Statistikken 'Offentlige innkjøp' oppdateres ikke lenger. Tallene publiseres i Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter.
Oppdatert
Nøkkeltall
4,5 %
økning i offentlige innkjøp fra 2016 til 2017
20171 | Andel | Prosent | ||
---|---|---|---|---|
2016 - 2017 | 2013 - 2017 | |||
1Tall for siste årgang er foreløpige tall. | ||||
Offentlige innkjøp i alt (A + B) | 522 507 | 100,0 | 4,5 | 19,2 |
A. Offentlig forvaltning | 449 191 | 86,0 | 5,7 | 27,3 |
Statsforvaltningen ekskl. forsvaret | 213 888 | 40,9 | 3,7 | 26,9 |
Forsvaret | 32 868 | 6,3 | 24,9 | 49,8 |
Kommuneforvaltningen | 202 435 | 38,7 | 5,2 | 24,6 |
B. Offentlig forretningsdrift | 73 316 | 14,0 | -2,0 | -14,2 |
Statlig forretningsdrift ekskl. oljesektoren | 6 340 | 1,2 | 13,3 | 47,3 |
Oljesektoren | 60 994 | 11,7 | -3,7 | -19,8 |
Kommunal og fylkeskommunal forretningsdrift | 5 982 | 1,1 | 1,3 | 18,8 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Offentlige innkjøp. Millioner kroner.
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|---|---|
Offentlige innkjøp i alt (A + B) | 438 307 | 461 740 | 477 564 | 499 900 | 522 507 |
Kjøp av varer og tjenester | 228 975 | 234 504 | 247 374 | 255 626 | 268 634 |
Produktkjøp til husholdningene | 63 475 | 68 020 | 71 652 | 75 336 | 76 428 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 145 857 | 159 216 | 158 538 | 168 938 | 177 445 |
A. Offentlig forvaltning | 352 868 | 380 249 | 400 981 | 425 062 | 449 191 |
Kjøp av varer og tjenester | 178 538 | 190 119 | 201 566 | 209 810 | 223 735 |
Produktkjøp til husholdningene | 63 475 | 68 020 | 71 652 | 75 336 | 76 428 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 110 855 | 122 110 | 127 763 | 139 916 | 149 028 |
A1. Statsforvaltningen | 190 452 | 208 648 | 219 665 | 232 613 | 246 756 |
Kjøp av varer og tjenester | 95 504 | 102 944 | 109 203 | 115 163 | 121 692 |
Produktkjøp til husholdningene | 40 048 | 42 747 | 45 514 | 47 834 | 47 687 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 54 900 | 62 957 | 64 948 | 69 616 | 77 377 |
A1.1. Statsforvaltningen ekskl. forsvaret | 168 517 | 186 064 | 195 120 | 206 308 | 213 888 |
Kjøp av varer og tjenester | 83 397 | 90 570 | 96 258 | 101 474 | 107 447 |
Produktkjøp til husholdningene | 40 048 | 42 747 | 45 514 | 47 834 | 47 687 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 45 072 | 52 747 | 53 348 | 57 000 | 58 754 |
A1.2. Forsvaret | 21 935 | 22 583 | 24 545 | 26 305 | 32 868 |
Kjøp av varer og tjenester | 12 107 | 12 373 | 12 945 | 13 689 | 14 245 |
Produktkjøp til husholdningene | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 9 828 | 10 210 | 11 600 | 12 616 | 18 623 |
A2. Kommuneforvaltningen | 162 416 | 171 601 | 181 316 | 192 449 | 202 435 |
Kjøp av varer og tjenester | 83 034 | 87 175 | 92 363 | 94 647 | 102 043 |
Produktkjøp til husholdningene | 23 427 | 25 273 | 26 138 | 27 502 | 28 741 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 55 955 | 59 153 | 62 815 | 70 300 | 71 651 |
A2.1. Kommuner | 129 953 | 139 119 | 146 233 | 156 337 | 164 276 |
Kjøp av varer og tjenester | 66 973 | 70 024 | 72 957 | 75 069 | 80 237 |
Produktkjøp til husholdningene | 20 977 | 22 767 | 23 335 | 24 183 | 25 282 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 42 003 | 46 328 | 49 941 | 57 085 | 58 757 |
A2.2. Fylkeskommuner | 32 463 | 32 482 | 35 083 | 36 112 | 38 159 |
Kjøp av varer og tjenester | 16 061 | 17 151 | 19 406 | 19 578 | 21 806 |
Produktkjøp til husholdningene | 2 450 | 2 506 | 2 803 | 3 319 | 3 459 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 13 952 | 12 825 | 12 874 | 13 215 | 12 894 |
B. Offentlig forretningsdrift | 85 439 | 81 491 | 76 583 | 74 838 | 73 316 |
Kjøp av varer og tjenester | 50 437 | 44 385 | 45 808 | 45 816 | 44 899 |
