Oppdatert
Neste oppdatering
Foreløpig ikke fastsatt
Nøkkeltall
182,3 %
økning i sum utbetalte dagpenger
2020 | 2019 | 2019 - 2020 | |
---|---|---|---|
Endring i prosent | |||
1Siste årgang viser foreløpige tall. | |||
Lønn og honorarer | 1 384 374 | 1 361 466 | 1,7 |
Dagpenger | 25 487 | 9 029 | 182,3 |
Arbeidsavklaringspenger | 29 702 | 29 098 | 2,1 |
Uføretrygd | 96 923 | 92 453 | 4,8 |
Alderspensjon fra folketrygden | 231 584 | 222 671 | 4,0 |
Alderspensjon, personer i alderen 62-66 år | 17 270 | 17 470 | -1,1 |
Se utvalgte tabeller fra denne statistikken
Tabell 1
Skattepliktige inntekter. Personer med beløp og bosatte personer 17 år og eldre.
2020 | |||
---|---|---|---|
Antall | Mill.kr | Gjennomsnitt for de med beløp (kr) | |
Bosatte personer 17 år og eldre | |||
Lønn og honorarer | 2 982 248 | 1 384 374 | 464 200 |
Skattepliktig del av ulykkes- og yrkesskadeforsikring | 1 973 104 | 6 071 | 3 100 |
Fri bil | 89 101 | 6 014 | 67 500 |
Beregnet fordel ved elektronisk kommunikasjon | 832 769 | 3 370 | 4 000 |
Dagpenger | 371 078 | 25 487 | 68 700 |
Arbeidsavklaringspenger | 165 753 | 29 702 | 179 200 |
Alderspensjon fra folketrygden | 930 264 | 231 584 | 248 900 |
Alderspensjon, personer i alderen 62-66 år | 91 425 | 17 270 | 188 900 |
Uførepensjon fra folketrygden | - | - | - |
Uføretrygd | 368 158 | 96 923 | 263 300 |
Avtalefestet pensjon, offentlig sektor | 38 211 | 8 254 | 216 000 |
Avtalefestet pensjon, privat sektor | 94 123 | 5 029 | 53 400 |
Personer i alt med beløp | |||
Lønn og honorarer | 3 167 722 | 1 416 984 | 447 300 |
Skattepliktig del av ulykkes- og yrkesskadeforsikring | 2 006 221 | 6 208 | 3 100 |
Fri bil | 90 464 | 6 053 | 66 900 |
Beregnet fordel ved elektronisk kommunikasjon | 841 594 | 3 398 | 4 000 |
Dagpenger | 390 126 | 27 039 | 69 300 |
Arbeidsavklaringspenger | 167 764 | 30 052 | 179 100 |
Alderspensjon fra folketrygden | 1 013 048 | 240 189 | 237 100 |
Alderspensjon, personer i alderen 62-66 år | 93 857 | 17 489 | 186 300 |
Uførepensjon fra folketrygden | - | - | - |
Uføretrygd | 379 954 | 99 094 | 260 800 |
Avtalefestet pensjon, offentlig sektor | 38 569 | 8 319 | 215 700 |
Avtalefestet pensjon, privat sektor | 95 593 | 5 078 | 53 100 |
Om statistikken
Statistikk for personer gir en oversikt over skattepliktige inntekter, inntektsfradrag og skattepliktig formue, samt skatter og skattefradrag for personer med et skatteforhold til Norge. Statistikken bygger på uttrekk av data fra Skatteetaten.
Definisjoner
-
Sum forskudd
Summen av avregnet forskuddstrekk, avregnet forskuddsskatt og betalt tilleggsforskudd.
Fastsatt skatt
Sum inntekts- og formuesskatt til kommune, fylke og stat, samt medlemsavgifter til folketrygden.
Skatt til gode
Differansen når sum forskudd overstiger sum beregnet skatt.
Restskatt
Differansen når sum beregnet skatt overstiger sum forskudd. Frafalt restskatt er inkludert.
