Discussion Papers no. 730
Immigrant skills and employment
Cross-country evidence from the adult literacy and life skills survey
Dette arbeidet analyserer sammenhengen mellom leseferdigheter, utdanning og sysselsetting for innvandrere og innenlandsfødte i Canada, USA og Norge. For innenlandsfødte finner vi stabile sammenhenger mellom leseferdigheter, utdanning og sysselsetting på tvers av land. For innvandrere er det derimot store variasjoner: Mens leseferdigheter ikke ser ut til å ha stor betydning for innvandreres sysselsetting i nordamerikanske arbeidsmarkeder, er leseferdigheter mye viktigere for sysselsetting for innvandrere enn for innenlandsfødte i Norge. Vi undersøker flere potensielle kilder til dette, og finner ikke støtte for at funnene drives av sortering av innvandrere på tvers av land. Vi finner isteden at leseferdigheter generelt er viktigere for sysselsetting innenfor grupper som har lav arbeidsmarkeds¬deltakelse i Norge enn i USA og Canada. Dette er konsistent med en hypotese om at lav lønns¬spredning, sterkt stillingsvern og gunstige trygdeordninger kan ha negative sysselsettingseffekter for innvandrere.