[Forrige artikkel] [Innholdsfortegnelse] [Neste artikkel]

Ukens statistikk nr. 12, 1998

Konsumprisindeksen, per 15. februar 1998:

Tjenester trakk prisveksten opp


Konsumprisindeksen steg med 2 prosent fra februar i fjor til februar i år, etter en vekst på 0,3 prosent siste måned. Det er spesielt dyrere tjenester som trekker opp tolvmånedersendringen, mens prisfall på elektrisitet og klær virker i motsatt retning.
Tolvmånedersveksten i konsumprisindeksen var 2 prosent i februar, det samme som i januar. Den lave prisveksten skyldes i stor grad at elektrisitetsprisene og klesprisene hittil i år ligger til dels betydelig under nivået på samme tid i fjor. Dette fører til at varesektoren i konsumprisindeksen totalt sett bare har steget med 0,8 prosent de siste tolv måneder. På samme tid i fjor var tolvmånedersveksten 4 prosent for denne sektoren.

Dyrere vedlikehold
En gruppering av konsumprisindeksen etter leverende sektor viser at det er prisutviklingen på tjenester som er viktigste bidragsyter til konsumprisveksten siste tolv måneder. Tjenester (eksklusiv husleie) hadde i februar en tolvmånedersvekst på 4,6 prosent, etter en oppgang på 0,6 prosent fra januar. Ser en på tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor, hadde denne sektoren en økning på hele 7 prosent fra februar i fjor til februar i år. Fra januar til februar var økningen på 0,8 prosent. Det har også vært jevn stigning i prisveksten målt som tolvmånedersrate for denne sektoren det siste året.

Eksempler på tjenester som har hatt en sterk prisvekst det siste året er blant annet vedlikeholdstjenester for bolig, verkstedtjenester, ulike helsetjenester og frisørtjenester. Ser en de siste fem årene under ett har veksten i realprisene (vekst i sektorindeks minus vekst i totalindeksen) på disse tjenestene vært vel 13 prosent. Mens husholdningene betaler nærmere 24 prosent mer for tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor enn for fem år siden, har konsumprisindeksen økt med knapt 11 prosent i denne perioden.

Dyrere bilforsikring
Tjenester med andre viktige priskomponenter (enn arbeidslønn) hadde en tolvmånedersvekst på 3,8 prosent i februar. Eksempler på slike tjenester er bilforsikring, egenbetaling i barnehager og skolefritidsordning og offentlige forestillinger som kino og teater. I motsetning til tjenester med arbeidslønn som dominerende prisfaktor, er det kun de to siste månedene denne tjenestesektoren bidrar i særlig grad til høyere tolvmånedersvekst for konsumprisindeksen. Mye av denne oppgangen skyldes en markert økning i bilforsikringspremiene de siste to månedene.

Harmonisert konsumprisindeks
Den norske harmoniserte konsumprisindeksen, som utarbeides for internasjonale sammenligninger av prisutviklingen var 103,8 (1996=100) i feb-ruar 1998. Dette er en økning på 0,2 prosent fra januar 1998 og 1,5 prosent fra samme måned i fjor.

Om statistikken
Konsumprisindeksens prismateriale er faktiske utsalgspriser per den 15. i måneden. For perioden august 1997-juli 1998 bygger vektgrunnlaget på forbruksundersøkelsene for 1994, 1995 og 1996.

Grunnlaget for beregning av konsumprisindeksen er et utvalg på om lag 800 spesifiserte forbruksvarer og tjenesteytelser - representantvarer. Oppgaver til beregning av indeksen innhentes fra et utvalg på om lag 2200 bedrifter. De månedlige beregningene bygger på om lag 50000 prisobservasjoner. Svarprosenten er normalt på om lag 95 hver måned.

Ny statistikk

Konsumprisindeksen, per 15. februar 1998.
Statistikken utgis hver måned i Ukens statistikk. Mer informasjon: Frode Bendiksen, tlf. 21 09 44 27, e-post: frode.bendiksen@ssb.no.bendiksen, Randi Johannessen, tlf. 21 09 47 30, e-post: randi.johannesen@ssb.no.johannesen, Lasse Sandberg, tlf. 21 09 47 16, e-post:lasse.sandberg@ssb.no.sandberg.

Tabellregister


Ukens statistikk nr. 12, 1998