Frafalt restskatt
Restskatt som ikke kreves innbetalt. Frem til og med inntektsåret 1999 ble restskatt under 300 kroner ikke krevd innbetalt. Denne grensen ble endret til 100 kroner fra inntektsåret 2000.
Rentetillegg
Renter på restskatt.
Rentegodtgjørelse
Renter på overskytende forskudd.
Skattefradrag på pensjonsinntekt
Fra og med 2011 ble det innført skattefradrag på pensjonsinntekt. Samtidig ble særfradrag for alder fjernet.
Trinnskattegrunnlag
Trinnskattegrunnlaget omfatter personinntekt fra lønnet arbeid, beregnet personinntekt fra næring og personinntekt fra pensjoner. Grunnlag for trinnskatt.
Alminnelig inntekt etter særfradrag
Beregningsgrunnlag for kommune-, fylkes- og fellesskatt.
De enkelte inntekts- og formuesskattene til kommune, fylke og stat samt medlemsavgiften til folketrygden er oppgitt med brutto beløp, dvs. før fradrag og nedsettelser i skatt er trukket fra.
I noen tilfeller vil ektefeller med felles skattefastsettelse bli slått sammen til én enhet (teller som én skattyter). I slike tilfeller er dette spesielt oppgitt i tabell eller figur.
Medianinntekt
Det inntektsbeløpet som deler en mengde i to like store grupper, etter at inntekten er sortert stigende (eller synkende). Det vil altså være like mange personer med inntekt over som under medianinntekta.
Bruttoinntekt
Omfatter lønnsinntekter, næringsinntekter, pensjoner og kapitalinntekter.
Personinntekt lønn
Omfatter lønn for utført arbeid og ulike pensjonsgivende stønader.
Lønn og honorarer
Utbetalt kontantytelse til arbeidstaker, som ikke er utført som ledd i selvstendig næringsvirksomhet
Personinntekt pensjoner
Omfatter tjenestepensjon og pensjoner fra folketrygden.
Næringsinntekt
Skattemessig overskudd fra næringsvirksomhet.
Kapitalinntekter
Omfatter renteinntekter, aksjeutbytte (skattepliktig og skattefritt), realisasjonsgevinster og andre kapitalinntekter gjennom et kalenderår.
Inntektsfradrag
Sum fradrag i tilknytning til arbeid, næringsaktivitet samt ulike kapitalkostnader.
Skattepliktig nettoformue
Nettoformue er skattepliktig bruttoformue fratrukket gjeld.
Skattepliktig realkapital
Omfatter faste eiendommer, anlegg og skog, driftsløsøre og andre eiendeler i næring og innbo og løsøre.
Formuesverdi av boligeiendom
Fra og med 2010 ble det nye regler for bestemmelse av formuesverdi på boligeiendom. Fra 2010 skiller statistikken på formuesverdi på primær og sekundærbolig.
Skattepliktig bruttofinanskapital
Omfatter bankinnskudd, andeler i aksjefond, obligasjons- og pengemarkedsfond, aksjer, obligasjoner og andre verdipapirer.
Statistikken omhandler skattepliktige inntekter, samt skjermet (skattefritt) utbytte og gevinst. Størrelsen på beløpene er derfor fastsatt av skattereglene som gjelder til enhver tid.
-
Statistikken gjelder bosatte personer 17 år og eldre per 31.12 i inntektsåret.
Skattekommune er satt lik kommunenummeret per 01.01.året etter.
Bostedskommune er satt lik kommunenummeret per 01.01.året etter.
Alder er satt lik tallet på fylte år ved utgangen av inntektsåret.
Sivilstand er registrert sivilstand ved utgangen av inntektsåret.
Det blir skilt mellom ni ulike grupper av sivilstand. Dette er ugift, gift, separert, skilt, enke/enkemann, registrert partner, separert partner, skilt partner og gjenlevende partner. Registrert partner, separert partner, skilt partner og gjenlevende partner er slått sammen til respektive gift, separert, skilt og enke/enkemann.