Produktkjøp til husholdningene | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 35 002 | 37 106 | 30 775 | 29 022 | 28 417 |
B1.1. Statlig forretningsdrift ekskl. oljesektoren | 4 305 | 4 873 | 5 281 | 5 596 | 6 340 |
Kjøp av varer og tjenester | 4 199 | 4 708 | 5 210 | 5 353 | 6 048 |
Produktkjøp til husholdningene | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 106 | 165 | 71 | 243 | 292 |
B1.2. Oljesektoren | 76 098 | 71 231 | 66 811 | 63 338 | 60 994 |
Kjøp av varer og tjenester | 42 513 | 35 859 | 37 856 | 35 523 | 34 430 |
Produktkjøp til husholdningene | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 33 585 | 35 372 | 28 955 | 27 815 | 26 564 |
B2. Kommunal og fylkeskommunal forretningsdrift | 5 036 | 5 387 | 4 491 | 5 904 | 5 982 |
Kjøp av varer og tjenester | 3 725 | 3 818 | 2 742 | 4 940 | 4 421 |
Produktkjøp til husholdningene | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bruttoinvestering i fast realkapital | 1 311 | 1 569 | 1 749 | 964 | 1 561 |
Om statistikken
Statistikken viser størrelsen og sammensetningen av offentlige innkjøp. Offentlige innkjøp er summen av produktinnsats, produktkjøp til husholdninger og bruttoinvesteringer i fast realkapital for offentlig forvaltning og offentlig forretningsdrift.
Definisjoner
-
Offentlige innkjøp: Definert som summen av produktinnsats, produktkjøp til husholdninger og bruttoinvesteringer i fast realkapital for offentlig forvaltning og offentlig forretningsdrift.
Definisjonen er ikke presis, men det nærmeste man kan komme uten å ha en egen, spesialtilpasset innhenting av statistikk for dette formålet.
Offentlig forvaltning: Definert på samme måte som i nasjonalregnskapet, dvs. i alt overveiende grad ikke-markedsrettet virksomhet under statlig, kommunal eller fylkeskommunal kontroll.
Offentlig forretningsdrift: Statlig, kommunal og fylkeskommunal næringsvirksomhet som er en del av staten, kommunene eller fylkeskommunene som juridisk person, samt interkommunale selskaper (IKS og selskaper hvor kommunene eller fylkeskommunene har ubegrenset økonomisk ansvar.
Produktinnsats: Kjøp av varer og tjenester til bruk i produksjonen av varer eller tjenester.
Produktkjøp til husholdninger: Kjøp av varer og tjenester som overføres til husholdninger.
Bruttoinvestering i fast realkapital: Netto anskaffelse av realkapital med en varighet på mer enn ett år.
-
Ikke relevant
Administrative opplysninger
-
Seksjon for offentlige finanser
-
Kun nasjonalt nivå.
-
Årlig. Foreløpige tall publiseres første gang i år t+1, mens endelige tall publiseres i år t+3.
-
Ikke relevant
-
Mikrodata er lagret i SAS- og Oracle-databaser.
Bakgrunn
-
Formålet er å gi tall som viser størrelsen på og sammensetningen av offentlige innkjøp. Statistikken startet opp i 1994 og det er publisert tall fom. 1988.
-
Nærings- og fiskeridepartementet, Kommunal- og moderniseringsdepartementet, kommuner, bedrifter og massemedia.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen.
-
Statistikken er hovedsakelig basert på statistikken for Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter, som igjen er basert på nasjonalregnskapsstandardene System of National Accounts (FN mfl.) og European System of Accounts (EU), samt IMFs A Manual on Government Finance Statistics. Disse standardene inneholder ikke noen konkret definisjon av offentlige innkjøp. Foreløpige tall publiseres første gang i år t+1, mens endelige tall publiseres i år t+3. Avviket mellom foreløpige og endelige tall kan være betydelig pga. usikre foreløpige tall for offentlig forretningsdrift.
Det publiseres ingen tilsvarende korttidsstatistikk, men kvartalsvise driftsutgifter for statskassen framgår av statistikken Statsregnskapets inntekter og utgifter.
Statistikken inngår delvis i Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter, som igjen inngår i nasjonalregnskapet.
-
Statistikkloven §2-2.
