Veksten i totalbestanden skyldes i hovedsak at det blir flere kombinerte biler som brukes til frakt av både passasjerer og gods. Bestanden i denne gruppen økte med 4,7 prosent fra 1995 til 1996, til vel 102 000. Også trekkvogn for semitrailer og andre lastebiler som renovasjons- og kjølebiler, tømmerbiler med mer, bidrog til økningen i totalbestanden. Veksten fra 1995 til 1996 er om lag 9,5 prosent for hver av disse to gruppene. Antallet varebiler med nyttelast ett tonn og over gikk ned med 4,6 prosent fra året før. Siden 1990 er varebilbestanden redusert med 11 prosent fra vel 58000 til snaue 52 000 biler.
Ved utgangen av 1996 var det registrert 220 000 kjøretøyer for godstransport. Dette er 1,6 prosent flere enn året før. Godsbilenes totale lasteevne økte med 2,1 prosent, til vel 689 000 tonn. Nesten en femtedel av alle godsbilene var registrert i Oslo og Akershus. Stadig flere godsbiler er dieseldrevne. Andelen økte fra 68,3 prosent i 1995 til 70,6 prosent ved utgangen av 1996.
Bestanden av lastebiler økte svakt, og utgjorde nær 54 000 biler ved utgangen av 1996. Men selv om det totale antallet lastebiler endret seg lite, var det betydelige forskjeller i utviklingen mellom de forskjellige størrelsesgruppene. Det har vært en reduksjon i bestanden av små lastebiler, mot en tilsvarende økning for de store. Fra 1995 til 1996 økte antallet lastebiler med nyttelast 14 tonn og over med 7,6 prosent, til nesten 7 400. Dette utgjorde 13,7 prosent av alle lastebilene. Siden 1990 har antallet store lastebiler økt med 132 prosent.
Det var registrert flest godsbiler i Oslo og Akershus, med om lag 10 prosent av totalbestanden hver, henholdsvis 21 861 og 20 891. Færrest var det i Finnmark og Aust-Agder, med en andel av bestanden på henholdsvis 1,9 og 2,1 prosent. Det var flest små lastebiler i Oslo. Mens andelen lastebiler med nyttelast 14 tonn og over, bare utgjorde 5,4 prosent av lastebilbestanden i dette fylket, var den tilsvarende andelen i Finnmark 22 prosent. Det er varebilene som dominerer i Oslo. Nesten 30 prosent av godsbilene i dette fylket er varebiler.
Nesten 70 prosent av godsbilene var dieseldrevne. Når varebiler og kombinerte biler blir holdt utenfor, øker andelen til nesten 96 prosent. Målt i lasteevne utgjorde de dieseldrevne godsbilene 89 prosent av samlet lasteevne.
Om statistikken
Tallene gjelder kjøretøyer med påmontert skilt per 31. desember, og omfatter
lastebiler med nyttelast opp til 30 tonn, varebiler med nyttelast over ett
tonn, kombinerte biler, trekkvogn for semitrailere, tankbiler og andre
spesialbiler som renovasjonsbiler, kjølebiler, tømmerbiler med mer.
Figur 5: Registrerte kjøretøyer for gods-transport. Fylke. 31. desember 1996