Statistiske analyser 166
Norsk mediebarometer 2020
- Tallene er hentet fra
- Norsk mediebarometer
- Publikasjonen er en del av serien
- Norsk mediebarometer
Norsk mediebarometer viser nordmenns mediebruk: Hvilke medier bruker vi og hvordan, forskjeller mellom generasjoner og hvordan dette har endret seg over tre tiår.
Se statistikkansvarlig Emma Castillo Schiro presentere hovedfunnene fra Norsk mediebarometer 2020 i videoen over.
Norsk mediebarometer er en publikasjon basert på Statistisk sentralbyrås årlige undersøkelser om mediebruk. I disse undersøkelsene svarer et representativt utvalg av befolkningen i alderen 9-79 år på spørsmål om bruk av ulike medier og tilgang til medier i husholdningen. Undersøkelsen gir tall for mediebruk på alle ukedager og ulike årstider. Den første undersøkelsen ble gjennomført i 1991. Med unntak av 1993 har undersøkelsen blitt gjennomført hvert år. I 2020 ble det gjort telefonintervjuer med 1 698 personer, en svarprosent på 56,9. Covid-19 pandemien har gjort 2020 til et annerledes år og dette omtales nærmere i første kapittel.
Resultatene fra undersøkelsen viser at 24 prosent av befolkningen leser papiravis en gjennomsnittsdag i 2020, mot 27 i 2019. Det er en nedgang i andelen som leser papiraviser, men en økning i andelen som leser papiravisenes nettsider. For aviser sett under ett, veier økningen blant dem som leser papiraviser på nett og andre nettaviser opp for nedgangen i papiravislesere. Det er derfor en liten økning i befolkningens samlede aviskonsum fra 73 prosent i 2019 til 77 prosent i 2020.
49 prosent lytter til radio eller nettradio daglig og dette holder seg fra året før. 39 prosent hører på DAB radio i 2020 og dette holder seg stabilt fra 2019. Andelen som har DAB-radio hjemme øker, fra 72 til 78 prosent.
48 prosent ser på TV, medregnet direktesendt nett-TV, og det har holdt seg stabilt fra 2019. Andelen TV-seere som ser på nyheter har økt med 9 prosentpoeng til 62 prosent i 2020.
51 prosent ser video- og filmmedier en gjennomsnittsdag i 2020, dette er en økning fra 43 prosent i 2019. Både DVD/Blu-ray, harddiskopptak, nedlastet og strømmet innhold er inkludert i denne statistikken. Andelen som ser videomedier på DVD/Blu-ray har holdt seg stabilt lavt, mens 12 prosent ser nedlastet innhold. 83 prosent av de som ser videomedier en gjennomsnittsdag i 2020, strømmer videoinnhold.
57 prosent av befolkningen lytter til lydmedier en gjennomsnittsdag og dette har holdt seg ganske stabilt. Lydmedier omfatter vinylplater, CD-er, MP3-filer, nedlastet musikk og strømmet musikk. Åtte av ti av de som hører på lydmedier strømmer musikk og ni av ti lyttere bruker mobiltelefonen til å høre på lydfiler.
Ni av ti personer i alderen 9-79 år bruker internett en gjennomsnittsdag. Nær alle i alderen 13 til 44 år er innom internett en gjennomsnittsdag, mens andelen blant de mellom 67-79 år er 67 prosent, en økning på 6 prosentpoeng fra 61 i 2019. Gjennomsnittstiden befolkningen bruker på internett alle ukedager fortsetter å øke.
35 prosent av befolkningen spiller digitale spill en gjennomsnittsdag, og det spilles fortsatt i snitt en halvtime daglig. Barn i aldersgruppen 9-15 år bruker mest tid på slike spill. Menn bruker i snitt 28 minutter mer på digitale spill enn kvinner.
Andelen av befolkningen som leser papirbøker har holdt seg stabil på mellom 23 og 25 prosent siden 2012 og i 2020 leser 23 prosent bøker. En større andel kvinner enn menn leser bøker på fritiden, og andelen boklesere er høyest blant den eldste og den yngste aldersgruppen. Blant kvinner i alderen 16-24 år har andelen som leser papirbok en gjennomsnittsdag nærmest halvert seg fra 27 prosent i 2019 til 14 i 2020.
4 prosent av befolkningen leser ukeblad på papir og dette har holdt seg stabilt siden 2016 etter at andel lesere av ukeblad har hatt en nedgang helt fra 1990-årene. Kvinner og personer mellom 67-79 år er de som i størst grad leser ukeblad. 3 prosent av befolkningen leser tegneserier på papir en gjennomsnittsdag og det er i hovedsak barn som leser disse. Lesing av tidsskrift gjøres av 5 prosent og størst andel tidsskriftlesere finnes blant voksne og dem med høy utdanning.
Tilgang til internett ligger på samme nivå som de siste 3 årene med en andel på 98 prosent. Andelen som har en smarttelefon holder seg også stabil på 96 prosent, og totalt har 99 prosent av befolkningen mellom 9-79 år sin egen mobiltelefon.
Andelen som gikk på kino falt markant i 2020. 67 prosent hadde vært på kino de siste 12 måneder, mens det i 2019-undersøkelsen var 75 prosent. Gjennomsnittlig antall kinobesøk i befolkningen var 2,3 de siste 12 månedene i denne undersøkelsen versus 3,2 i 2019-undersøkelsen. Det er omtrent ett helt besøk mindre i gjennomsnitt i befolkningen
Om publikasjonen
- Tittel
-
Norsk mediebarometer 2020
- Ansvarlig
-
Emma Castillo Schiro
- Serie og -nummer
-
Statistiske analyser 166
- Utgiver
-
Statistisk sentralbyrå
- Oppdragsgiver
-
Medietilsynet
- Emne
-
Tids- og mediebruk
- ISBN (elektronisk)
-
978-82-587-1323-1
- ISBN (trykt)
-
978-82-587-1322-4
- ISSN
-
0804-3221
- Antall sider
-
122
- Om Statistiske analyser
-
Statistiske analyser formidler statistikk til en bred leserkrets. Du skal kunne forstå det meste av innholdet uten å ha spesialkunnskaper om statistikk og metode. Her publiseres analyser av statistikk om et allment tilgjengelig og gjerne populært emne.
Kontakt
-
Emma Schiro
-
SSBs informasjonstjeneste