Sosioøkonomisk status
En person blir klassifisert som yrkesaktiv dersom lønn og/eller næringsinntekt er større enn to ganger folketrygdens grunnbeløp (for inntektsåret 2010 og tidligere ble folketrygdens minsteytelser til enslige alders- og uførepensjonister brukt som grense).
For å bli klassifisert som selvstendig i jord-, skogbruk og fiske, må sum næringsinntekt være større enn lønn, og større enn pensjonen. Samtidig må næringsinntekt fra jord-, skogbruk og fiske være større enn næringsinntekt fra andre næringer. Tilsvarende gjelder for å bli klassifisert som næringsdrivende i andre næringer. Denne gruppen er tilnærmet lik Statistisk sentralbyrås Standard for inndeling etter sosioøkonomisk status (SNS 5/84).
I gruppa pensjonister og trygdede inngår personer som har pensjon større enn lønn eller næringsinntekt. Denne gruppa omfatter også personer som ikke er folketrygdpensjonister.
Gruppa "andre" er ei restgruppe som har lønn og/eller næringsinntekt som er mindre enn minsteytelsen fra folketrygden. Dette kan være studenter, personer med kapitalinntekter uten lønn-/næringsinntekter og ektefeller uten lønns- og/eller næringsinntekt.
Administrative opplysninger
-
Seksjon for inntekts- og levekårsstatistikk
-
Hele landet, fylker, kommuner og bydeler.
-
Årlig.
Tall fra utkast til skattemelding frigis 2. kvartal året etter det aktuelle inntektsåret.
Endelige tall frigis 4.kvartal i året etter det aktuelle inntektsåret.
-
Ingen.
-
Ligningsregisteret/skatteoppgjørsregisteret slik det overføres fra Skattedirektoratet blir lagret. I tillegg lagres de bearbeidede statistikkfilene. Alle filene fra skattemeldingen og Lønns- og trekkoppgaven (LTO) fra 1993 og ligningsregisteret/skatteoppgjørsregisteret fra 1967 har blitt lagret.
Bakgrunn
-
Formålet med statistikken er å gi en oversikt over skatteoppgjøret for personer, med oversikt over skattepliktige inntekter, inntektsfradrag, formue, gjeld og fastsatt skatt for personer med skatteplikt i Norge. Statistikken gir summer, gjennomsnittstall og antall personer med ulike skatter, inntekter, inntektsfradrag, formue og gjeld. Statistikken er et viktig grunnlag for Statistisk sentralbyrås inntektsstatistikk.
Statistikken benyttes i datagrunnlaget til Statistisk sentralbyrås skattemodell LOTTE som beregner endringer i skatteprovenyet som følge av diverse endringer i skattereglene. Statistikken benyttes også til egne beregninger av skatteprovenyet på oppdrag for Finansdepartementet.
Sammen med skattestatistikk for selskaper, blir skattestatistikken for personer også presentert i et eget kapittel i statsbudsjettet hvert år (St.prp. nr 1).
Statistisk sentralbyrå har helt siden 1884 utarbeidet årlig statistikk over kommuneskatteligningen og fra 1936 også over statsskatteligningen.
Frem til inntektsåret 1948 var kilden for skattestatistikken skjemaer med summariske oppgaver som ble fylt ut av skattenemdene i hvert skattedistrikt, men fra og med dette året begynte man i tillegg å innhente kopier av skattelistene og bearbeide disse maskinelt slik at man også hadde opplysninger om den enkelte skattyter. Dette ble likevel et for omfattende arbeid for SSB og man gikk i begynnelsen av 1950-årene over til å trekke et representativt utvalg fra skattelistene.
Fra og med 1967 endret skattestatistikken seg ved at man fikk registerbaserte ligningsresultater for den enkelte person på magnetbånd. Ligningsregisteret er et av de eldste elektroniske registrene i SSB og innhentes hver høst fra Skattedirektoratet.
