Innhald
Publisert:
Du er inne i ei arkivert publisering.
Salget av fyringsolje økte kraftig
Salget av lette fyringsoljer utgjorde 134 millioner liter i desember 2002, og dette er en økning på hele 87,2 prosent sammenliknet med desember året før. Vi må tilbake til 1980-tallet for å finne et tilsvarende høyt salgstall for lette fyringsoljer for en enkelt måned.
Salget av fyringsparafin har også vist kraftig økning fra desember 2001. For kjøpere med mulighet til å fyre med olje eller parafin, har de høye strømprisene bidratt til at fyringsolje og fyringsparafin har blitt en attraktiv erstatning. Lave temperaturer i desember har også hatt betydning for salget.
Totalsalget økte med over 10 prosent
Totalsalget av petroleumsprodukter for desember var på 839 millioner liter, det vil si 10,5 prosent mer enn i desember 2001. Foruten økningen i salg av fyringsprodukter, var det også en relativt stor økning i salg av autodiesel i desember: 6,9 prosent.
Liten salgsnedgang i 2002
Det har vært nedgang i salget for mange av petroleumsproduktene i 2002 sammenliknet med 2001. Samlet salg av petroleumsprodukter utgjorde 9 173 millioner liter i året som gikk, og det er 2,0 prosent mindre enn i 2001. Størst var nedgangen i salget av tung fyringsolje, og spesielt for tung fyringsolje med et svovelinnhold på over 1 prosent. Blant de øvrige produktene gikk salget av bilbensin, jetdrivstoff og marine gassoljer ned, mens salget av autodiesel, LPG, fyringsolje og fyringsparafin viste en moderat økning.
Det var 20 utkjøringsdager i desember 2002 mot 19 i desember 2001.
Tabeller:
Kontakt
-
Sigrun Kristoffersen
E-post: sigrun.kristoffersen@ssb.no
tlf.: 48 00 21 92
-
Malin Bjelvert
E-post: malin.bjelvert@ssb.no
tlf.: 40 81 15 02