Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Kutt i feriebudsjettene
Siden starten av den internasjonale finanskrisen er feriebudsjettene kuttet. I 2009 er samlet turistkonsum i Norge foreløpig beregnet til 105,5 milliarder kroner. Regnet i volum er dette en nedgang på 5 prosent fra 2008. Nedgangen er størst for utlendingenes turistkonsum i Norge.
2007 var et godt år for norsk reiseliv, og turistkonsumet passerte da for første gang 100 milliarder kroner. 2008 sett under ett var tilsvarende godt, men utover året meldte nedgangen seg. Først viste nedgangen seg for de utenlandske gjestene, og da hovedsakelig de forretningsreisende. Dette forsterket seg i 2009 hvor nedgangen fra året før i utlendingenes turistkonsum i Norge var på over 7 prosent, regnet i volum. Samtidig fulgte nordmennene opp med å bruke mindre på forretnings- og feriereiser. Også her var nedgangen størst for de forretningsreisende, og deres turistkonsum i Norge gikk ned med 6 prosent sammenliknet med 2008.
Reiser mindre til utlandet
Norske husholdningers turistkonsum i Norge gikk ned med vel 3 prosent. Husholdningene bidro dermed til å redusere nedgangen i samlet turistkonsum. Nedgangen var sterkest i kjøp av reiser til utlandet - både charterturer og individuelle reiser med fly eller båt. Korrigert for prisvekst brukte husholdningene mindre på overnattings- og serveringstjenester. Volumet av overnattingstjenester gikk ned med nærmere 1,5 prosent og serveringstjenester med bortimot 3 prosent. Husholdningene har imidlertid lagt igjen mer penger på aktiviteter og friluftsutstyr enn i de foregående årene.
Millioner kroner | Volumendring fra året før. Prosent | Produktandel. Prosent | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Reiselivsprodukter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overnattingstjenester | 11 144 | -3,1 | 15,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Serveringstjenester | 15 214 | -5,5 | 20,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Passasjertransporttjenester | 31 987 | -7,1 | 43,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reisebyrå- og turoperatørtjenester, samt utleie av biler | 12 106 | -5,1 | 16,5 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Museumstjenester, turistrelaterte sportsaktiviteter etc. | 2 758 | -1,5 | 3,8 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Reiselivsprodukter i alt | 73 209 | -5,6 | 69,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Matvarer, drikkevarer og tobakk | 5 610 | -9,9 | 17,3 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klær og skotøy | 1 347 | -3,2 | 4,2 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Suvenirer, kart mv. | 1 616 | -9,2 | 5,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Transportutgifter ellers | 8 300 | -4,6 | 25,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester | 15 484 | 0,3 | 47,9 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Andre varer og tjenester i alt | 32 357 | -3,5 | 30,7 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I alt | 105 566 | -5,0 | 100,0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Norske husholdninger turistkonsum i Norge utgjorde 5,5 prosent av deres totale konsum i 2009. I de foregående årene har denne andelen vært på 5,7 prosent.
Den markante nedgangen i samlet turistkonsum fra 2008 har medført at nivået på konsumet målt i faste priser er om lag som i 2006.
Produksjonen sank 3 prosent
Til tross for at turisme er et etterspørselsrelatert begrep som ofte best belyses av å måle konsumet, er relasjonen til produksjonen i reiselivsnæringene nær. Dette skyldes at produksjonen i reiselivsnæringene i høy grad består av tjenester som produseres i det øyeblikk de leveres og dermed konsumeres.
Samlet produksjon i reiselivsnæringene er beregnet til nærmere 181,5 milliarder kroner i 2009, noe som er en volumnedgang på vel 3 prosent.
Verdien av produksjonen er høyere enn turistkonsumet da reiselivsnæringene også produserer varer og tjenester som anvendes av andre enn turister. Motsatt kan varer og tjenester som er karakteristiske for reiseliv, produseres i andre næringer enn i reiselivsnæringene.
Færre arbeider med reiseliv
Sysselsettingen utgjorde 139 000 normalårsverk i reiselivsnæringene ifølge foreløpige beregninger for 2009. Dette er en nedgang på 1,4 prosent fra året før. Antall normalårsverk observert de siste tre årene er allikevel høyt sammenliknet med tidligere år. Man må tilbake til årene rundt tusenårsskiftet for å finne liknende tall.
Til tross for dette har sysselsetting i reiselivsnæringene som andel av total sysselsetting i Fastlands-Norge gått ned de siste årene. I Fastlands-Norge er sysselsettingen i 2009 beregnet til 2 112 500 normalårsverk. Det vil si at reiselivsnæringenes andel var på 6,5 prosent, mot 6,6 prosent i årene før. Dette er en liten endring, men andelen har vært nedadgående siden 1996.
Reiselivsnæringenes betydning for norsk økonomi uendret
Et utbredt mål for næringers verdiskaping og betydning for Norges økonomi er bruttoproduktet. I 2009 utgjorde bruttoproduktet i reiselivsnæringene 4,3 prosent av bruttonasjonalproduktet i Fastlands-Norge. Dette er en andel som har holdt seg temmelig stabil siden 2003, men i likhet med sysselsettingen er tendensen også her nedadgående fra 1996.
Samlet bruttoprodukt for reiselivsnæringene i 2009 er beregnet til nærmere 79 milliarder kroner. Regnet i volum er dette en nedgang fra 2008 på 3,4 prosent.
Norske husholdningers turistkonsumNår man sammenlikner resultatene fra ett år til et annet samt de forskjellige turistgruppenes resultater, er det verdt å merke seg at det kun er utgifter som påløper fordi man er på ferie, som tas med i beregningene av norske husholdningers turistkonsum. Utgifter til for eksempel mat, toalettartikler og klær, som man uansett ville ha kjøpt enten man var hjemme eller på tur, er ikke inkludert. Videre er det verdt å merke seg at de utgiftene som påløper i løpet av reiser utenlands, ikke inkluderes i beregningene av satellittregnskapet for turisme. |
Tabeller:
- Tabell 1 Samlet turistkonsum i Norge etter produkter. Millioner kroner (Omfatter norske husholdningers turistkonsum i Norge, utlendingers turistkonsum i Norge og norske næringers utgifter til forretningsreiser i Norge)
- Tabell 2 Utlendingenes turistkonsum i Norge etter produkt. Millioner kroner
- Tabell 3 Norske husholdningers turistkonsum i Norge etter produkt. Millioner kroner
- Tabell 4 Norske næringers utgifter til forretningsreiser i Norge etter produkt. Millioner kroner
- Tabell 5 Samlet turistkonsum i Norge etter produkt. Prosentvis volumendring fra året før (Omfatter norske husholdningers turistkonsum i Norge, utlendingers turistkonsum i Norge og norske næringers utgifter til forretningsreiser i Norge)
- Tabell 6 Utlendingenes turistkonsum i Norge etter produkt. Prosentvis volumendring fra året før
- Tabell 7 Norske husholdningers turistkonsum i Norge etter produkt. Prosentvis volumendring fra året før
- Tabell 8 Norske næringers utgifter til forretningsreiser i Norge etter produkt. Prosentvis volumendring fra året før
- Tabell 9 Produksjon i reiselivsnæringene. Basisverdi. Millioner kroner
- Tabell 10 Produksjon i reiselivsnæringene. Basisverdi. Prosentvis volumendring fra året før
- Tabell 11 Bruttoprodukt i reiselivsnæringene. Basisverdi. Millioner kroner
- Tabell 12 Bruttoprodukt i reiselivsnæringene. Basisverdi. Prosentvis volumendring fra året før
- Tabell 13 Bruttoinvesteringer i fast realkapital i reiselivsnæringene. Millioner kroner
- Tabell 14 Bruttoinvesteringer i fast realkapital i reiselivsnæringene. Prosentvis volumendring fra året før
- Tabell 15 Sysselsetting i reiselivsnæringene. 1 000 normalårsverk, lønnstakere og selvstendige
- Tabell 16 Produksjon av reiselivsprodukter etter næring. Basisverdi. Millioner kroner
- Tabell 17 Produksjon av reiselivsprodukter etter næring. Basisverdi. Prosentvis volumendring fra året før
- Tabell 18 Fylkesfordelt produksjon i reiselivsnæringene. Basisverdi. 2007. Millioner kroner (Publisert 27.06.2011)
- Tabell 19 Fylkesfordelt sysselsetting i reiselivsnæringene. 2007. Antall personer i 1 000 (Publisert 27.06.2011)
- Tabell 20 Fylkesfordelt bruttoprodukt i reiselivsnæringene. Basisverdi. 2007. Millioner kroner (Publisert 27.06.2011)
Kontakt
-
Anne Mari Auno
E-post: anne.auno@ssb.no
tlf.: 40 90 26 11