31641_not-searchable
/natur-og-miljo/statistikker/agassn/arkiv
31641
NOX-utslippet opp 1 prosent
statistikk
2002-03-21T10:00:00.000Z
Natur og miljø
no
agassn, Utslipp av forsurende gasser og ozonforløpere, luftforurensning, forsurende gasser (for eksempel NOX, SO2, NH3), kildefordelt utslipp (for eksempel olje- og gassutvinning, veitrafikk, luftfart), utslipp etter næring (for eksempel energisektoren, industri, primærnæringer)Forurensning og klima, Natur og miljø
false

Utslipp av forsurende gasser og ozonforløpere2001, foreløpige tall

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

NOX-utslippet opp 1 prosent

Etter en nedgang på 7 prosent i 2000, stiger nå utslippene av nitrogenoksider igjen. Økningen var på 1 prosent i 2001, mens utslippene av ammoniakk og NMVOC gikk ned 2 prosent. Utslippene av alle disse gassene må reduseres betydelig innen 2010 hvis Norge skal overholde forpliktelsene i Gøteborg-protokollen.

Dette viser nye beregninger fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Statens forurensningstilsyn (SFT).

Sjøfart, olje- og gassproduksjon og oppvarming betyr mest

I 2001 steg utslippene av nitrogenoksider (NOX) med 1 prosent i forhold til 2000 som en følge av økt forbrenning av olje og gass. Dette vil blant annet si økt bruk av naturgass til elektristetsproduksjon på olje- og gassinstallasjoner på kontinentalsokkelen, økt bruk av olje til oppvarming og annen stasjonær forbrenning samt en økning i utslippene fra sjøfart. Det er verdt å merke seg at faklet mengde naturgass på kontinentalsokkelen er kraftig redusert siste året. Fakling vil si avbrenning av overskuddsgass uten å utnytte energien i gassen. 2001 var et kaldere år enn 2000 slik at forbruket av oljeprodukter til oppvarming har økt noe av den grunn. Videre har industri med mulighet til å variere mellom bruk av for eksempel olje og elektrisitet, til en viss grad gått tilbake til olje i 2001.

Mindre utslipp fra veitrafikk

De samlede utslippene av NOX fra veitrafikk gikk ned med 1 prosent i 2001 til tross for at folk kjører mer bil enn noensinne. Salget av bilbensin økte med nær 4 prosent i 2001. Denne økningen har delvis sin forklaring i tømming av lagerbeholdningen av drivstoff i 2000 og fylling av lagrene igjen spesielt de første månedene av 2001. Dette kom som følge av avgiftsendringer fra 1.1.2001. Men siden andelen biler med katalysator fortsatt er økende, synker utslippene av NOx. 64 prosent av bensindrevne personbiler hadde katalysator i 2001, og siden nyere biler brukes mer enn gamle, ble 76 prosent av bensinbilenes samlede kjørelengde kjørt med biler som har katalysator. Utslippene fra dieselbiler øker derimot, dette gjelder både personbiler og lastebiler.

Utslippene må ned 31 prosent

I 2001 ble det sluppet ut 225 000 tonn NOX i Norge. Dette er en marginal nedgang i forhold til 1990-nivået. I tiden fram til 2010 må imidlertid NOX-utslippene reduseres til 156 000 tonn eller 31 prosent i forhold til 2001-nivået hvis Norge skal overholde Gøteborg-protokollen. Norge er allerede nå forpliktet til å overholde Sofia-protokollen fram til 2010. I henhold til denne skal Norge stabilisere NOx-utslippene under 1987-nivå fra og med 1994. Denne forpliktelsen klarte vi ikke i årene 1997, 1998 og 1999. I 2000 og 2001 lå imidlertid utslippene innenfor rammen av Sofia-protokollen.

Sjøfart bidrar mest til NOX

Innenriks sjøfart og fiske utgjorde 40 prosent av NOX-utslippene i Norge i 2001. Veitrafikk og olje- og gassvirksomheten står hver for omtrent 20 prosent. Resten av utslippene skyldes for det meste prosesser og forbrenning innen industrien. Under 1 prosent av utslippene skyldes boligoppvarming. Utenriks sjøfart og luftfart er holdt utenom disse tallene, siden disse ikke omfattes av internasjonale miljøforpliktelser.

Utslippstak i 2010 ifølge Gøteborg-protokollen. Status 2001.
Tonn (prosent)
Komponent     Utslipp i 1990    Utslipp i 2001    Mål i 2010    Nødvendig reduksjon
NOX 226 000 225 000 156 000 69 000 tonn (31 prosent)
NMVOC 300 000 357 000 195 000     162 000 tonn (45 prosent)
NH3 23 000 25 000 23 000 2 000 tonn (7 prosent)

NMVOC-utslipp må ned 45 prosent

I henhold til Gøteborg-protokollen skal utslippene av flyktige organiske forbindelser unntatt metan (NMVOC) ikke overstige 195 000 tonn i 2010. I forhold til utslippene i 2001 må NMVOC utslippene nesten halveres de neste 9 årene for at Norge skal klare denne forpliktelsen.

Oljelasting ansvarlig for halvparten

Mer enn 60 prosent av Norges NMVOC-utslipp kommer i dag fra fordamping ved lasting og lagring av råolje offshore. SFT har gitt pålegg om å redusere disse utslippene betydelig fra 2005. Utslipp fra løsemidler og bensinkjøretøyer står også for en vesentlig andel av utslippene, men begge disse utslippene ble redusert i 2000. Reduksjonen fra bensinkjøretøy skyldes effekten av avgasskrav, og reduksjonen fortsatte også i 2001.

Ammoniakkutslippene ned

I Gøteborg-protokollen er Norge forpliktet til å ikke slippe ut mer enn 23 000 tonn ammoniakk (NH3) i 2010. I 2001 var utslippet 25 000 tonn. Utslippet må dermed reduseres med 7 prosent innen 2010.

Landbruket står for mer enn ni tideler av ammoniakkutslippet i Norge. Landbruksutslippet stammer først og fremst fra husdyrgjødsel, men bruk av kunstgjødsel bidrar også. I 2001 gikk ammoniakkutslippet tilbake med 2 prosent sammenlignet med året før.

Se også: Nye, foreløpige landstall for utslipp av klimagasser