Notater 2010/28
Dokumentasjonsrapport
Kultur- og mediebruksundersøkelsen 2008
- Publikasjonen er en del av serien
- Medie- og kulturbruksundersøkelsen
SSB har siden 1967 gjennomført utvalgsundersøkelser om bruk av massemedier. Fra og med 1991 har SSB hvert år gjennomført kvartalvise undersøkelser om mediebruk. Enkelte år utvides undersøkelsen med spørsmål om kulturbruk, og i 2008 ble det gjennomført en slik utvidet undersøkelse. Det ble trukket et utvalg på 3 500 personer i alderen 9 – 79 år. 56,9 prosent av bruttoutvalget svarte på undersøkelsen. Den viktigste årsaken til frafall var at respondenten ikke ønsket å delta, deretter at vi ikke klarte å komme i kontakt med respondenten. Svarprosenten har ligget relativt stabilt rundt 70 prosent siden slutten av 1990-tallet. I 2008 falt svarprosenten betraktelig. Størstedelen av fallet i svarprosenten kan forklares med en økning i andelen som ikke ønsker å delta og økning i andelen respondenter vi ikke lyktes å komme i kontakt med. Rapporten undersøker om frafallet har introdusert skjevheter for kjennetegnene alder, kjønn og landsdel. Vi finner at avvikene mellom utvalgene er små, og at de i de fleste tilfeller ikke har betydning for analysene. Vi finner noe avvik for kjennetegnet landsdel, der Østlandet er noe underrepresentert, mens Vestlandet er overrepresentert. Det største avviket er for aldersgruppene 25 – 44 og 45 – 66. De eldste er overrepresentert i nettoutvalget, mens de yngste er underrepresentert
Om publikasjonen
- Tittel
-
Kultur- og mediebruksundersøkelsen 2008. Dokumentasjonsrapport
- Ansvarlige
-
Kari Anita Solaas Paulsen, Marit Wilhelmsen
- Serie og -nummer
-
Notater 2010/28
- Utgiver
-
Statistisk sentralbyrå
- Emne
-
Metoder og dokumentasjon
- ISBN (elektronisk)
-
978-82-537-7908-9
- ISBN (trykt)
-
978-82-537-7907-2
- Antall sider
-
66
- Målform
-
Bokmål
- Om Notater
-
I serien Notater publiseres dokumentasjon, metodebeskrivelser, modellbeskrivelser og standarder.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste