)/(Lærere, antall)*100
Teller = Antall personer over 60 år registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler. Legemeldt sykefravær og
fødselspermisjon er inkludert i tallet. Nevner = Antall personer registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler.
Legemeldt sykefravær og fødselspermisjon er inkludert i tallet.
Data til teller og nevner er hentet fra registerbasert personellstatistikk i SSB, rapporterte tall fra NAV Aa-registeret.
Fotnote
Fra og med 2015-årgangen har all registerbasert personellstatistikk a-ordningen som datakilde. Det betyr at ingen tall for
avtalte årsverk eksklusive lange fravær for 2015 vil bli publisert. For mer informasjon om A-ordningen gå til: http://www.ssb.no/omssb/om-oss/nyheter-om-ssb/a-ordningen-en-datakilde-for-tre-etater.
For mer om forholdet mellom gammel og ny statistikk: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/naermere-om-forholdet-mellom-gammel-og-ny-statistikk.
Om det nye datagrunnlaget fra A-ordningen, se «Om statistikken» for den registerbaserte sysselsettingsstatistikken: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2016-05-27?fane=om
På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1723 Mosvik og 1729 Inderøy 1.1 2012, vil alle personelldata i 2011 være ført på
1729 Inderøy. På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1901 Harstad og 1915 Bjarkøy 1.1 2013, vil alle personelldata i 2012
være ført på 1901 Harstad.
Andel lærere i heltidsstilling
ID : K1307356892P10528
Informasjon
Indikatoren viser andelen lærere i heltidsstilling, av alle lærere i grunnskole. Andel lærere i heltidsstilling = (Lærere
i heltidsstilling)/(Lærere, antall)*100
Teller = Antall personer registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler, heltid.Legemeldt sykefravær og fødselspermisjon
er inkludert i tallet.
Nevner = Antall personer registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler. Legemeldt sykefravær og fødselspermisjon
er inkludert i tallet.
Data til teller og nevner er hentet fra registerbasert personellstatistikk i SSB, rapporterte tall fra NAV Aa-registeret.
Fotnote
Fra og med 2015-årgangen har all registerbasert personellstatistikk a-ordningen som datakilde. Det betyr at ingen tall for
avtalte årsverk eksklusive lange fravær for 2015 vil bli publisert. For mer informasjon om A-ordningen gå til: http://www.ssb.no/omssb/om-oss/nyheter-om-ssb/a-ordningen-en-datakilde-for-tre-etater.
For mer om forholdet mellom gammel og ny statistikk: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/naermere-om-forholdet-mellom-gammel-og-ny-statistikk.
Om det nye datagrunnlaget fra A-ordningen, se «Om statistikken» for den registerbaserte sysselsettingsstatistikken: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2016-05-27?fane=om
På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1723 Mosvik og 1729 Inderøy 1.1 2012, vil alle personelldata i 2011 være ført på
1729 Inderøy. På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1901 Harstad og 1915 Bjarkøy 1.1 2013, vil alle personelldata i 2012
være ført på 1901 Harstad.
Andel lærere med universitets-/høgskoleutdanning og pedagogisk utdanning
ID : K1307357097P10566
Informasjon
Indikatoren viser andelen av lærere som har universitets- og høgskoleutdanning, og pedagogisk utdanning, av alle lærere i
kommunale grunnskoler.
Andel lærere med universitets- og høgskoleutdanning og pedagogisk utdanning = (Lærere med universitets- og høgskoleutdanning
og pedagogisk utdanning)/(Lærere, antall)
Teller = Antall personer registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler som har universitets- og høgskoleutdanning,
og pedagogisk utdanning. Pedagogisk utdanning omfatter allmenn-, fag- og førskolelærerutdanninger, praktisk-pedagogisk utdanning
og annen pedagogisk utdanning, bl.a. videreutdanning for lærere. Legemeldt sykefravær og fødselspermisjon er inkludert i tallet.
Nevner = Antall personer registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler. Legemeldt sykefravær og fødselspermisjon
er inkludert i tallet.
Data til teller og nevner er hentet fra registerbasert personellstatistikk i SSB, rapporterte tall fra NAV Aa-registeret.
Fotnote
Fra og med 2015-årgangen har all registerbasert personellstatistikk a-ordningen som datakilde. Det betyr at ingen tall for
avtalte årsverk eksklusive lange fravær for 2015 vil bli publisert. For mer informasjon om A-ordningen gå til: http://www.ssb.no/omssb/om-oss/nyheter-om-ssb/a-ordningen-en-datakilde-for-tre-etater.
