Nye statistikkbanktabeller: 14360 Effektive karbonpriser, etter næring og 14361 Effektive karbonpriser, etter energiprodukt er publisert 18. oktober 2024.
Statistikk innhold
Statistikk om
Miljøøkonomiske virkemidler
Statistikken gir en oversikt over avgifter som er innført for å korrigere for negative effekter på miljøet forårsaket av menneskelige aktiviteter. Til internasjonal rapportering benyttes definisjonen miljørelaterte avgifter som har en noe annen avgrensning og inndeling enn miljøavgifter. I tillegg vises tall for miljøsubsidier og relaterte overføringer.
Utvalgte tall fra denne statistikken
- Miljøavgifter, hovedkategori.Last ned tabell som ...Miljøavgifter, hovedkategori.
Millioner kroner Endring i prosent 2010 2022 2023 2010 - 2023 2022 - 2023 Miljøavgifter, i alt 31 045 48 706 47 786 53,9 -1,9 Avgifter på klimagassutslipp inkl. klimakvoter, i alt 12 579 32 337 35 545 182,6 9,9 Avgifter på utslipp av NOx og svovel, i alt 142 145 130 -8,5 -10,3 Veibruksavgifter på støy og lokale forurensning mv., i alt 16 124 14 139 11 708 -27,4 -17,2 Avgifter på avfall, i alt 726 263 332 -54,3 26,2 Andre avgifter på miljøproblemer ikke nevnt ellers, i alt 1 474 1 822 71 -95,2 -96,1 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Avgifter på klimagassutslipp inkl. klimakvoter, detaljerte tall.Last ned tabell som ...Avgifter på klimagassutslipp inkl. klimakvoter, detaljerte tall.
Millioner kroner Endring i prosent 2010 2022 2023 2010 - 2023 2022 - 2023 Avgifter på klimagassutslipp inkl. klimakvoter, i alt 12 579 32 337 35 545 182,6 9,9 ¬ CO2-avgift 4 682 12 224 14 168 202,6 15,9 ¬ Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen 2 207 7 164 7 738 250,6 8,0 ¬ Miljøavgift på klimagassene hydrofluorkarboner (HFK), perfluorkarboner (PFK) og svovelheksafluorider (SF6) 255 352 423 65,9 20,2 ¬ Engangsavgift - beregnet CO2-komponent 3 960 2 983 2 738 -30,9 -8,2 ¬ Beregnet skatt ifm omsetning av klimakvoter 1 475 9 614 10 478 610,4 9,0 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Veibruksavgifter på støy og lokal forurensning, detaljerte tall.Last ned tabell som ...Veibruksavgifter på støy og lokal forurensning, detaljerte tall.
Millioner kroner Endring i prosent 2010 2022 2023 2010 - 2023 2022 - 2023 Veibruksavgifter på støy og lokale forurensning mv., i alt 16 124 14 139 11 708 -27,4 -17,2 ¬ Veibruksavgift på bensin 7 373 4 270 3 674 -50,2 -14,0 ¬ Veibruksavgift på autodiesel 8 653 9 754 7 914 -8,5 -18,9 ¬ Veibruksavgift på naturgass og LPG 0 5 7 . 40,0 ¬ Avgift på smøreolje mv. 98 110 113 15,3 2,7 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Miljøavgifter, etter næring. Millioner kronerLast ned tabell som ...Miljøavgifter, etter næring. Millioner kroner
2023 Miljøavgifter, i alt Avgifter på klimagassutslipp inkl. klimakvoter, i alt Avgifter på utslipp av NOx og svovel, i alt Veibruksavgifter på støy og lokale forurensning mv., i alt Avgifter på avfall, i alt Andre avgifter på miljøproblemer ikke nevnt ellers, i alt Alle næringer og husholdninger 47 786 35 545 130 11 708 332 71 Alle næringer 37 531 31 395 107 5 721 237 71 Husholdninger 10 255 4 150 23 5 987 95 0 Jordbruk, skogbruk og fiske 1 093 1 058 5 30 0 0 Bergverksdrift og utvinning av råolje og naturgass, inkl. tjenester 16 455 16 425 7 23 0 0 Industri 2 606 2 471 1 111 2 21 Energi- og vannforsyning, avløp og renovasjon 808 403 1 182 222 0 Bygge- og anleggsvirksomhet 3 637 2 002 9 1 626 0 0 Varehandel, rep. av motorvogner, overnatting og servering 1 969 1 239 8 659 13 50 Andre tjenesteytende næringer 2 603 2 137 52 414 0 0 Transport 7 828 5 264 12 2 552 0 0 Undervisning, helse- og sosialtjenester 175 88 5 82 0 0 Offentlig administrasjon og forsvar 357 308 7 42 0 0 Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ... - Miljøsubsidier og relaterte overføringer. Millioner kronerLast ned tabell som ...Miljøsubsidier og relaterte overføringer. Millioner kroner
Millioner kroner Endring i prosent 2022 2023 2022 - 2023 Subsidier og relaterte overføringer, etter næring 19 174,8 19 543,8 2 Jordbruk, skogbruk og fiske 1 115,0 1 125,7 1 Industri 666,1 660,0 -1 Energi- og vannforsyning, avløp og renovasjon 4 187,2 3 016,7 -28 Transport 647,8 492,0 -24 Andre næringer1 3 016,4 4 114,8 36 Husholdninger 652,3 859,5 32 Utlandet 7 460,7 7 670,6 3 Subsidier og relaterte overføringer, etter miljøformål 19 174,8 19 543,8 2 Vern av luft og klima 8 363,1 9 123,7 9 Forvaltning av skogressurser 1 440,1 1 498,0 4 Forvaltning av energiressurser 3 918,5 3 609,2 -8 Andre miljøformål 5 082,5 4 914,7 -3 1Inkl. utvinning av råolje og naturgass, bergverk, bygg- og anleggsvirksomhet, varehandel, tjenesteytende næringer, undervisning, helse og sosialt arbeid og offentlig administrasjon Standardtegn i tabellerLast ned tabell som ...
Om statistikken
Informasjonen under «Om statistikken» ble sist oppdatert 5. desember 2022.
Miljøøkonomiske virkemidler defineres som virkemidler som er iverksatt for å korrigere for negative effekter på miljøet forårsaket av menneskelige aktiviteter, det vil si at miljøskadelige aktiviteter blir dyrere, mens miljøfremmende tiltak blir billigere. Formålet med virkemidlene er å endre dagens produksjons- og forbruksmønstre i henhold til klima- og miljøpolitiske mål til lavest mulig kostnader. Eksempler på miljøøkonomiske virkemidler er avgifter, gebyrer, subsidier (tilskuddsordninger), refusjonsordninger og utslippskvoter (f.eks. klimakvoter).
Miljøøkonomiske virkemidler omfatter ikke regulatoriske/juridiske virkemidler, dvs. lover og forskrifter som har til hensikt direkte å påvirke aktørene. Frivillige avtaler kan inngå her.
Statistikken for miljøøkonomiske virkemidler omfatter for øyeblikket avgifter og kjøp av klimakvoter samt miljøsubsidier og relaterte overføringer.
Miljøavgifter er avgifter som er innført for å korrigere for negative miljøkonsekvenser som markedsaktørene ikke har tatt hensyn til. Miljøavgiftene er utformet med tanke på å redusere miljøskadelige aktiviteter til et samfunnsøkonomisk riktig nivå, dvs. at de priser kostnadene som den miljøskadelige aktiviteten påfører samfunnet. Miljøavgifter er en type Pigou-avgifter.
Miljøavgifter kan legges på:
- forurensende utslipp til luft eller vann, for å stimulere til utvikling av ny teknologi eller endrede prosesser og/eller la forurenserne betale for de skadene de påfører miljøet.
- produkter med miljøskader for å begrense bruken av disse, og eventuelt virke prisdiskriminerende i forhold til andre produkter eller for å oppmuntre til retur og gjenvinning.
Avgifter inkludert i statistikk for miljøøkonomiske virkemidler tar utgangspunkt i de transaksjoner som i nasjonalregnskapet defineres som skatter. Skatter defineres der som overføringer fra innenlandske produsenter til offentlig forvaltning i form av skatter og avgifter som enten varierer i takt med produksjonen av produkter, eller er knyttet til produkter på annen måte (produktskatter) eller som er knyttet til produksjonsvirksomheten, men som ikke varierer i takt med produksjonen av produkter (næringsskatter).
Miljøavgiftene deles inn i fem hovedgrupper. Se tabell.
Hovedkategori | Avgift |
Avgift på utslipp av klimagasser inkl. klimakvoter | CO2-avgift |
Avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen | |
Miljøavgift på klimagassene hydrofluorkarboner (HFK) og perfluorkarboner (PFK) | |
Engangsavgift - beregnet CO2-komponent | |
Beregnet skatt ifm omsetning av klimakvoter | |
Avgift på utslipp av NOX og svovel
| Avgift på utslipp av NOX |
Avgift på utslipp av NOX, petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen | |
Svovelavgift | |
Engangsavgift - beregnet NOx-komponent | |
Veibruksavgifter mv. på støy og lokal forurensning | Veibruksavgift på bensin |
Veibruksavgift på diesel | |
Smøreoljeavgift mv. | |
Avgift på avfall
| Avgift på sluttbehandling av avfall |
Miljøavgift på drikkevareemballasje | |
Avgifter på miljøproblemer ikke nevnt ellers
| Avgift på helse- og miljøfarlige kjemikalier (TRI, PER) |
Avgift på plantevernmiddel | |
Grunnavgift på mineralolje mv. |
Miljørelaterte avgifter er definisjonen som benyttes for avgifter som inngår i statistikken i pliktig rapportering til Eurostat om miljøøkonomiske regnskaper (i henhold til EU-forordning 691/2011). Definisjonen av miljørelaterte avgifter benyttet i den internasjonale rapporteringen avviker fra den benyttet for miljøavgifter i Norges nasjonale statistikk. Eurostat, OECD og FN definerer en miljørelatert skatt som: " En avgift/skatt hvor skattegrunnlaget er en fysisk størrelse (eller en tilnærming til en slik størrelse) som har en anerkjent spesifikk negativ virkning på miljøet" og hvor det er listet opp hvilket forbruk, produkt eller aktiviteter («fysisk enhet») som per definisjon er ansett som miljøskadelig. Denne definisjonen er først og fremst valgt for å få internasjonalt sammenlignbare tall. Det er det som beskattes som avgjør om avgiften regnes som en miljørelatert avgift eller ikke. Det betyr at en avgift som ikke korrigerer for negative effekter på miljøet, likevel kan bli klassifisert som en miljørelatert avgift. For eksempel inngår avgift på forbruk av elektrisitet og bruksuavhengige bilavgifter som årsavgift og omregistreringsavgift i den internasjonale rapporteringen da forbruk av elektrisitet og alle transportaktiviteter per definisjon er regnet som miljøskadelig. Den internasjonale rapporteringen inkluderer flere enkeltavgifter og inndeles etter en annen kategorisering enn for miljøavgiftene. De miljørelaterte skattene grupperes i fire kategorier, hhv. energiskatter, transportskatter, forurensningsskatter og ressursskatter (se nærmere omtale i artikkelen «Miljøavgifter – hva er det?»).
