KPI opp 1,6 prosent siste tolv måneder
Publisert:
Konsumprisindeksen (KPI) steg 1,6 prosent fra september 2016 til september 2017, mens KPI-JAE steg 1,0 prosent i samme periode. Fra august til september gikk KPI opp 0,6 prosent. En viktig årsak til oppgangen er prisutviklingen på klær.
- Tallene er hentet fra
- Konsumprisindeksen
- Artikkelen er en del av serien
- Konsumprisindeksen (arkiv)
Figur 1. Konsumprisindeks. Endring fra samme måned året før
KPI | KPI-JAE | |
Sep. 2015 | 2.1 | 3.1 |
Okt. 2015 | 2.4 | 3.1 |
Nov. 2015 | 2.7 | 3.2 |
Des. 2015 | 2.3 | 3 |
Jan. 2016 | 2.9 | 3.1 |
Feb. 2016 | 3.2 | 3.4 |
Mar. 2016 | 3.3 | 3.4 |
Apr. 2016 | 3.3 | 3.2 |
Mai 2016 | 3.4 | 3.2 |
Juni 2016 | 3.7 | 3.1 |
Juli 2016 | 4.4 | 3.7 |
Aug. 2016 | 4 | 3.3 |
Sep. 2016 | 3.6 | 3 |
Okt. 2016 | 3.7 | 3 |
Nov. 2016 | 3.6 | 2.6 |
Des. 2016 | 3.5 | 2.5 |
Jan. 2017 | 2.8 | 2.1 |
Feb. 2017 | 2.5 | 1.6 |
Mar. 2017 | 2.4 | 1.7 |
Apr. 2017 | 2.2 | 1.7 |
Mai 2017 | 2.1 | 1.6 |
Juni 2017 | 1.9 | 1.6 |
Juli 2017 | 1.5 | 1.2 |
Aug. 2017 | 1.3 | 0.9 |
Sep. 2017 | 1.6 | 1 |
Fra august til september steg konsumprisindeksen 0,6 prosent. En prisøkning på 11,4 prosent på klær og 4,3 prosent på elektrisitet inkludert nettleie bidro mest til oppgangen i september. Økningen i klesprisene må ses i sammenheng med sesongsalg de siste foregående månedene, og prisene er nå tilbake til aprilnivå. En nedgang i matvareprisene bidro til å dempe oppgangen i KPI.
Figur 2. Månedsendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper
August 2017 – september 2017 | August 2016 – september 2016 | |
Andre varer og tjenester | -0.1 | 0.2 |
Hotell- og restauranttjenester | -0.2 | 0.1 |
Utdanning | 4.3 | 5.3 |
Kultur og fritid | 0.1 | 0.4 |
Post- og teletjenester | -0.2 | 0 |
Transport | 0.3 | 0.1 |
Helsepleie | -0.4 | -0.3 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | 0.4 | 0.9 |
Bolig, lys og brensel | 0.6 | 0.2 |
Klær og skotøy | 10.4 | 3.5 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | -0.2 | -0.3 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | -0.6 | -0.4 |
Totalindeks KPI - JAE | 0.5 | 0.4 |
Totalindeks KPI | 0.6 | 0.3 |
Oppgang i elektrisitetspriser
Høyere elektrisitetspriser er den viktigste årsaken til at KPI i september i år var 1,6 prosent høyere enn i september i fjor. Elektrisitet inkludert nettleie steg 12,9 prosent de siste tolv månedene. Prisoppgang på drivstoff og smøremidler bidro også, med en økning på 9,9 prosent i samme periode. Oppgangen i KPI dempes av prisnedgang på mat og møbler.
Klær bak oppgang i tolvmånedersveksten
Fra august til september steg tolvmånedersendringen i KPI fra 1,3 til 1,6 prosent. Oppgangen på 0,3 prosentpoeng i tolvmånedersveksten i september var hovedsakelig forårsaket av prisutviklingen på klær. Prisene på klær steg 11,4 prosent fra august til september i år, mens de i samme periode i fjor kun steg 3,7 prosent. Dette må ses i sammenheng med kraftigere sesongsalg på klær i år enn i fjor.
Tolvmånedersveksten for KPI-JAE var 1,0 prosent, en oppgang på 0,1 prosentpoeng fra august.
Figur 3. 12-månedersendring i prosent. KPI, KPI-JAE, KPI etter hovedgrupper. September 2016 – september 2017
September 2016 – september 2017 | |
Andre varer og tjenester | 1.8 |
Hotell- og restauranttjenester | 3.3 |
Utdanning | 4.3 |
Kultur og fritid | 2.7 |
Post- og teletjenester | 1.1 |
Transport | 2.8 |
Helsepleie | 1 |
Møbler, husholdningsartikler og vedlikehold av innbo | -2.8 |
Bolig, lys og brensel | 3.4 |
Klær og skotøy | 1.2 |
Alkoholholdige drikkevarer og tobakk | 2.1 |
Matvarer og alkoholfrie drikkevarer | -1.9 |
Totalindeks KPI - JAE | 1 |
Totalindeks KPI | 1.6 |
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
-
Konsumprisindeksen
-
Camilla Rochlenge
-
Tarik Ogbamichael
-
Kristian H. Myklatun
-
Kjersti Nyborg Hov
-
Silje Skjolden Thorsnes
-
SSBs informasjonstjeneste