Statistikk innhold
Statistikk om
Jernbanetransport
Statistikken viser hvor mye gods og hvor mange passasjerer som transporteres med tog i Norge. Den inkluderer også transport med utenlandske selskaper og trafikk som krysser grensene.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Transportmengde og transportarbeid, gods- og persontransportLast ned tabell som ...Transportmengde og transportarbeid, gods- og persontransport
2023 4. kvartal 2024 Prosent 2022 - 2023 2018 - 2023 4. kvartal 2023 - 4. kvartal 2024 Persontransport1 Passasjerer (påstigninger) 78 219 934 21 791 832 17,3 0,6 4,4 Transportarbeid (passasjerkm) 3 512 755 865 1 010 106 538 14,1 -5,6 15,2 Godstransport Transportmengde (tonn) 32 235 245 8 149 458 -3,8 -7,8 19,7 Transportarbeid (tonnkm) 3 928 138 513 1 003 040 507 -7,5 -1,1 1,3 1Endring av tellemåte for persontransport (se Om statistikken) Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Persontransport med jernbane, etter strekningstypeLast ned tabell som ...Persontransport med jernbane, etter strekningstype
2023 Passasjerer Transportarbeid 1 000 påstigninger Andel 1 000 passasjererkm Andel Alle strekninger 78 220 100,0 3 512 756 100,0 Lokaltog - alle strekninger 57 210 73,1 1 513 925 43,1 Lokaltog Oslo 41 511 53,1 954 929 27,2 Flytoget 5 548 7,1 283 883 8,1 Gjøvikbanen 1 661 2,1 53 863 1,5 Lokaltog Stavanger 5 077 6,5 85 297 2,4 Lokaltog Bergen 1 605 2,1 57 479 1,6 Lokaltog Trondheim 1 808 2,3 78 475 2,2 Regiontog - alle korte strekninger 1 404 1,8 91 240 2,6 Rørosbanen 328 0,4 55 309 1,6 Flåmsbana 781 1,0 15 775 0,4 Øvrige regiontog - korte strekninger 294 0,4 20 155 0,6 InterCity - alle strekninger 16 209 20,7 987 687 28,1 InterCity - Oslo-Halden 2 453 3,1 169 893 4,8 InterCity - Oslo-Lillehammer 5 542 7,1 327 817 9,3 InterCity - Oslo-Skien 8 214 10,5 489 977 13,9 Nattog og fjerntrafikk - alle strekninger 2 936 3,8 883 334 25,1 Sørlandsbanen 745 1,0 186 401 5,3 Bergensbanen 971 1,2 309 319 8,8 Dovrebanen 814 1,0 250 886 7,1 Nordlandsbanen 406 0,5 136 728 3,9 Grensekryssende tog 461 0,6 36 570 1,0 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Transportmengde og transportarbeid, gods nasjonalt og internasjonaltLast ned tabell som ...Transportmengde og transportarbeid, gods nasjonalt og internasjonalt
2023 Prosent 2022 - 2023 2019 - 2023 Transportmengde (tonn) I alt 32 235 245 -3,8 -6,7 Nasjonal 11 381 549 -2,9 -12,6 Internasjonal 20 853 696 -4,2 -3,2 Fra Norge 3 359 154 4,7 10,2 Til Norge 17 494 542 -5,7 -5,4 Transportarbeid (tonnkm) I alt 3 928 138 514 -7,5 0,6 Nasjonal 2 660 831 711 -7,6 -0,9 Internasjonal 1 267 306 803 -7,2 3,9 Fra Norge 444 929 787 -8,4 31,4 Til Norge 822 377 016 -6,5 -6,6 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 24. mars 2025.
Nasjonal transport
Jernbanetransport mellom to steder i det rapporterende landet, ett sted for lasting/påstigning og et sted for lossing/avstigning.
Internasjonal transport
Jernbanetransport mellom et sted (for lasting/påstigning eller lossing/avstigning) i det rapporterende landet og et sted (for lasting/påstigning eller lossing/avstigning) i et annet land.
Transitt
Jernbanetransport gjennom det rapporterende landet mellom to steder lokalisert utenfor det rapporterende landet. Malmtransporten fra Kiruna til Narvik, betraktes ikke som transittrafikk i jernbaneforordningen da malmen fra Narvik ikke går videre med jernbane, men på skip.
TEU (Twenty-foot Equivalent Unit)
En standardenhet basert på en ISO-container 20 fot lang (6,10 meter).
Vekselflak
Container med støtteben.
Transportmengde
Bruttovekten av det gods som er transportert, medregnet emballasje.
Transportarbeid (tonnkilometer)
Transportmengden for en tur multiplisert med kjørt distanse.
Vareslag
Type vare definert i henhold til EUs transportstatistiske varenomenklatur NST-2007
Farlig gods
Definert i henhold til ADR-klassifiseringen.
