Stor økning i den sivile flytrafikken de siste årene har ført til kraftig økning i utslipp til luft. Foreløpige tall antyder at CO2-utslippene har steget med nesten 30 prosent fra 1989 til 1996. Så langt i år har økningen vært på 3-4 prosent i forhold til i 1996.
Antall fløyet kilometer og passasjerkilometer innenriks steg med henholdsvis 66 og 71 prosent fra 1985 til 1995. Økningen har særlig vært stor de siste årene. Luftfartsverket regner med at trafikken i gjennomsnitt vil gå opp med 4-5 prosent årlig i årene fremover.
Utslippene fra flytrafikk utgjør bare en mindre del av totale utslipp til luft i Norge (0-3 prosent). Utslippene er imidlertid økende, og i forhold til transportytelsene relativt høye. CO2-utslippene ved å frakte én passasjer én kilometer er for eksempel i gjennomsnitt dobbelt så høye som for personbil og buss.
Fra charter til rutefly
Antall flybevegelser har økt fra 1985 til 1995, men har avtatt fra 1990 til
1995. Særlig «annen flytrafikk», som inkluderer bruk av småfly, og charter
innenlands og utenlands avtok mens ordinær ruteflygning har økt. Nedgangen
totalt har flere forklaringer. En del utenlands chartertrafikk er overført til
rutefly. Forsvaret har overført transport fra charter til rutefly gjennom den
militærsivile samordningen. Bruk av småfly har avtatt og størrelsen på
ruteflyene har generelt økt.