Dynamiske effekter ved skattereduksjon
Publisert:
Noen typer skattereduksjoner gjør at folk jobber mer og dermed reduseres tapet i statens skatteinntekter. Hvis satsen for toppskatt blir lavere, vil så mye som 35 prosent av de tapte skatteinntektene kunne komme tilbake til staten. Økt bunnfradrag vil derimot ha liten eller ingen effekt.
Det viser analysen Effekter av dynamiske skattepolitikk publisert i Samfunnsøkonomen nr 4/2010 av forskerne Ådne Cappelen, Zhiyang Jia, Runa Nesbakken, Joakim Prestmo og Thor Olav Thoresen. Analysen har fått en del medieomtale.
Studerer selvfinansieringsgraden
Noen typer skattereduksjoner fører til at folk jobber mer. Dette omtales ofte som dynamisk effekt av skatteendring. I denne
analysen studerer forskerne hvordan de dynamiske effektene påvirker offentlige finanser med utgangspunkt i skattesystemet
i 2009. Beregningene viser selvfinansieringsgraden ved en eventuell skattereduksjon, det vil si hvor stort tapet av skatteinntekter
(provenytapet) blir sammenlignet med tilfellet der folk ikke responderer på skattereduksjon.
Forskerne ser på effekten av tre alternative skatteendringer:
• Økt innslagspunkt for toppskattens trinn 1 fra 441 000 kroner til 525 000 kroner
• Redusert sats i toppskatten trinn 1 fra 9 prosent til 4,8 prosent
• Økt personfradrag med 6000 kroner i klasse 1
Redusert toppskatt gir positiv dynamisk effekt
Resultatene viser at selvfinansieringsgraden varierer i betydelig grad mellom de tre alternative skatteendringene. Det er
klart positive effekter på arbeidstilbudet av de to første skatteendringene, og effekten er størst ved redusert toppskatt.
Ved en eventuell reduksjon i toppskatt, vil staten få tilbake mellom 17 og 35 prosent av tapte skatteinntekter, avhengig av
tidshorisonten for endringene.
Lavere skatt gjør det mer attraktivt for folk å arbeide flere timer i den jobben de har, og stimulerer flere til å gå ut i
arbeidslivet. Når yrkesaktiviteten går opp, vil dette bidra til økt aktivitetsnivå i økonomien og derigjennom øke skatteinntektene,
men ikke så mye at skattereduksjonen fullt ut blir selvfinansierende.
To metodiske innfallsvinkler
Forskerne benytter to innfallsvinker, en partiell mikrosimuleringsanalyse basert på en mikrosimuleringsmodell for arbeidstilbud og en makroanalyse som i større grad tar hensyn til videre spekter av dynamiske effekter i økonomien. Analysen viser fordelen ved å ha informasjon fra begge de metodiske tilnærmingene. Mikroanalysene neglisjerer viktige dynamiske effekter som fanges opp av makrotilnærmingen, mens detaljeringsgraden i makro er utilstrekkelig til å fange opp at ulike endringer virker forskjellig på atferden.
Kjenner ikke virkningen av andre skatteendringer:
Forskerne har ikke analysert dynamiske virkningene av andre skatteendringer enn de tre alternativene omtalt ovenfor. Den dynamiske
effekten av én type skatteendring kan ikke automatisk overføres til andre type skatteendringer.
Les hele analysen Effekter av dynamiske skattepolitikk
Les mer om SSBs skatteforskning
Mer om SSBs skatteberegningerInntil nylig har det vært vanlig praksis i budsjettarbeidet å se helt bort fra at skatteendringer gir atferdsresponser. Dette
har gitt skjevheter i anslagene, som en ikke helt har visst størrelsen på, men som en har valgt å leve med.
|