[an error occurred while processing this directive]
Volumindeksen for detaljhandel i alt steg med 13,9 prosent fra mars 1998 til mars 1999. Sesongjustert volumindeks gikk likevel ned med 2,3 prosent fra februar til mars i år.
Detaljhandel er i denne sammenheng eksklusiv motorkjøretøyer og bensin.
Volumindeksen for mars 1999 og mars 1998 er vanskelig å sammenligne på grunn av
påsken. I 1999 var skjærtorsdag den 1. april, og derfor var hoveddelen av
påskehandelen i mars. I 1998 derimot var skjærtorsdag den 9. april og følgelig
størstedelen av påskehandelen i april. Den sesongjusterte volumindeksen tar
hensyn til påskens plassering. Det er likevel slik at det er stor usikkerhet i
den modellen vi bruker til å korrigere for påsken. Den sesongjusterte indeksen
for mars er derfor mer usikker enn indeksen for de andre månedene.
Det var volumindeksen for hovednæringsgruppen detaljhandel utenom butikk som
steg mest, med 23,0 prosent fra mars i fjor til mars i år. Denne næringen
består i hovedsak av postordrehandel. Omsetningen i volum for
hovednæringsgruppen butikkhandel med nærings- og nytelsesmidler i
spesialforretninger økte med 19,5 prosent i samme periode. Dette skyldes i
hovedsak stort salg av vin og brennevin i mars 1999. Salget i volum for
butikkhandel med bredt vareutvalg, som i hovedsak omfatter nærings- og
nytelsesmidler, steg med 16,9 prosent. Volumindeksen for butikker med næringen
apotekvarer, sykepleieartikler, kosmetikk og toalettartikler steg med 11,4
prosent. Næringshovedgruppen som blant annet omfatter klær, skotøy, elektriske
varer, møbler, bøker og byggevarer, økte omsetningen i volum med 8,7 prosent i
mars i år sammenlignet med mars i fjor.
0,2 prosent endring fra foreløpige tall
Verdiindeksen for detaljhandel gikk opp med 15,8 prosent fra mars 1998 til mars 1999. Dette er 0,2 prosent større økning enn foreløpige tall som ble publisert den 23. april i år. Prisindeksen steg med 1,6 prosent i samme periode.
Varekonsumindeksen
Korrigert for normale sesongvariasjoner viser varekonsumindeksen en reduksjon på 3,3 prosent fra februar til mars. Siden påskeuken i år falt i overgangen mellom mars og april, er den sesongjusterte månedsveksten mer usikker enn ellers. Den sterkere reduksjonen sett i forhold til detaljomsetningsindeksen kan tilskrives konsumgruppene motorkjøretøyer, tobakk samt bensin.
Om statistikken
Beregning av detaljomsetningsindeksen skjer ut fra et utvalg på 4 700
bedrifter som driver detaljhandel. Disse utgjør rundt 15 prosent av totalt
antall bedrifter. Utvalget dekker rundt 30 prosent av omsetningen til alle
detaljhandelsbedriftene eksklusiv motorkjøretøyer og bensin. Både
utvalgsprosenten og dekningsgraden varierer mye mellom de ulike
næringshovedgrupper. Frafallet er normalt mellom 3 og 5 prosent.
Varekonsumindeksen er en volumindikator for husholdningenes konsum av
varer. Opplysninger fra detaljomsetningsindeksen er den viktigste kilden i
beregningen av indeksen. I tillegg er det innarbeidet informasjon om salg av
motorkjøretøyer, salg fra bensinstasjoner og husholdningenes forbruk av
elektrisitet og fyringsoljer.
Figur 7: Detaljomsetning eksklusiv motorkjøretøyer og bensin, sesongjustert. Januar 1995-mars 1999
Ny statistikk
Detaljomsetningsindeksen, mars 1999.
Statistikken utgis hver måned i
Ukens statistikk. Mer informasjon om detaljomsetningsindeksen:
Solveig.Nygardseter@ssb.no, tlf. 62 88 51 74, eller Aud.Midtsundstad,@ssb.no,
tlf. 62 88 54 31. Om varekonsumindeksen: Gisle.Froiland@ssb.no, tlf. 21 09 46
91, eller Kristian.Gimming@ssb.no, tlf. 21 09 44 17.
Ukens statistikk nr. 19, 1999 [an error occurred while processing this directive]