![]() |
![]() ![]() ![]() |
Mads Ivar Kirkeberg
Hjemme hos familier med høye yrkes- og kapitalinntekter er muligheten stor for å finne en Mercedes eller BMW i garasjen. Hos familier med lave inntekter er sjansen større for at det er en Lada eller Skoda som står parkert. Myten om bilen som et av de viktigste symbolene i samfunnet for å vise andre din velstand, blir langt på vei bekreftet i denne artikkelen.
I 1899 var det kun registrert to motorkjøretøyer i Norge som var i bruk, mens
det nå 100 år senere er registrert om lag 1,8 millioner biler. Er det slik at
familier med høye inntekter kjører dyre og eksklusive biler, eller sagt med
litt andre ord, er det noe sannhet i det gamle ordtaket "På kjøretøyet skal
storfolk kjennes"?
Porsche for de få - Volkswagen for de mange
Familier med Porsche må trygt kunne sies å være en relativt eksklusiv
gruppe. Bare 29 familier har en slik type bil registrert i perioden 1990-1997.
Gjennomsnittlig inntekt etter skatt for disse bileierne var i 1997 drøye 3,7
millioner kroner. Jaguar ser også ut til å være et bilmerke som foretrekkes av
folk med høyere inntekt. Litt interessant er det å legge merke til at
amerikanske biler er relativt populære i Norge. Ikke i noe annet land i Europa
selges det så mange "dollarglis" i forhold til totalmarkedet som i Norge.
Nordmenn liker også godt svenske biler.
Volkswagen må sies å bære sitt navn med rette. Dette er folkets bil. I
underkant av 69 000 familier har en Volkswagen som sin bil nr. 1 (familiens
senest registrerte bil). Gjennomsnittlig inntekt for disse var 367 000 kroner.
Tilsvarende inntektstall for de 62 000 familiene med Opel var 324 000 kroner.
Gjennomsnittlig inntekt etter skatt for alle familier med bil nr. 1 registrert
i perioden 1990-1997 var drøye 350 000 kroner i 1997.
Jaguar for folk med høy inntekt - Lada for lavtlønte
Familier med høye yrkesinntekter kjører dyre og eksklusive biler. Høyest
gjennomsnittlig yrkesinntekt finner vi blant eierne av Jaguar med 639 000
kroner. Familier med Porsche, BMW, Land/Range Rover, Alfa Romeo og Saab har
også gjennomsnittlige yrkesinntekter på mer enn en halv million kroner.
Kapitalinntektene ligger også godt over gjennomsnittet. Familier med Porsche og
Jaguar hadde i 1997 henholdsvis 5,3 og 2,0 millioner kroner i gjennomsnittlig
kapitalinntekt. Mer enn 60 prosent av familiene med disse to biltypene har en
inntekt som plasserer dem blant de 10 prosent rikeste.
Eiere av Lada, Daihatsu og Skoda har lavest inntekt. Gjennomsnittlig
yrkesinntekt overstiger her ikke 270 000 kroner. Familier med Lada har også
desidert lavest gjennomsnittlig kapitalinntekt med kun 9 200 kroner, eller for
eksempel under 5 prosent av kapitalinntektene til familier med BMW.
Opel og nord-trøndere
Er det noen sammenheng mellom hvor familier er bosatt og hvilket bilmerke
som velges? Det er interessant å se at det er geografiske forskjeller selv for
de store bilmerkene med forhandlere spredt over hele landet. Det er ikke godt å
vite hva Opel-forhandlere i Nord-Trøndelag gjør, men hva de enn gjør, så gjør
de det godt. Faktum er at blant de 14 527 nord-trønderske familiene, med bil
nr. 1 registrert i perioden 1990-1997, hadde mer enn hver femte familie en
Opel. I Hordaland er de glade i koreanske KIA, mer enn hver fjerde KIA i landet
finnes på veiene i dette vestlandsfylket. Mitsubishi og Toyota utgjør
henholdsvis 8 og 16 prosent blant familienes bil nr. 1 i Finnmark. Hedmarkingen
liker Volvo, mens familier i Buskerud har den høyeste andelen med Skoda som sin
første bil.
For alle biler førstegangsregistrert i perioden 1990-1997 har 30 prosent en
kvinnelig eier. Rent antallsmessig ser det ut som om Volkswagen er norske
kvinners førstevalg, fulgt av Opel. Fiat og Daihatsu har imidlertid størst
andel kvinnelige eiere. Erfaringer gjort i bilbransjen tyder på at kvinner ser
ut til å foretrekke litt mindre biler enn det menn gjør.
Lada er det bilmerket som har størst andel eiere blant personer over 66 år.
Størst utbredelse i aldersgruppen under 30 år har Volkswagen, Opel og Ford.
Hvis vi derimot går inn og ser på andelen eiere innenfor de enkelte bilmerkene,
så kan man lese at unge mennesker ikke uventet liker biler med litt sportspreg.
I hvert fall har Lancia, Alfa Romeo og BMW et relativt godt grep om denne
aldersgruppen. Volkswagen har størst utbredelse i antall blant 30-49 åringer.
Blant merker som BMW, Audi, Volvo, Saab, Mercedes og Ford eier denne
aldersgruppen omtrent halvparten av bilene.
Saab er den bilen som relativt sett har størst utbredelse blant folk som har
tatt utdanning på høgskole og universitet. Halvparten av alle Saab-er
registrert i perioden 1990-1997 eies av personer med utdanning på dette nivået.
Jaguar, Lancia, Alfa Romeo, Land/Range Rover og Porsche har, i tillegg til
Saab, de relativt sett største andelene blant folk med høyere utdanning. Flest
antall biler innenfor disse mer eksklusive merkene finner vi likevel blant folk
med lavere utdanning. KIA og Lada er de to bilmerkene som har størst andel
eiere blant personer uten utdanning på høgskole- eller universitetsnivå.
Merkelojaliteten blant norske bilkjøpere er relativt stor. Særlig for eiere av
Ford, Mercedes og Opel er sannsynligheten størst for at bil nr. 2 er av samme
merke som familiens bil nr. 1.
Figur 1: Figur 1: Gjennomsnittlig yrkesinntekt, etter noen utvalgte bilmerker. 1997. 1 000 kroner
Figur 2: Figur 2: Gjennomsnittlige overføringer, etter noen utvalgte bilmerker. 1997. 1 000 kroner
Figur 3: Figur 3: Fordeling på eierens kjønn for noen utvalgte bilmerker. 1997. Prosent
Figur 4: Figur 4: Fordeling på eierens alder for noen utvalgte bilmerker. 1997. Prosent
Mads Ivar Kirkeberg
(Mads.Ivar.Kirkeberg@ssb.no) er rådgiver i
Statistisk sentralbyrå, Seksjon for inntekts- og lønnsstatistikk.