Fra og med inntektsåret 1993 gikk alle likningskontorene over til bruk av IT i likningsbehandlingen, og opplysninger fra den personlige selvangivelsen ble tilgjengelig på elektronisk form. Statistisk sentralbyrå innhenter årlig uttrekk fra Skattedirektoratet etter ordinær likning i oktober året etter likningsåret. For tidligere år hadde Statistisk sentralbyrå bare opplysninger fra et lite utvalg av husholdninger, der det ble innhentet opplysninger fra den personlige selvangivelsen. Fra og med 2004 ble husholdningsstatistikken også publisert for hele befolkningen.
-
Sentral bruker er Finansdepartementet som benytter mye statistikk fra kilden til analyser av regelendringer og provenyberegninger. Andre departement, kommuner og fylkeskommuner, forsknings- og utredningsinstitusjoner, media, private foretak og privatpersoner er også flittige brukere av statistikken.
-
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før den er publisert samtidig for alle kl. 08.00 på ssb.no etter forhåndsvarsling senest tre måneder før i Statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre likebehandling av brukerne.
-
Skattestatistikk for personer viser skattepliktig inntekt, inntektsfradrag, formue, gjeld, utlignede skatter og fradrag og nedsettelser i skatt for personer. Denne statistikken inngår også i andre statistikker i Statistisk sentralbyrå:
Inntektsstatistikk for husholdninger ( http://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/statistikker/ifhus )
Inntekter, personlig næringsdrivende ( http://www.ssb.no/inntekt-og-forbruk/statistikker/ifpn )
I tillegg inngår opplysninger fra skattestatistikken i en rekke andre undersøkelser, som for eksempel
- Levekårsundersøkelsen
- Helseundersøkelsen
- Folke- og boligtellingene
- Forbruksundersøkelsen
- Boforholdsundersøkelsen
-
Statistikklovens §§ 2-1, 3.2.
-
Ingen.
Produksjon
-
Skattestatistikk for personer er en totaltelling og bygger på oppgaver fra den ordinære fastsettingen av formues- og inntektsskatt. Datagrunnlaget inneholder individdata for alle personer 13 år og eldre med et skatteforhold til Norge i det aktuelle inntektsåret. Skillet på 13 år kommer av at barn som er 13 år eller eldre i inntektsåret skal føre arbeidsinntekt i egen skattemelding. Hvis barnet er 12 år eller yngre i inntektsåret skal arbeidsinntekten føres i foreldrenes skattemelding.
Statistikken omfatter alle individer i skattefastsettingen, også de som er bosatt utenfor landet og som har et skatteforhold til Norge. Fra og med inntektsåret 1999 er også personer skattlagt på Svalbard inkludert i statistikken.
For inntektsårene 2003-2008 og 2010 ble statistikk for lønnstakere og pensjonister frigitt i juni. Resten av de forskuddspliktige får skatteoppgjøret til høsten. Dette gjelder næringsdrivende, lønnstakere og pensjonister som er gift med næringsdrivende, samt lønnstakere og pensjonister med mer kompliserte skatteforhold. Fra og med inntektsåret 2011 er det løpende skatteoppgjør gjennom sommeren, og frigiving av skattestatistikk for lønnstakere og pensjonister i juni opphører. Fra og med innteksåret 2011 blir det frigitt foreløpige tall over skattepliktig lønn og andre ytelser fra arbeidsgiver som er grunnlag for den personlige skattemeldingen. Denne statistikken omfatter ikke skattepliktige kapital- og næringsinntekter.
I sammenheng med publisering av statistikken, blir populasjonen ofte avgrenset til personer 17 år og eldre som er registrert bosatt i landet per 31.12 i inntektsåret. Skillet ved 17 år er satt fordi en fra fylte 17 år normalt skal føre skattemelding. Alle personer bosatt i landet er inkludert i skattestatistikken for personer, uavhengig av om de har levert skattemelding eller ikke.
