Nedgang i inntektene fra miljøavgiftene
Publisert:
I 2019 ble det innbetalt 3,7 prosent mindre i miljøavgifter enn året før, målt i løpende priser. Det er første gang siden 2012 at inntektene fra miljøavgiftene går ned.
- Tallene er hentet fra
- Miljøøkonomiske virkemidler
- Artikkelen er en del av serien
- Miljøøkonomiske virkemidler (arkiv)
Miljøavgifter er skatter og avgifter som er innført for å prise kostnadene som miljøskadelig aktivitet påfører samfunnet. Målt i kroner, er de største miljøavgiftene avgifter på klimagassutslipp og drivstoff. Avgifter på klimagassutslipp utgjorde 55 prosent av innbetalte miljøavgifter i 2019, mens veibruksavgiftene utgjorde 39 prosent. Til sammen ble det innbetalt 39,8 milliarder kroner i miljøavgifter i 2019, viser statistikken over miljøøkonomiske virkemidler. Endringer i innbetalte miljøavgifter skyldes både forandringer i avgiftssatser og unntaksregler, og at husholdninger og bedrifter endrer adferd slik at mengden som skattlegges endres.
Figur 1. Miljøavgiftene, historisk utvikling
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | 2002 | 2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | |
Miljøavgifter, i alt | 16.94 | 17.79 | 19.37 | 20.42 | 21.9 | 22.74 | 21.16 | 20.42 | 20.36 | 23.708 | 22.762 | 24.12 | 26.557 | 32.354 | 29.263 | 31.046 | 30.49 | 30.089 | 32.791 | 33.742 | 33.792 | 33.994 | 38.075 | 41.341 | 39.803 |
Avgifter på klimagassutslipp inkl. klimakvoter, i alt | 2.656 | 2.911 | 3.158 | 3.403 | 6.812 | 6.769 | 6.584 | 6.552 | 5.737 | 8.633 | 7.483 | 7.915 | 8.654 | 13.83 | 11.214 | 12.579 | 12.285 | 11.929 | 13.452 | 14.22 | 14.972 | 16.345 | 19.991 | 22.728 | 21.992 |
Avgifter på utslipp av NOx og svovel, i alt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0.344 | 0.117 | 0.131 | 0.083 | 0.094 | 0.084 | 0.076 | 0.121 | 1.336 | 0.724 | 0.19 | 0.142 | 0.183 | 0.552 | 0.622 | 0.691 | 0.487 | 0.379 | 0.417 | 0.346 | 0.327 |
Veibruksavgifter på støy og lokale forurensning mv., i alt | 12.64 | 12.95 | 14.29 | 15.13 | 14.09 | 14.65 | 12.99 | 12.58 | 13.01 | 13.513 | 13.886 | 14.236 | 14.648 | 15.281 | 15.58 | 16.124 | 16.134 | 15.875 | 17.032 | 16.723 | 16.081 | 15.164 | 15.63 | 16.081 | 15.391 |
Avgifter på avfall, i alt | 0 | 0 | 0 | 0 | 0.442 | 0.66 | 0.656 | 0.69 | 0.698 | 0.731 | 0.678 | 1.086 | 1.162 | 1.185 | 0.946 | 0.726 | 0.483 | 0.354 | 0.242 | 0.232 | 0.19 | 0.203 | 0.165 | 0.182 | 0.176 |
Andre avgifter på miljøproblemer ikke nevnt ellers, i alt | 1.647 | 1.926 | 1.919 | 1.887 | 0.213 | 0.549 | 0.799 | 0.507 | 0.82 | 0.747 | 0.639 | 0.762 | 0.757 | 1.334 | 1.333 | 1.475 | 1.405 | 1.379 | 1.443 | 1.876 | 2.062 | 1.903 | 1.872 | 2.004 | 1.917 |
736 millioner kroner mindre i avgifter på klimagassutslipp
Inntektene fra avgifter på klimagassutslipp gikk ned med 3,2 prosent i 2019. Dette kom etter kraftige økninger de to foregående årene på henholdsvis 22,3 og 13,7 prosent. Fra 2016-2018 økte innbetalingene fra disse avgiftene med 6,4 milliarder kroner, mens det i 2019 ble innbetalt 736 millioner kroner mindre enn året før.
Inntektene fra den generelle CO2-avgiften hadde en nedgang på 7,7 prosent i 2019 selv om avgiftssatsen økte marginalt. Fra 2016-2018 økte imidlertid innbetalingene fra CO2-avgiften med 35,3 prosent, hovedsakelig som følge av en markant økning i avgiftssatsene. Nedgangen i 2019 kan ses i sammenheng med nedgangen i salg av petroleumsprodukter og økt bruk av biodrivstoff.
Provenyet fra CO2-komponenten i engangsavgiften gikk ned med 13,2 prosent og bidro sterkest til nedgangen for avgifter på klimagassutslipp. Beregnet avgift for klimakvoter dro i motsatt retning med en oppgang på 48,4 prosent, dette grunnet en kraftig økning i kvoteprisen.
Vi betaler mindre i veibruksavgifter
Inntektene fra veibruksavgiftene var i 2019 på 15,4 milliarder kroner. Dette var en nedgang på 4,3 prosent sammenlignet med året før. Innbetalt veibruksavgift på bensin gikk ned med 5,4 prosent, mens innbetalt veibruksavgift på autodiesel gikk ned med 3,8 prosent. Avgiftssatsene ble justert opp i 2019 i takt med prisveksten, så nedgangen i innbetalt veibruksavgift skyldes at det ble solgt færre liter avgiftsbelagt bensin og autodiesel.
Faktaside
Kontakt
-
Ingrid Semb Weyer
-
SSBs informasjonstjeneste