[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]

Ukens statistikk nr. 36, 1997

Fornyet bilpark gir lavere utslipp


Knapt 61 000 personbiler ble levert til opphugging i 1995. I 1996 økte tallet til 211 300. Dette var en sterk økning sammenlignet med hele tiårsperioden. Utslippene av Nox fra veitrafikk gikk samtidig ned med 3 prosent i fjor, til tross for økt forbruk av drivstoff. Nyere bilpark er en av årsakene til dette.
Strengere avgasskrav har bidratt til at NOx-utslippene er reduserte. I 1996 hadde 31 prosent av personbilene treveis katalysator. Disse utførte om lag 40 prosent av trafikkarbeidet.

Den omfattende vrakingen av eldre biler i fjor vil først få full virkning på utslippene i år. Målet er å redusere NOx-utslippene med 30 prosent fra nivået i 1986 innen 1998. Reduksjon i tidsrommet 1986-1996 er beregnet til 5 prosent.

Gjennomsnittsalderen på den norske bilparken har økt sterkt de siste 25 årene og spesielt de 5 siste. Mens gjennomsnittsalderen var 7,2 år i 1980 hadde den økt til 10,4 år i 1995. Den sterke økningen i tallet på vrakede personbiler i 1996 førte imidlertid til at gjennomsnittsalderen sank til 9,9 år ved årsskiftet.

I 1996 var det i alt 1, 66 millioner registrerte personbiler i Norge. Mens det i 1960 var 4,4 personbiler per kilometer offentlig vei, var tallet steget til 15,1 i 1980 og 18,7 i 1995.

Forbruket av bensin i Norge har vært relativt konstant de senere årene. Dette skyldes blant annet lavere forbruk per mil. Forbruket for en ny bil i dag vil for eksempel være 12-13 prosent lavere per mil enn for en ny bil registrert i 1980. Dieselforbruket har økt de senere årene. Antall registrerte dieseldrevne personbiler vokste med vel 75 prosent fra 1985 til 1995, mens bilparken av bensindrevne biler bare har økt med 7 prosent i samme periode.

Innføring av biler med katalysator etter 1989 har ført til at utslippene har sunket betraktelig. Nox-utslippene i en ny katalysatorbil vil for eksempel bare være omtrent 5 prosent av utslippene fra en ny bil i 1980, når motoren er blitt varm. CO2-utslippene påvirkes ikke direkte av katalysatorer.

[Figur 5]

Figur 5: Registrerte personbiler og motorkjøretøyer i alt. 1950-1996


[Figur 6]

Figur 6: Personbiler vraket mot pant. 1985-1996


Kilde

"Naturressurser og miljø", 1997 og "Eie og bruk av personbil", Rapporter 97/10. Mer informasjon: Ketil Flugsrud, tlf.21 09 49 38, e-post: kfl@ssb.no eller Jan Monsrud, tlf. 62 88 54 07, e-post: jam@ssb.no.

Ukens statistikk nr. 36, 1997