For mer om forholdet mellom gammel og ny statistikk: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/naermere-om-forholdet-mellom-gammel-og-ny-statistikk.
Om det nye datagrunnlaget fra A-ordningen, se «Om statistikken» for den registerbaserte sysselsettingsstatistikken: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2016-05-27?fane=om
På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1723 Mosvik og 1729 Inderøy 1.1 2012, vil alle personelldata i 2011 være ført på
1729 Inderøy. På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1901 Harstad og 1915 Bjarkøy 1.1 2013, vil alle personelldata i 2012
være ført på 1901 Harstad.
Andel lærere med universitets-/høgskoleutdanning uten pedagogisk utdanning
ID : K1307357242P10587
Informasjon
Indikatoren viser andelen av lærere som har universitets- og høgskoleutdanning, uten pedagogisk utdanning, av alle lærere
i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler.
Andel lærere med universitets- og høgskoleutdanning uten pedagogisk utdanning = (Lærere med universitets- og høgskoleutdanning
uten pedagogisk utdanning)/(Lærere, antall)
Teller = Antall personer registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler som har universitets- og høgskoleutdanning,
uten pedagogisk utdanning. Legemeldt sykefravær og fødselspermisjon er inkludert i tallet.
Nevner = Antall personer registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler. Legemeldt sykefravær og fødselspermisjon
er inkludert i tallet.
Data til teller og nevner er hentet fra registerbasert personellstatistikk i SSB, rapporterte tall fra NAV Aa-registeret.
Fotnote
Fra og med 2015-årgangen har all registerbasert personellstatistikk a-ordningen som datakilde. Det betyr at ingen tall for
avtalte årsverk eksklusive lange fravær for 2015 vil bli publisert. For mer informasjon om A-ordningen gå til: http://www.ssb.no/omssb/om-oss/nyheter-om-ssb/a-ordningen-en-datakilde-for-tre-etater.
For mer om forholdet mellom gammel og ny statistikk: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/naermere-om-forholdet-mellom-gammel-og-ny-statistikk.
Om det nye datagrunnlaget fra A-ordningen, se «Om statistikken» for den registerbaserte sysselsettingsstatistikken: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2016-05-27?fane=om
På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1723 Mosvik og 1729 Inderøy 1.1 2012, vil alle personelldata i 2011 være ført på
1729 Inderøy. På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1901 Harstad og 1915 Bjarkøy 1.1 2013, vil alle personelldata i 2012
være ført på 1901 Harstad.
Andel lærere med videregående utdanning eller lavere
ID : K1307357390P10605
Informasjon
Indikatoren viser andelen av lærere som har videregående utdanning eller lavere, av alle lærere i undervisningsstillinger
i kommunale grunnskoler.
Andel lærere med videregående utdanning eller lavere = (Lærere med videregående utdanning eller lavere)/(Lærere, antall)
Teller = Antall personer registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler som har videregående utdanning eller
lavere. Tallet inkluderer lærere med uoppgitt utdanning. Legemeldt sykefravær og fødselspermisjon er inkludert i tallet.
Nevner = Antall personer registrert i undervisningsstillinger i kommunale grunnskoler. Legemeldt sykefravær og fødselspermisjon
er inkludert i tallet.
Data til teller og nevner er hentet fra registerbasert personellstatistikk i SSB, rapporterte tall fra NAV Aa-registeret.
Fotnote
Fra og med 2015-årgangen har all registerbasert personellstatistikk a-ordningen som datakilde. Det betyr at ingen tall for
avtalte årsverk eksklusive lange fravær for 2015 vil bli publisert. For mer informasjon om A-ordningen gå til: http://www.ssb.no/omssb/om-oss/nyheter-om-ssb/a-ordningen-en-datakilde-for-tre-etater.
For mer om forholdet mellom gammel og ny statistikk: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/naermere-om-forholdet-mellom-gammel-og-ny-statistikk.
Om det nye datagrunnlaget fra A-ordningen, se «Om statistikken» for den registerbaserte sysselsettingsstatistikken: http://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/statistikker/regsys/aar/2016-05-27?fane=om
På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1723 Mosvik og 1729 Inderøy 1.1 2012, vil alle personelldata i 2011 være ført på
1729 Inderøy. På grunn av kommunesammenslåingen mellom 1901 Harstad og 1915 Bjarkøy 1.1 2013, vil alle personelldata i 2012
være ført på 1901 Harstad.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste