102891_not-searchable
/transport-og-reiseliv/statistikker/kv_statres/aar
102891
Stor trafikkøkning i Rogaland
statistikk
2013-09-13T10:00:00.000Z
Transport og reiseliv
no
kv_statres, Kystverkets virksomhet (opphørt)Sjøtransport, Transport og reiseliv
false

Kystverkets virksomhet (opphørt)2012

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Stor trafikkøkning i Rogaland

Kvitsøy sjøtrafikksentral i Rogaland håndterte mer enn 8 000 flere seilingsklareringer i 2012 enn året før, noe som tilsvarer en vekst på 7 prosent. Antall seilingsklareringer for sjøtrafikksentralene under ett, økte med litt over 3 prosent.

Kystverket - StatRes, hovedtall
2012Endring i prosent
2011 - 20122007 - 2012
Ressursinnsats
Egenproduksjon (mill. kr)1 7582,548,5
Totale utgifter (mill. kr)2 6079,762,1
Avtalte årsverk eksklusive lange fravær (årsverk)1 0774,315,2
Aktiviteter og tjenester
Seilingsklareringer290 7893,2
Lospliktige seilaser100 2131,9
Lospliktige seilaser med los ombord44 522-1,0

Kvitsøy sjøtrafikksentral er satt til å overvåke trafikken fra Bømlafjorden i nord til Jærens rev i sør. Økningen her kommer hovedsakelig fra 7 000 flere klareringer av passasjerfartøy, men 1 100 flere klareringer for offshoreskip bidro også til den sterke veksten. Blant de øvrige skipstyper var det mindre endringer.

Brevik sjøtrafikksentral hadde med 5 prosent vekst rundt 400 flere seilingsklareringer i 2012 enn året før. For sjøtrafikksentralene Fedje og Horten var antall seilingsklareringer som i 2011. Antall seilingsklareringer for sjøtrafikksentralene under ett, økte dermed med litt over 3 prosent fra 2011 til 2012.

100 000 lospliktige seilaser

I 2012 endte tallet lospliktige seilaser langs kysten på over 100 000. En seilas som krever dokumentert kunnskap om farvann og fartøy, er lospliktig. Losplikten oppfylles ved enten å hyre en los, vise til farledsbevis hos navigatør, eller å søke om dispensasjon hos Kystverket. Mens sjøtrafikkavdelingene Oslofjorden, Skagerrak og Vestlandet hadde en liten nedgang i antall lospliktige seilaser, var det i Rogaland en økning på over 1 500 fra året før. For de aller fleste av disse, 96 prosent, ble losplikten overholdt ved at navigatør kunne vise til farledsbevis.

Nordland sjøtrafikkavdeling hadde størst absolutt økning i antall seilaser med los om bord. Her var det 450 flere seilaser med los i 2012 enn det var året før, noe som tilsvarer en økning på 12 prosent. Antall lospliktige seilaser her økte med 8 prosent i samme periode.

Investeringer dominerer utgiftsveksten

Kystverket brukte i 2012 724 millioner kroner på investeringer. Det er 170 millioner, eller 31 prosent, mer enn i 2011, og utgjør dermed mesteparten av den totale utgiftsøkningen på 230 millioner i perioden. Overføringer via Kystverket utgjorde 125 millioner i 2012, 16 prosent mer enn året før.

Egenproduksjon, altså summen av lønn og kjøp av varer og tjenester, økte med 2,5 prosent samtidig som antall årsverk gikk opp 4,3 prosent, til i alt 1 077 årsverk. Lønnskostnadene totalt var på 833 millioner i 2012, noe som gir 773 000 kroner per årsverk. Sammenlignet med 2011 har lønnskostnadene per årsverk økt med 2,4 prosent.

Antall fartøy i beredskap uendret

Kystverkets hovedmål er å 1) bidra til effektiv sjøtransport, 2) sikre trygg ferdsel i norske farvann og 3) hindre eller begrense miljøskader som følge av akutt forurensning i norske havområder eller på norsk territorium. Klarering av seilaser og håndhevelse av losplikt er indikatorer på aktivitet rettet mot de to første målene.

For det tredje målet er tolkning av tilgjengelige indikatorer mindre entydig. Antallet fartøy i beredskap (oljevern eller slepebåtberedskap) er i noen havområder supplert av private aktører. Antall fartøy i, eller i tilknytning til Kystverket, var det samme i 2012 som 2011, med 15 fartøy i oljevernberedskap og fem i slepebåtberedskap. Kystverket er videre operativt ansvarlig for den statlige beredskapen mot akutt forurensing. Et beredskapsvaktlag i døgnvakt vurderte og håndterte 463 meldinger om akutt forurensing i 2012. Dette var 81 flere slike meldinger enn i 2011.