-
Skatt for personer bygger på data fra Skattedirektoratets registre. Skatteoppgjørsregisteret inneholder opplysninger på individnivå om alle beregningsgrunnlagene (ansettelsene) for de ulike direkte skattene, inntekts- og formuesskattene til kommune, fylke og stat samt medlemsavgifter til folketrygden, i tillegg til de ulike fradragene og nedsettelsene i skatt. SL (System for ligning) viser skattepliktige inntekter, inntektsfradrag, formue og gjeld for personer med skatteplikt i Norge.
Demografiske opplysninger er hentet fra Statistisk sentralbyrås befolkningsstatistikk.
Fra og med 2009 ble skatteoppgjøret og skattestatistikk for personer, inntekt og formue slått sammen til én statistikk med felles publisering.
For inntektsårene 2010 til 2014 ble LTO også publisert under dette produktet. Fra inntektsåret 2015 hentes tilsvarende opplysninger fra skattemeldingsopplysningene i SL.
Fra og med inntektsåret 2018 hentes opplysninger delvis fra skattemeldingen fra modernisert løsning hos Skatteetaten (Sirius) og SL. I 2018 var en pilot med rundt 250 000 skattepliktige i modernisert løning. Fremover ble stadig flere skattepliktige overført til ny løsning, med 3 millioner i 2019. På sikt vil den moderniserte løsningen overtal alle skattepliktige fra SL.
Skatt for personer er en totaltelling og omfatter alle personer med et skatteforhold til Norge.
Tidligere frigivinger:
http://www.ssb.no/selvangivelse/
-
Skatteoppgjørsregisteret blir innhentet på elektronisk form året etter inntektsåret.
SL blir hentet inn på elektronisk form fra Skattedirektoratet på samme tidspunkt som skatteoppgjørsregisteret. Sirius hentes inn løpende via API.
I Statistisk sentralbyrå blir det foretatt en rekke maskinelle kontroller for å sikre konsistens i datamaterialet. Det blir foretatt flytting av beløp mellom poster dersom det er mulig for å oppnå konsistens mellom beregningsgrunnlaget (ansettelsen) for skatten og skattebeløpet. Det blir kontrollert at summen av delposter stemmer med hovedpostene fra skattemeldingen. Makrotall fra skattestatistikken blir til slutt sammenlignet med den summariske oversikten til Skattedirektoratet for å avdekke eventuelle store avvik.
På grunn av størrelsen til datamaterialet, både når det gjelder antall observasjoner og antall beløpsfelt, er det ikke praktisk mulig å gjennomføre alle typer konsistenskontroller på individnivå. Flere av de oppgitte variablene kan heller ikke kontrolleres mot andre statistikker, da de bare er oppgitt i dette uttrekket fra Skattedirektoratet. Kontrollene vil derfor ikke avdekke alle feil i datamaterialet.
Statistikken gir oversikt over antall personer med ulike beløpsfelt, og sum, gjennomsnitt og median for de ulike postene. Det blir også laget tabeller på inntekt, formue og skatt etter intervall, desiler og kvartiler.
Alle gjennomsnitt er avrundet til nærmeste 100 kroner.
-
Ikke relevant
-
Bruk av innsamlede data vil skje i samsvar med krav stilt i Statistikklovens bestemmelser. Opplysningene blir lagret og publisert på en forsvarlig måte.
-
Ligningsregisteret er sammenlignbart tilbake til 1948. For tidligere år skilles det ikke mellom forskuddspliktige og etterskuddspliktige. Både datagrunnlaget og prinsippene for statistikken er endret over tid. De endringer som skattesystemet har gjennomgått i årenes løp, reflekteres i datagrunnlaget og påvirker kontinuiteten i tidsseriene.
Det har vært noen endringer i inndelingen av postene i skattemeldingen. Endringene i skattesystemet reflekteres i datagrunnlaget og påvirker sammenhengen over flere år.
