[an error occurred while processing this directive]
I industrien er innovasjonsandelen forholdsvis høy. Her er 39 prosent av foretakene innovative, mot 25 prosent av foretakene i tjenesteytende næringer. Men de tjenesteytende næringene kan deles i en høy-innovativ og en lav-innovativ gruppe. Næringer med høy andel innovasjon er telekommunikasjon, finansiell tjenesteyting og databehandlingsvirksomhet, med innovasjonsgrad rundt 50 prosent. I tradisjonell tjenesteyting som handel og transport, lå innovasjonsgraden rundt 15 prosent. De mest innovative næringer er imidlertid innenfor industrien.
Nesten ett av tre foretak med mer enn ti sysselsatte oppgav i 1997 at de hadde introdusert nye eller vesentlig endrede produkter eller prosesser de tre siste årene. Store foretak, som oftere har et bredere produksjonsspekter, har i vesentlig større grad enn de mindre gjennomført slike innovasjoner. I industrien oppgav en av fire blant de minste å ha gjennomført en innovasjon, mens blant de største var dette tilfelle for over åtte av ti foretak.
Næringen produksjon av kjemikalier og kjemiske produkter har en innovasjonsgrad på hele 70 prosent, mens produksjon av radio og annet kommunikasjonsutstyr har 67 prosent innovasjon.
Mest utbredt i større foretak
Innovasjon er mest utbredt blant større foretak. Dette har sammenheng med at
større foretak ofte er involvert i flere produkter eller produksjonslinjer
samtidig, og har derfor større sannsynlighet for å involvere seg i en
innovasjonsprosess. Dette er tydeligst innenfor industrien. Her er
innovasjonsgraden 26 prosent blant de minste foretakene, og jevnt stigende til
84 prosent blant de største. Bildet synes å være litt annerledes innenfor
tjenesteyting. Selv ikke foretak i gruppen med opp til 500 sysselsatte har mer
enn 35 prosent innovasjon. Først blant foretakene med 500 sysselsatte eller mer
gjør innovasjonsgraden et sprang til 69 prosent.
Behov for forbedring
De innovative enhetene ble bedt om å oppgi hvilke motiver som lå bak
innovasjonsvirksomheten. Den viktigste årsaken til innovasjoner er behovet for
å forbedre produktet. Av de innovative enhetene svarte 63 prosent at dette er
av stor betydning. Det var også viktig for mange foretak å øke markedsandeler
eller nå nye markeder. Dette ble oppgitt å ligge bak beslutningen om innovasjon
av 56 prosent av enhetene, mens 49 prosent mente at ønsket om større
fleksibilitet i produksjonen var en meget viktig drivkraft til innovasjon.
Nødvendig informasjon til innovasjonsprosessen henter foretakene fra sine
nærmeste omgivelser. 55 prosent av de spurte oppgav at informasjon tilgjengelig
innenfor foretaket var av stor betydning, mens 53 prosent mente at informasjon
fra kunder var det samme. Av sine konkurrenter har man også noe å lære, og 19
prosent anså dette som en informasjonskilde av stor betydning.
Om statistikken
Innovasjonsundersøkelsen er gjennomført i EØS-landene etter et samordnet
opplegg utarbeidet av EU's statistiske kontor, EUROSTAT, i samarbeid med
landene. Prinsipper og definisjoner for innovasjonsundersøkelsen bygger på den
såkalte «Oslo-manualen».
Et teknologisk nytt produkt er et produkt hvor de teknologiske egenskaper eller tiltenkte anvendelsesområder skiller seg vesentlig fra tidligere produkt. Et teknologisk nytt produkt kan være et produkt som er nytt for det enkelte foretak, men ikke nødvendigvis nytt i markedet. En teknologisk prosessinnovasjon er innføring av en ny eller vesentlig forbedret produksjonsteknologi.
Undersøkelsen dekker hele næringslivet for foretak med minst ti sysselsatte, og er gjennomført som en utvalgsundersøkelse. Utvalgsplanen innebærer at det er hentet inn opplysninger fra alle foretak med minst 100 an-satte i industri og utvalgte tjenesteytende næringer samt fiskeoppdrett og oljevirksomhet. For enheter med mellom 10 og 100 sysselsatte (bortsett fra næring 45, bygge- og anleggsvirksomhet) er det trukket et tilfeldig utvalg.
Ny statistikk
Innovasjon i norsk næringsliv, 1997.
Statistikken er samordnet med de
andre EØS-landene og forrige undersøkelse ble publisert i 1993. Mer
informasjon: Kjetil.Kragset@ssb.no, tlf. 21 09 47 59.
Ukens statistikk nr. 42, 1998 [an error occurred while processing this directive]