21011_not-searchable
/natur-og-miljo/statistikker/fysplan/aar
21011
Flere dispensasjoner i strandsonen
statistikk
2006-03-15T10:00:00.000Z
Natur og miljø;Offentlig sektor
no
fysplan, Plan- og byggesaksbehandling, reguleringsplaner,byggesøknader, byggesaker, dispensasjoner, innsigelser, saksbehandlingstid, gebyrer, strandsonerKOSTRA, Areal, Natur og miljø, Offentlig sektor
false

Plan- og byggesaksbehandling2005

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Flere dispensasjoner i strandsonen

Kommunene mottok i 2005 om lag 30 prosent flere søknader om dispensasjon for nye bygninger i strandsonen enn året før. Dette gav også flere dispensasjoner, selv om andelen avslag økte relativt mer.

Andel av søknader om dispensasjon for nye bygninger i 100-metersbeltet langs sjø (saltvann) innvilget. Prosent

Dette viser foreløpige tall for årets rapportering om fysisk planlegging i kommuner og fylkeskommuner i KOSTRA. I alt ble det gitt anslagsvis 1 060( 1 ) dispensasjoner, mot 864 i 2004. Kommunene innvilget imidlertid en lavere andel av søknadene enn året før. De 1 060 dispensasjonene utgjorde 70 prosent av søknadene, mens året før ble 74 prosent av søknadene innvilget (figur 1).

Kommunene har et vesentlig ansvar for miljøvernet i Norge fordi de har ansvaret for praktiseringen av plan- og bygningsloven. Planer kan være bindende eller retningsgivende for hvilke tiltak som kan gjennomføres. Rapportering om tiltak i områder med stor miljøverdi - i KOSTRA rapporteres det for landbruks-, natur- og friområder (LNF-områder), strandsone og spesialområder for bevaring av kulturminner - viser at de fleste søknadene er i samsvar med plan, og innvilges. Omfanget av dispensasjoner gir dermed ikke hele bildet av utbygging i disse områdene. Det generelle forbudet mot utbygging i strandsonen gjelder ikke områder som er regulert til utbygging. I alt ble anslagsvis 1 800 søknader om nye bygninger i strandsonen innvilget i samsvar med plan. Det er første året dette blir rapportert.

Av søknadene som gjaldt dispensasjon i disse områdene samlet sett, ble 75 prosent innvilget, mens 25 prosent ble avslått. Det må imidlertid tas høyde for at kommuner avviser potensielle dispensasjonssøknader i forhåndskonferanser, noe som ikke registreres i statistikken. Tallene sier heller ikke om det er foretatt tilpasninger i forhold til miljøverdiene.

Innsigelser fra myndighetene til kommunale planer. Prosentvis fordeling av innsigelsesgrunn. 2004 og 2005*

Lavere andel av innsigelsene til kommunale planer gjelder miljøhensyn

I de kommunale planene bestemmes arealbruken i kommunene. For å sikre at nasjonale interesser blir ivaretatt, kan sentrale myndigheter fremme innsigelse til en plan når de mener at planen kommer i strid med disse interessene.

Myndighetene fremmet innsigelse til 20 prosent av alle planene som kommunene la fram til høring i 2005, mot 17 prosent året før. Hensynet til miljøet var den begrunnelsen som klart ble brukt oftest; 49 prosent av alle begrunnelsene var av miljøhensyn (figur 1). Tilsvarende tall i 2004 var imidlertid 53 prosent.

Transporthensyn og hensynet til andre planer ble brukt i 40 prosent av begrunnelsene, mens resten av begrunnelsene var av næringshensyn, der jord- og skogbruk dominerte.

Der miljøhensyn ble brukt som begrunnelse for innsigelsene, var hensynet til strandsonen og naturvern/friluftsliv/landskap brukt flest ganger (se flere tall for 2004 http://www.ssb.no/strandsone , siste avsnitt).

Rapporteringen i KOSTRA omfatter ikke spørsmålet om hvordan kommunene tar hensyn til innsigelsene.

Brutto kommunale driftsutgifter og driftsinntekter innenfor fysisk tilrettelegging og planlegging (funksjon 300)

Kommunene dekker inn mer av utgiftene til planlegging

Ifølge kommuneregnskapet i KOSTRA brukte Kommune-Norge 2,0 milliarder kroner til fysisk planlegging, byggesaksbehandling og kart og oppmåling, noe som tilsvarer 434 kroner per innbygger. Dette er omtrent samme nivå som året før. Av disse utgiftene dekket kommunene inn rundt regnet 1,35 milliarder kroner i form av gebyrer og andre inntekter, mot 1,2 millioner kroner i 2004. Nettoutgiftene gikk dermed ned fra 193 kr/innbygger i 2004 til om lag 161 kr/innbygger i 2005. De foreløpige tallene viser dermed at gebyrinntektene øker raskere enn utgiftene til disse gebyrlagte tjenestene.

Gebyrene øker

De økte inntektene henger trolig sammen med at gebyrene er blitt høyere. Fra 2004 til 2005 økte gebyrene for reguleringsplan, byggesak og kartforretning med henholdsvis 23, 13 og 7 prosent( 2 ) . Denne økningen er klart høyere enn den vanlige prisstigningen, og også høyere enn utgiftsøkningen for disse tjenestene.

Gjennomsnittlige gebyrer for reguleringsplan, byggesak og kartforretning i kommunene

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid for reguleringsplan, byggesak og kartforretning i kommunene

Saksbehandlingstiden for reguleringsplan og byggesak var henholdsvis 211 og 30 dager, hvilket er omtrent som året før. Saksbehandlingstiden for kartforretning viser en økning fra 87 til 104 dager. Det er imidlertid en del usikkerhet i tallene.

Se også Nærmiljøinnsats i kommunene. Foreløpige tall, 2005 og Bygging i strandsonen

Tall for de enkelte kommunene eller fylkeskommunene: http://www.ssb.no/kostra/ . Klikk på "Til tallene" eller "Flere tall i Statistikkbanken" i venstre marg. Vi gjør oppmerksom på at i faktaarkene beregnes alle gjennomsnitt kun på grunnlag av rapporterte tall. Mer pålitelige snitt vil bli publisert som endelige tall 15. juni.


(1) Om lag 75 prosent av kommunene har rapportert per 15. mars 2006, og tallet er estimert på grunnlag av disse.

(2) Dette er økning i gjennomsnittet for alle kommuner som har rapportert, der hver kommune teller like mye. De totale gebyrinntektene er imidlertid også avhengig av størrelsen på kommunen.