-
Rådsforordning 3037/90, Kommisjonsforordning 761/93, Rådsforordning 3696/93, Rådsforordning 2223/96.
Produksjon
-
Statistikken omfatter innkjøp foretatt av alle statlige, kommunale og fylkeskommunale forvaltningsorganer avgrenset i henhold til nasjonalregnskapets regelverk for den institusjonelle sektoren offentlig forvaltning, samt offentlig forretningsdrift, særlig energi- og renovasjonsvirksomhet. Offentlig eide foretak (med organisasjonsform ASA, AS og SF) er ikke med. Basis er det sentrale statsregnskapet og de enkelte kommune- og fylkeskommuneregnskaper, samt regnskaper for andre statlige, kommunale og fylkeskommunale enheter (bl.a. fond) som regnes med til forvaltningen, og offentlig forretningsdrift.
-
Størstedelen av dataene hentes fra statistikken for Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter som har basis i innrapportering av statsregnskapet, andre stats- og trygderegnskaper og kommuneregnskaper. I tillegg er det særskilt innhenting av regnskap for offentlig forretningsdrift.
I prinsippet totaltelling, men i praksis blir enkelte mindre regnskaper ikke med pga. frafall og manglende oversikt over populasjonen.
-
Regnskap for offentlig forretningsdrift hentes inn på eget skjema (næringsoppgave 2). Den som besvarer henvendelsen er den enkelte regnskapsansvarlige.
For offentlig forretningsdrift kontrolleres alle sumposter, samt andre logiske sammenhenger i og mellom resultat- og balanseregnskapet. Det foretas også kontroller mot sentrale størrelser i foretakene årsberetninger.
-
Ikke relevant
-
Ikke relevant
-
Større brudd i tidsseriene søkes unngått ved at eventuelle store endringer fortrinnsvis gjennomføres i forbindelse med tilbakegående revisjoner. For statsforvaltningen kan det forekomme mindre brudd, siden statsregnskapets kontoplan justeres løpende ved vedtak i Stortinget. Brudd i tidsseriene forekommer relativt sjelden for kommuneregnskapene, siden kontoplanen er lovfestet i kommuneloven. Fra 1990 til 1991 var det likevel et brudd pga. revisjon av de kommunale regnskapsforskriftene, og i perioden 1998 - 2001 gikk kommunene gradvis over til å følge ny kontoplan i (KOSTRA). For offentlig forretningsdrift vil brudd i tidsseriene hovedsakelig forekomme i forbindelse med endringer i regnskapsloven (nyregnskapslov fom. 1999) og organisatoriske endringer, f.eks. ved at enheter innen sektoren omorganiseres som offentlig eide foretak (ASA og AS), og dermed faller utenfor rammen av statistikken. Omorganiseringer som fører til at forvaltningsorganer blir forretningsdrift (eller omvendt) vil ikke føre til brudd i totaltallene, men kun i fordelingen av innkjøpene på offentlig forvaltning og offentlig forretningsdrift. Fra 2000/2001 er også virksomhet utskilt i kommunale og fylkeskommunale foretak (KF og FKF) og interkommunale selskaper (IKS). Dette kan ha påvirket tallene for kommunal forvaltning og kommunal forretningsdrift.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
Størstedelen av statistikken hentes fra statistikken Offentlig forvaltnings inntekter og utgifter. Det fremste problemet her er at offentlige innkjøp er definert på en skjematisk måte, slik at f.eks. egne investeringsarbeider regnes som innkjøp. Dersom dette skulle vært gjort på en annen måte ville statistikken krevd betydelig mer ressurser. Når det gjelder offentlig forretningsdrift, kan det forekomme bearbeidingsfeil ved at beløp føres på gal post i resultat- eller balanseregnskapet, eller ved mangelfull spesifisering av realkapitalpostene i balanseregnskapet.
Frafallet er lite, og omfatter enheter som er relativt ubetydelige. Ved frafall benyttes fjorårets tall hvis disse er tilgjengelige.
-
Revisjon er planlagt endring av tall som alt er publisert (for eksempel ved publisering av endelige tall der det tidligere har vært publisert foreløpige tall). Se også SSBs prinsipper for revisjon
Analyser, artikler og publikasjoner
Kjøpevekst i staten
Publisert 20. desember 2018Det samlede innkjøp av varer og tjenester for offentlig sektor utgjorde 523 milliarder kroner i 2017, en økning på 23 milliarder fra 2016. Statsforvaltningen økte mest, og leveranse av seks nye kampfly til forsvaret er en av forklaringene til den sterke veksten.
Les artikkelenKontakt
-
SSBs informasjonstjeneste