[an error occurred while processing this directive]
Drivstoffkostnadene og administrasjonskostnadene er de eneste kostnadskomponentene som viser en nedgang for alle gruppene fra april til mai. Drivstoffindeksen ble redusert fra april til mai som følge av en reduksjon i dieselprisene på 0,48 prosent. Fra januar til mai har drivstoffindeksen gått ned med 1,35 prosent. Drivstoffindeksen er den samme for alle gruppene.
Totalkostnadsindeksene har endret seg lite for alle kjøretøygruppene fra april til mai. Fra januar til mai har de i gjennomsnitt økt med 0,27 prosent. De små endringene sist måned skyldes i hovedsak at reduserte dieselpriser har blitt motsvart av økte kostnader for flere av de andre kostnadskomponentene.
Administrasjonskostnadsindeksen gikk i gjennomsnitt ned med 0,01 prosent fra april til mai, og i gjennomsnitt ned med 0,90 prosent fra januar til mai.
Økte rentekostnader er hoveddrivkraften bak økte kapitalkostnader for samtlige kjøretøygrupper. Rentekostnadene inngår med ulik tyngde innenfor de ulike kjøretøygruppene, noe som medfører variasjon mellom gruppene i økte kapitalkostnader. Kapitalindeksen viser en økning i gjennomsnitt over alle gruppene på 0,22 prosent fra april til mai, mens tilsvarende tall for perioden januar til mai er på 2,02 prosent.
Indeksene for dekk- og reparasjonskostnader viser en gjennomsnittlig økning på henholdsvis 1,11 og 0,13 prosent fra april til mai. Kostnadsindeksene for forsikring, lønn og ferje og bom viser ingen endring siste måned.
Tabeller
Ny statistikk
Kostnadsindeks for lastebiltransport, mai 1998.
Statistikken vil bli
utgitt hver måned i Ukens statistikk. Mer informasjon og e-post:
per.kristian.alnes@ssb.no, tlf. 62 88 55 40, eller klara.skarnes@ssb.no, tlf.
62 88 54 17.
Ukens statistikk nr. 25, 1998 [an error occurred while processing this directive]