Passasjerer
Antall påstigninger
Passasjerkilometer
Summen av antall kilometer hver enkelt passasjer har reist.
Togstrekning
Noen presiseringer i tilknytning til tabell 10484:
- Togkilometer og setekilometer for grensekryssende tog er tatt med i tilhørende innenlandske togprodukt/togstrekning. Eksempelvis er svenske togs bevegelser på Kongsvingerbanen medregnet under "lokaltog Oslo". Passasjerer og passasjerkilometer for reiser med både på- og avstigning i Norge er med her, mens de som krysser grensen telles med under "grensekryssende tog".
- Lokaltog Stavanger: Stavanger-Egersund
- Lokaltog Bergen: Bergen-Arna og Bergen-Voss-Myrdal
- Lokaltog Trondheim: Lerkendal-Steinkjer
- Rørosbanen: Hamar-Røros og Røros-Trondheim
- Øvrige regiontog - korte strekninger: Nelaug-Arendal, Dombås-Åndalsnes, Porsgrunn-Notodden,
Bodø-Rognan, Trondheim-Storlien, Halden-Gøteborg, Ofotbanen - Togkilometer, passasjerkilometer og setekilometer regnes bare på norsk territorium.
EUs transportstatistiske varenomenklatur (NST-2007) ADR - farlig gods.
NUTS - regional inndeling for statistikkformål.
Navn: Jernbanetransport
Emne: Transport og reiseliv
Seksjon for energi-, miljø- og transportstatistikk
Nasjonalt og NUTS 2-regioner.
Hyppighet: Kvartal og år.
Aktualitet (ved normal drift):
Kvartal: Publiseres vanligvis innen påfølgende kvartals utløp.
År: Publiseres vanligvis innen seks måneder etter årets utløp.
Data rapporteres kvartalsvis, årlig og femårlig til Eurostat. I tillegg rapporteres tall til UNECE og OECD.
SSB lagrer innsamlede og reviderte data på en sikker måte, i tråd med gjeldende lovverk for databehandling.
SSB kan gi tilgang til datagrunnlaget (avidentifiserte eller anonymiserte mikrodata) som statistikken bygger på, til forskere og til offentlige myndigheter for utarbeiding av statistiske resultater og analyser. Tilgang kan gis etter søknad og på vilkår. Se mer om dette på Tilgang til data fra SSB.
Nasjonalt: Få et tilsvarende statistikkgrunnlag for jernbane som for øvrige transportformer.
Internasjonalt: EU ønsker større satsing på intermodale transporter som et ledd i å redusere lastebiltransporten til et 1998-nivå. Dette understreker ytterligere behovet for å kunne følge opp utviklingen i transportmarkedene. Jernbaneforordningen føyer seg inn i rekken av statistikkforordninger på området transport.
Årsstatistikken ble publisert første gang for 2003.
Statistikken inngår i beregningene av de innenlandske transportytelsene. Denne statistikken brukes av en rekke interessenter, ikke minst av offentlige myndigheter/Samferdselsdepartementet og forskningsinstitusjoner. Da statistikken blir ytterligere utbygd, og får lengre tidsserier, vil den også gi grunnlag for analyser av jernbanesektoren. Kvartalsvise tall for omsetning og tonnkilometerproduksjon benyttes som grunnlag for framskrivning av produksjonen i løpende og faste priser i kvartalsvis nasjonalregnskap.
Ingen eksterne brukere har tilgang til statistikk før statistikken er publisert kl. 08.00 på ssb.no etter varsling minst tre måneder før i statistikkalenderen. Dette er et av de viktigste prinsippene i SSB for å sikre lik behandling av brukerne.
Data fra undersøkelsen brukes i Nasjonalregnskapet, ressursregnskapet og energiregnskapet, samt i statistikksystemet innenlandske transportytelser. Data fra undersøkelsen benyttes også i den kvartalsvise omsetningsindeksen for transport og reiseliv. For persontrafikk gjøres innsamlingen i direkte samhandling med statistikk for kollektivtransport.
Statistikken utvikles, utarbeides og formidles med hjemmel i lov av 21. juni 2019 nr. 32 om offisiell statistikk og Statistisk sentralbyrå (statistikkloven, lovdata.no).
Europaparlamentets og rådets forordning (EU) 2018/643
Rådsforordning (EF) nr. 91/2003.
Kommisjonsforordning (EF) nr. 1192/2003.
Statistikken ble faset inn over en periode av tre år. For 2003 ble det publisert et fåtall tabeller om godstransport. I 2004 ble disse tabellene utvidet i tillegg til at persontransporten med jernbane ble implementert. Hvert 5. år, og første gang for 2005 ble det stilt krav til den regionale dimensjonen (på NUTS 2-nivå og nettverkssegmenter). All kommersiell jernbanetransport inklusive eventuelt privateide, inngår. Sporveier og forstadsbaner dekkes ikke av forordningen.