Produkter eller aktiviteter (tax base) som per definisjon er ansett som miljøskadelig:
Energiprodukter (inkl. drivstoff til transportformål)
Energiprodukter tilknyttet transport
- Blyfri bensin
- Blyholdig bensin
- Diesel
- Andre energiprodukter for transportformål (f.eks. LPG eller naturgass)
Andre energiprodukter
- Lett fyringsolje
- Tungolje
- Naturgass
- Kull
- Koks
- Bioenergi
- Elektrisitetsforbruk og -produksjon
- Fjernvarmeforbruk og -produksjon
- Andre energiprodukter tilknyttet stasjonær forbrenning
Drivhusgasser
- Karboninnhold i drivstoff
- Utslipp av drivhusgasser (inkl. utslippskvoter som defineres som skatter I henhold til nasjonalregnskapet)
Transport (ekskl. drivstoff til transportformål)
- Import og salg av motorkjøretøy (engangsavgifter)
- Registrering eller bruk av motorkjøretøy (periodiske avgifter, f.eks. årsavgifter)
- Veibruksavgifter
- Kø-avgifter og bompenger (hvis definert som skatt i nasjonalregnskapet)
- Andre transportformål (skip, fly, tog, etc.)
- Fly og flybilletter
- Bilforsikringer (ekskl. generelle forsikringer)
Forurensning
- Målte eller estimerte NOx utslipp
- Målte eller estimerte SOx utslipp
- Målte eller estimerte svovelutslipp
- Andre målte og estimerte utslipp til luft (ekskl. CO2)
- Ozon-nedbrytende stoffer (f.eks. CFCs eller halogener)
- Målte eller estimerte utslipp til vann
- Andre målte eller estimerte utslipp til vann
- Behandling av avløpsvann
- Innsektsmidler (basert på kjemisk innhold)
- Kunstgjødsel (basert på f.eks. fosfor eller nitrogen)
- Annen gjødning
- Avfallshåndtering
Innsamling, behandling og fjerning
- Individuelle produkter (f.eks. innpakning, drikkebeholdere, batterier, dekk, smøremiddel)
- Støy (f.eks. avgang/landing fly)
Ressurser
- Vannuttak
- Høsting av biologiske ressurser(f.eks. tømmer, jakt og fiske)
- Utvinning av råvarer (mineraler, olje og gass)
- Landskapsendringer
Miljøsubsidier og relaterte overføringer er overføringer som har til hensikt å støtte aktiviteter som verner miljøet eller reduserer bruk av naturressurser.
Overføringene inkludert i statistikk for miljøøkonomiske virkemidler tar utgangspunkt i de transaksjoner som i nasjonalregnskapet defineres som subsidier og løpende overføringer.
Subsidier defineres der som overføringer fra offentlig forvaltning til innenlandske produsenter i form av støtteutbetalinger som er knyttet til produksjonsvirksomheten, men som ikke varierer i takt med produksjonen av produkter. Løpende overføringer er overføringer som omfordeler inntekter mellom de ulike sektorene i økonomien. De viktigste løpende overføringene gjelder overføringer innen offentlig forvaltning, overføringer fra offentlig forvaltning til offentlig forretningsdrift og til ideelle organisasjoner, samt overføringer fra utlandet til innenlandske sektorer.
Miljøsubsidiene og de relaterte overføringer fordeles etter næring og miljøformål (se Standard Klassifikasjoner for mer informasjon).
Næringsinndelingen følger Standard for Variant av SN - Miljøregnskap.
Inndelingen av miljøsubsidier og relaterte overføringer etter miljøformål følger standard for klassifisering av produkter og aktiviteter etter miljøvern- og ressursforvaltning.