[an error occurred while processing this directive]
I denne sammenheng er detaljhandelen alltid eksklusiv motorkjøretøyer og bensin.
Volumindeksen for detaljhandel steg med 7,3 prosent i juli 1998 sammenlignet med juli i fjor. Verdiindeksen gikk opp med 12,9 prosent i samme periode.
Det er butikkhandel med andre nye varer, blant annet klær, sko, elektriske varer, møbler, jern-, farge- og byggevarer som stiger mest med 21,5 prosent i juli 1998 sammenlignet med juli i fjor. Volumveksten i butikker med salg av apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler er 6,2 prosent høyere i samme periode. Volumindeksen for butikkhandel med bredt vareutvalg, som i stor grad består av kolonialforretninger, økte med 3,6 prosent i juli. Volumet av salget innenfor spesialforretninger med nærings- og nytelsesmidler gikk ned med 1,8 prosent i samme periode.
Stor vekst i salget av klær
Sesongjustert volumindeks for detaljhandel steg med 2,3 prosent fra juni til
juli i år. De sesongjusterte delindeksene for klær og tekstiler og utstyrsvarer
steg med mellom 9 og 10 prosent fra juni til juli i år.
7,3 prosent økning hittil i år
Volumindeksen for detaljhandel steg med 7,3 prosent i de sju første månedene i
år sammenlignet med tilsvarende periode i fjor. Det er butikkhandel med andre
nye varer som økte omsetningen i volum mest i denne perioden med hele 14,6
prosent. Volumindeksen for butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i
spesialforretninger gikk ned med 3,9 prosent i samme periode.
0,3 prosent endring fra foreløpige tall
Verdiindeksen for detaljhandel steg med 12,9 prosent fra juli 1997 til juli
1998. Dette er 0,3 prosent lavere enn foreløpige tall som ble publisert 24.
august i år. Prisindeksen steg med 2,2 prosent i samme periode.
Varekonsumindeksen
Korrigert for normale sesongvariasjoner viser varekonsumindeksen en vekst på
3,3 prosent fra juni til juli. Den noe sterkere veksten i varekonsumindeksen
sett i forhold til detaljomsetningsindeksen kan tilskrives konsumgruppene
motorkjøretøyer, elektrisitet og fyringsoljer. Den ujusterte varekonsumindeksen
var i juli 8,5 prosent høyere enn i samme måned året før.
Om statistikken
Beregning av detaljomsetningsindeksen skjer ut fra et utvalg på 4 200 bedrifter
som driver detaljhandel. Disse utgjør rundt 13 prosent av totalt antall
bedrifter. Utvalget dekker rundt 30 prosent av omsetningen til alle
detaljhandelsbedriftene eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Både
utvalgsprosenten og dekningsgraden varierer mye mellom de ulike
næringshovedgrupper. Frafallet er normalt mellom 3-5 prosent.
Varekonsumindeksen er en volumindikator for husholdningenes konsum av
varer. Opplysninger fra detaljomsetningsindeksen er den viktigste kilden i
beregningen av indeksen. I tillegg er det innarbeidet informasjon om salg av
motorkjøretøyer, salg fra bensinstasjoner og husholdningenes forbruk av
elektrisitet og fyringsoljer.
Ny statistikk
Detaljomsetningsindeksen, juli 1998.
Statistikken utgis hver måned i
Ukens statistikk. Mer informasjon og e-post: rune.sonsterudbraten@ssb.no, tlf.
62 88 54 37, eller solveig.nygardseter@ssb.no, tlf. 62 88 51 74. Om
varekonsumindeksen: kristian.gimming@ssb.no, tlf. 21 09 44 17, eller
tore.halvorsen@ssb.no, tlf. 21 09 48 48.
Ukens statistikk nr. 37, 1998 [an error occurred while processing this directive]