[an error occurred while processing this directive]
Butikker med salg av møbler og elektriske husholdningsartikler, radio og fjernsyn økte omsetningen med henholdsvis 25,6 og 22,2 prosent i mars. Butikkhandelen med apotekvarer og medisinske og ortopediske artikler omsatte i verdi for henholdsvis 20,4 og 29,3 prosent mer.
Salg av datamaskiner, kontormaskiner og telekommunikasjonsutstyr økte omsetningen med 48 prosent i mars i år sammenlignet med mars i fjor. Økningen i omsetningen hittil i år er 31,5 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Dette viser Statistisk sentralbyrås verdiindeks for detaljhandel.
Påsken påvirker omsetningen i april og mars
Omsetningsindeksen for mars 1997 og mars 1998 er vanskelig å sammenligne på
grunn av påsken. I 1997 var påsken i mars, mens den i år var i april. Den
sesongjusterte volumindeksen tar hensyn til påskens plassering, men det er
imidlertid vanskelig å korrigere for påsken. De sesongjusterte indeksene for
april og mars er følgelig mer usikre enn de andre indeksene. Den sesongjusterte
volumindeksen for detaljhandel eksklusiv motorkjøretøyer og bensin er 106,2
prosent i mars i år. Dette er tilnærmelsesvis likt sesongjustert indeks for
februar i år.
Verdiindeksen for detaljhandel eksklusiv motorkjøretøyer og bensin steg med 5 prosent fra mars 1997 til mars 1998. Dette er 0,1 prosent lavere enn foreløpige tall som ble publisert 24. april i år. Prisindeksen steg med 2,2 prosent i samme periode.
3 prosent økning i volumindeksen
Volumindeksen for detaljhandel eksklusiv motorkjøretøyer og bensin steg med 2,8
prosent i mars i år sammenlignet med mars i fjor. Butikker med salg av andre
nye varer (blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler, jern-, farge- og
byggevarer) omsatte i volum for hele 14,1 prosent mer i mars 1998 sammenlignet
med mars 1997.
Hittil i år
Volumindeksen for detaljhandel eksklusiv motorkjøretøyer og bensin økte med 3,2
prosent i de tre første månedene i år sammenlignet med samme periode i fjor.
Butikker med salg av andre nye varer omsatte i volum for 10,8 prosent mer i
samme periode. Butikkhandel med apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og
toalettartikler har hatt en volumvekst på 5,9 prosent hittil i år sammenlignet
med samme periode i fjor.
Varekonsumindeksen
Korrigert for normale sesongvariasjoner viser varekonsumindeksen en reduksjon
på 0,7 prosent fra februar til mars. Den noe sterkere reduksjonen i den
sesongkorrigerte varekonsumindeksen sett i forhold til detaljomsetningsindeksen
kan tilskrives konsumgruppene tobakk, bensin og oljer samt motorkjøretøyer. Den
ujusterte varekonsumindeksen var i mars 4,5 prosent høyere enn i samme måned
året før.
Om statistikken
Beregning av detaljomsetningsindeksen skjer ut fra et utvalg på 4 200 bedrifter
som driver detaljhandel. Disse utgjør rundt 13 prosent av totalt antall
bedrifter. Utvalget dekker rundt 30 prosent av omsetningen til alle
detaljhandelsbedriftene eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Både
utvalgsprosenten og dekningsgraden varierer mye mellom de ulike
næringshovedgrupper. Frafallet er normalt mellom 3 og 5 prosent.
Varekonsumindeksen er en volumindikator for husholdningenes konsum av
varer. Opplysninger fra detaljomsetningsindeksen er den viktigste kilden i
beregningen av indeksen. I tillegg er det innarbeidet informasjon om salg av
motorkjøretøyer, salg fra bensinstasjoner og husholdningenes forbruk av
elektrisitet og fyringsoljer.
Figur 8: Detaljomsetning eksklusiv motorkjøretøyer og bensin, sesongjustert. Januar 1995-mars 1998
Ukens statistikk nr. 20, 1998 [an error occurred while processing this directive]