[an error occurred while processing this directive]
Den kraftige økningen i totalkostnadsindeksene kan i hovedsak forklares med en sterk vekst i kapitalkostnadene. Dette skyldes en stor økning i realrentenivået. Kapitalkostnadsindeksene inngår med en relativt stor vekt i totalkostnadsindeksene i alle kjøretøygruppene.
Totalkostnadsindeksen økte for alle kjøretøygrupper fra august til september. Den gjennomsnittlige økningen var på 1,78 prosent. Renovasjonstransport økte mest i denne perioden, og er fremdeles den kjøretøygruppen med størst kostnadsvekst hittil i år.
Administrasjons- og dekkindeksene er de eneste av de øvrige delkostnadsindeksene som viser noen endring i nevneverdig grad. Dekkindeksene økte i gjennomsnitt med 1,13 prosent fra august til september, mens administrasjonsindeksene økte med 0,18 prosent.
Delkostnadsindeksene for lønn og drivstoff har ikke endret seg fra august til september. Dette virker dempende på utviklingen i totalindeksene, da de begge inngår med relativt store vektandeler i samtlige totalkostnadsindekser.
For de som er interessert i vektfordelingen mellom kostnadskomponentene innenfor de enkelte gruppene, viser vi til vekttabell publisert i Ukens statistikk nummer 14/98.
Ny statistikk
Kostnadsindeks for lastebiltransport, september 1998.
Statistikken blir
utgitt hver måned i Ukens statistikk. Mer informasjon:
Per.Kristian.Alnes@ssb.no, tlf. 62 88 55 40, eller Klara.Skarnes@ssb.no, tlf.
62 88 54 17.
Ukens statistikk nr. 42, 1998 [an error occurred while processing this directive]