Innhold
Publisert:
Du er inne i en arkivert publisering.
Utslipp fra oljelasting kraftig ned
Utslipp av flyktige organiske forbindelser (NMVOC) ble redusert med hele 11 prosent i 2002 i forhold til året før. Nedgangen skyldes først og fremst mindre oljelasting, men også at mer av oljen lastes over anlegg som gjenvinner oljedamp.
Utslippene av nitrogenoksider (NOX) sank med 3 prosent i fjor. Det skyldes at flere katalysatorbiler gir lavere NOX-utslipp, mindre fakling på sokkelen og lavere aktivitet innenfor deler av prosessindustrien.
Dette viser foreløpige beregninger av utslipp til luft fra Statistisk sentralbyrå (SSB) og Statens forurensningstilsyn (SFT).
NMVOC-utslipp er redusert
Utslippene av NMVOC - flyktige organiske forbindelser unntatt metan - er foreløpig beregnet til 334 000 tonn i 2002. Nedgangen på 11 prosent i fjor i forhold til 2001, skyldes at mindre olje er blitt lastet offshore. Dessuten ble mer av denne oljen lastet over anlegg som gjenvinner oljedamp. Nedgangen i lastet mengde olje kommer som en følge av lavere oljeproduksjon. Videre førte lavere bensinsalg og flere biler med katalysator, til reduserte utslipp.
Oljelasting ansvarlig for mer enn halvparten av utslippene
Mer enn halvparten av Norges NMVOC-utslipp kommer fra fordampning ved lasting og lagring av råolje offshore. SFT har gitt pålegg om å redusere disse utslippene betydelig og tiltakene skal fases inn i perioden 2003-2005. Utslipp fra løsemidler og bensinkjøretøyer sto for til sammen 19 prosent av utslippene. Utslipp fra bensinkjøretøy ble redusert med 10 prosent i 2001 grunnet strengere avgasskrav.
Til tross for denne positive utviklingen, må nedgangen fortsette i årene framover hvis Norge skal klare forpliktelsene sine i Gøteborg-protokollen. I henhold til denne skal de norske utslippene av NMVOC ikke overstige 195 000 tonn i 2010. I forhold til utslippene i 2002, må utslippene reduseres med 42 prosent fram til 2010 for at Norge skal klare denne forpliktelsen.
Nitrogenoksider tilbake 3 prosent
I 2002 sank utslippene av nitrogenoksider (NOX) med 3 prosent i forhold til 2001. Kildene som bidrar mest til nedgangen er veitrafikk, olje- og gassvirksomheten offshore og prosessindustrien.
NOX-utslippene fra veitrafikken, synker til tross for at trafikken øker sterkt. Dette skyldes at andelen biler med katalysator fortsatt øker, og dette mer enn oppveier veksten i trafikkarbeidet. Tall fra Transportøkonomisk institutt (TØI) viser at antall kjørte kilometer på norske veier gikk opp med 3 prosent i 2002. Salget av bilbensin gikk svakt tilbake i samme år (0,7 prosent), mens dieselsalget steg 2 prosent.
Videre har det vært mindre fakling av naturgass på sokkelen siste år, noe som gir reduserte utslipp. Redusert fakling kan skyldes flere forhold, og lavere produksjon kan være en av forklaringene. Fakling vil si avbrenning av overskuddsgass uten å utnytte energien i gassen. Problemene i deler av prosessindustrien forklarer reduserte NOX-utslipp. ( Les artikkel om klimagassutslipp for utdyping av dette .)
Det er også områder hvor NOX-utslippene stiger. Økt bruk av naturgass til elektrisitetsproduksjon på olje- og gassinstallasjoner på kontinentalsokkelen gir høyere utslipp. Dette skyldes økt samlet produksjon av olje, gass og kondensat.
Innenriks sjøfart og fiske sto for 39 prosent av NOX-utslippene i Norge i 2001, veitrafikk for omtrent 22 prosent, mens olje- og gassvirksomheten på sokkelen bidro med 20 prosent. Nær 10 prosent av utslippene skyldes prosesser og forbrenning innenfor industrien. Resten av utslippene kommer fra annen forbrenning, særlig fra motorredskaper, luftfart og boligoppvarming. Utenriks sjøfart og luftfart er holdt utenom den offisielle statistikken over NOX-utslipp, siden disse ikke omfattes av internasjonale miljøforpliktelser.
I henhold til Gøteborg-protokollen skal Norge redusere sine NOX-utslipp fra dagens 214 000 tonn til 156 000 tonn i 2010.
Utslippstak i 2010 ifølge Gøteborgprotokollen. Status 2002. Tonn (prosent) |
Komponent | Utslipp i 1990 | Utslipp i 2002 | Mål i 2010 | Nødvendig reduksjon 2002-2010 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
NOX | 223 523 | 213 972 | 156 000 | 58 000 tonn (27 prosent) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
NMVOC | 294 393 | 334 422 | 195 000 | 139 000 tonn (42 prosent) | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ammoniakkutslipp for 2002 ikke klare enda
Siden tallene for antall husdyr i Norge for 2002 er forsinket, har vi ikke kunnet beregne utslipp av ammoniakk (NH3) for 2002. Dette vil bli publisert sammen med tall for utslipp av svoveldioksid 25. juni 2003.
I Gøteborg-protokollen er Norge forpliktet til ikke å slippe ut mer enn 23 000 tonn ammoniakk i 2010. For 2001 ble utslippet beregnet til nær 25 000 tonn. Landbruket står vanligvis for mer enn ni tideler av ammoniakkutslippet i Norge. Landbruksutslippet stammer først og fremst fra husdyrgjødsel, men bruk av kunstgjødsel bidrar også. I 2001 gikk ammoniakkutslippet tilbake med 3 prosent sammenlignet med året før.
Nye tall for utslipp av klimagasser
1. april ble/blir det også presentert nye data for utslipp av klimagasser. Les artikkelen her . Kommunetall for klimagasser, forsurende gasser og partikler i 2000, presentert 21. mars, kan lastes ned her . I februar ble det presentert nye tall for utslipp av miljøgifter i Norge ( Utslipp av miljøgifter i Norge. 1990-2001 ). I februar ble også tall for utviklingen i utslippene av blant annet nitrogenoksider og NMVOC 1990-2001 presentert. Nå er også hovedtall for 2002 klare.
Les mer om de internasjonale miljøavtalene Norge har underskrevet på dette området.
Se flere tall om utslipp til luft i Statistikkbanken
Tabeller:
- Tabell 1 Utslipp til luft 1980, 1987 og 1989-2002. NOX, NMVOC, CO, NH3 og SO2. Tonn
- Tabell 2 Utslipp til luft 1980, 1987 og 1989-2002. Partikler (TSP, PM10 og PM2,5). Tonn
- Tabell 3 Kildefordelte utslipp til luft. 1990
- Tabell 4 Kildefordelte utslipp til luft. 2000
- Tabell 5 Kildefordelte utslipp til luft. 2001
Statistikken publiseres nå sammen med Utslipp til luft.
Kontakt
-
SSBs informasjonstjeneste
E-post: informasjon@ssb.no
tlf.: 21 09 46 42