Verdipapirfond og aksjesparekonto:
Fram til 2015 ble formue i fond delt to deler i skattemeldingen: "4.1.4 andeler i aksjefond", der alle fond med minst én aksje inngikk og "4.1.5 andeler i obligasjons- og pengemarkedsfond", der alle fond uten noen aksjer inngikk. I 2016 ble disse slått sammen til "4.1.4 andeler i verdipapirfond". I 2017 ble posten delt i "4.1.4 andeler i verdipapirfond - aksjedel" og "4.1.5 andeler i verdipapirfond - rentedel" grunnet innføring av verdsettingsrabatt på aksjedelen av verdipapirfond.
Fra 2017 av kan man via aksjesparekonto eie børsnoterte aksjer, verdipapirfond med en aksjedel på minst 80 prosent og børsnoterte fond i selskap hjemmehørende i land innefor EØS. Denne formuen inngår da i aksjesparekonto. Før 2019, måtte man skatte fortløpende av aksjeutbytte fra aksjer i aksjesparekontoer. Fra 2019 av, må dette kun skattes ved uttak fra kontoen. I tillegg til at informasjon om forløpende utbytte da bortfaller, greier vi heller ikke skille mellom inntekt fra gevinst ved salg av aksjer og utbytte.Overgangen til ny skattemelding gjorde at skillet mellom "Verdipapir registrert i Verdipapirsentralen" og "Verdipapir registrert utenfor Verdipapirsentralen" bort. Dermed er disse to fra 2019 av slått sammen.
Flere detaljer om ulike endringer er dokumentert i notat nr. 99/13 Selvangivelsesstatistikk 1993-1996.
Nøyaktighet og pålitelighet
-
En mulig feilkilde er feilrapportering fra oppgavegiver til skattemyndighetene. Det vil si at personer fører opp feil beløp for inntekt, formue eller fradrag i skattemeldingen og i underliggende regnskapsskjemaer, eller at beløpene blir plassert på feil sted i skjemaet. Dette vil i de aller fleste tilfellene bli oppdaget og rettet opp av skattekontoret.
Det blir utført kontroller i datamaterialet for å avdekke manglende konsistens mellom skattene og beregningsgrunnlagene for skatt. På grunn av datamaterialets store omfang er det ikke mulig å avdekke alle slike feil for den enkelte person.
Fra og med skattefastsettingsåret 2003 har SSB innhentet dataene i forbindelse med at skattelistene legges ut. Nytt fra 2003 var også at skattemelding for forskuddspliktige som driver næring kan endres frem til mai året etter ordinær ligning. De publiserte tallene tar ikke hensyn til at enkelte beløp kan bli endret på et senere tidspunkt på grunn av klager eller at skattemyndighetene selv oppdager feil og mangler. For inntektsåret 2002 og tidligere ble uttrekket tatt i november slik at en del klager var behandlet.
-
Ikke relevant
Analyser, artikler og publikasjoner
Antall dagpengemottakere økte med 255 prosent i 2020
Publisert 27. april 2021Nedstengningen av Norge grunnet Covid-19-pandemien førte til stor økning i mottak av dagpenger og svak vekst i summen av lønnsinntekter.
Les artikkelenNær hver tredje over 65 år betaler formuesskatt
Publisert 17. november 2016De som betaler formuesskatt, blir stadig eldre. Nærmere én av tre personer over 65 år betaler formuesskatt, men for de fleste er beløpet relativt beskjedent.
Les artikkelenUtlignet skatt etter alder
Publisert 21. oktober 2014Eldre med relativt lave inntekter har fått skattelette etter pensjonsreformen i 2011, mens eldre med høye inntekter har fått en skatteskjerpelse. I 2012 var 60 prosent av dem som betalte formuesskatt over 60 år, og disse betalte 46 prosent av samlet formuesskatt.
Les artikkelenSkattesystemets omfordelende effekt 2005-2013
Publisert 26. juni 2013Skattesystemet i 2013 er mer omfordelende enn det var i 2005. Skattereformen i 2006 har hatt størst betydning for omfordelingseffekten
Les publikasjonenKontakt
-
Christian Brovold
-
Jørgen Knutsønn Arntzen