Forordningen stiller krav til territorialstatistikk. Dvs. det forutsettes at data skal innhentes fra både nasjonale og utenlandske transportoperatører som nytter den norske infrastrukturen. EU overlater imidlertid til det enkelte land å finne fram til en løsning for datainnhenting for utenlandske operatørers transporter på fremmed territorium. Myndighetene åpnet det norske godstransportmarkedet for fri konkurranse 15. mars 2003. Det ble samtidig åpnet for at jernbaneselskap i andre EØS-land og Sveits, som driver internasjonal godstransport, kan drive godstransport på nærmere bestemte strekninger i Norge.
Statistikken for 2003 var basert på oppgaver fra to norske jernbaneselskaper. Det har etter hvert tilkommet flere operatører, også svenske. SSB har hatt et godt samarbeid med Banverket i Sverige for utveksling av data, men fra 2011 har data blitt hentet direkte, også fra de utenlandske transportørene.
Infrastrukturforvalter (Bane NOR) har oversikt over selskaper med lisens. Disse selskapene får tilsendt skjema.
Fulltelling.
Datainnsamling
Norske operatører besvarer undersøkelsen i Altinn. For internasjonale oppgavegivere fylles det ut et regneark som sendes inn via epost.
Editering
Med editering mener vi kontroll, gransking og endring av data.
Det er få oppgavegivere i undersøkelsen, og editeringene gjøres manuelt.
Beregninger
Dersom en oppgave fra oppgavegiver mangler, blir tallene beregnet.
Datagrunnlaget gir et begrenset grunnlag for analyse på regionalt nivå. Til det blir en inndeling av landet i syv regioner (landsdeler), som er i tråd med forordningens NUTS 2-nivå, for grov. EU stiller krav til inndeling etter nettverkssegment, i den grad de er en del av Transeuropean Network (TEN). Det er en del slike strekninger i Norge, men kravet til statistikk er begrenset til å omfatte kun togbevegelser.
Ansatte i SSB har taushetsplikt.
SSB offentliggjør ikke tall dersom det er fare for at oppgavegivers bidrag kan avsløres. Dette medfører at tall som hovedregel ikke blir publisert dersom færre enn tre enheter ligger til grunn for en celle i tabellen, eller hvis en eller to oppgavegiveres bidrag utgjør en svært stor del av celletotalen.
SSB kan gjøre unntak fra hovedregelen dersom det følger av krav til statistikk i EØS-avtalen, oppgavegiver er offentlig myndighet, oppgavegiver har samtykket, eller når opplysningene som avsløres er åpent tilgjengelig i samfunnet.
Mer informasjon finner du i avsnittet ‘Konfidensialitet’ på SSBs side om metoder i offisiell statistikk.
Statistikklovens hovedregel er at opplysninger ikke skal offentliggjøres slik at de kan føres tilbake til oppgavegiver eller annen identifiserbar enkeltperson. Etter avtale med operatørene, er det i denne statistikken gjort unntak fra denne regelen.
Det har tilkommet et fåtall mindre godsoperatører etter 2003.
Fra 2011 har alle jernbanetransportører, uavhengig av størrelse, fylt ut detaljerte opplysninger. Dette har komplettert statistikken.
Fra og med januar 2017 ble automatisk passasjertelling tatt i bruk til rapportering av antall reiser med jernbane på Østlandet. Dette er en forbedring av metoden for passasjertellinger som medfører at passasjertallene ligger på et noe lavere nivå i 2017 enn i publiserte tall for tidligere år. Disse tallene vil derfor ikke være direkte sammenlignbare med tall offentliggjort for tilsvarende periode i 2016.
Togoperatør på Gjøvikbanen tok i bruk en ny beregningsmodell for antall passasjerer og passasjerkilometer i 2019. Tallene for Gjøvikbanen f.o.m. 2019 er derfor ikke sammenlignbare med tidligere år.
For godstransporten er det ingen spesielle innsamlings- og/eller bearbeidingsfeil. En utfordring er at en stor andel av godset transporteres i containere og vekselflak. Dermed blir vareslaget oppgitt som ukjent.
Revisjon er planlagt endring av tall som alt er publisert, for eksempel ved publisering av endelige tall der det tidligere har vært publisert foreløpige tall. Se også SSBs prinsipper for revisjon.
Mindre korrigeringer av publiseringer gjøres fortløpende når slikt kommer inn fra oppgavegiver.
Tidligere har tømmertransport blitt feilaktig rapportert som bearbeidet produkt av tre, korrekt kategori for tømmer er skogbruksprodukt. Andre vareslag som også har blitt feilaktig kategorisert er transport av kalk som har blitt kategorisert som malm når riktig kategori er ikke-metallholdig mineralprodukt, og transport av samlastet gods som er blitt kategorisert som uidentifiserbare varer. Disse kategoriene ble korrigert den 26. januar 2022.