223780_not-searchable
/natur-og-miljo/statistikker/fysplan/aar
223780
Plankrav vektlegges mer ved høring av arealplaner
statistikk
2015-06-30T10:00:00.000Z
Natur og miljø;Offentlig sektor
no
fysplan, Plan- og byggesaksbehandling, reguleringsplaner,byggesøknader, byggesaker, dispensasjoner, innsigelser, saksbehandlingstid, gebyrer, strandsonerKOSTRA, Areal, Natur og miljø, Offentlig sektor
false
Kommunenes behandling av reguleringsplaner, byggesøknader og dispensasjoner. Manglende ivaretakelse av plankrav begrunner 40 prosent av innsigelsene til arealplaner.

Plan- og byggesaksbehandling2014

Innhold

Publisert:

Du er inne i en arkivert publisering.

Gå til nyeste publisering

Plankrav vektlegges mer ved høring av arealplaner

Manglende ivaretakelse av plankrav begrunner 40 prosent av innsigelsene til arealplaner. Antall dispensasjoner for nye bygg i landbruks-, natur- og friluftsområder er stabilt, men antall avslåtte søknader er doblet siden 2013. Det ble gitt 1 100 dispensasjoner for nye bygg i strandsonen i 2014.

Dispensasjoner. Saksbehandlingstid. Driftsutgifter: Nøkkeltall
Enhet2014Endring i prosent
Endring fra foregående årEndring siste 5 år
Dispensasjoner gitt for nye bygninger i områder for landbruk, natur- og friluftsliv samt reindriftAntall2 190613
Saksbehandlingstid for ett-trinnsbyggesøknader med 12-ukers fristKalenderdager3853
Brutto driftsutgifter per innbygger til fysisk tilrettelegging og planlegging (funksjon 301, 302, 303, 304 og 305) i kommuneneKroner/innbygger774726
Brutto driftsutgifter per innbygger til lokal og regional utvikling, areal og natur (funksjon 715) i fylkeskommuneneKroner/innbygger192215

Rapporteringen i KOSTRA for 2014, viste også at antallet utførte tilsyn med såkalt «ikke omsøkt byggevirksomhet» gikk ned med 20 prosent sammenlignet med 2013. Det ble politianmeldt 21 byggesaker i 2014, like mange som i 2013.

Mer opptatt av plankrav

Kommunenes nye arealplaner legges ut til offentlig høring, og innsigelser til planene må begrunnes. Ivaretakelsen av plankrav utgjorde i 2014 så mye som 40 prosent av begrunnelsene. Hensynet til miljøverdier er fortsatt viktig og benyttes i 37 prosent av begrunnelsene når myndigheter med innsigelsesrett avgir sin uttalelse. Næringsinteresser og andre årsaker utgjør resten.

Mer bygging i landbruks-, natur- og friluftsområder

Områder med stor miljøverdi blir avgrenset i planer hjemlet i plan- og bygningsloven. Planene er bindende eller retningsgivende for hvilke tiltak som kan gjennomføres. For såkalte landbruks-, natur- og friluftsområder samt andre typer områder, er det vanlig å sette begrensninger for byggeaktivitet. I 2014 ble det gitt om lag 4 000 byggetillatelser for nye bygg i samsvar med kommunenes arealplaner i slike områder. Dette er en økning på om lag 300 fra 2013. I tillegg ble det gitt dispensasjoner for nye bygg i landbruks-, natur og friluftsområder.

Antallet dispensasjoner i 2014 var på 2 190 og har ikke vært høyere siden 2003. Det var en økning på 6 prosent fra 2013. Antallet avslåtte søknader doblet seg nesten fra 2013 til 443 avslag i 2014. Andelen innvilgede dispensasjonssøknader for 2014 er på 83 prosent, det vil si 7 prosentpoeng lavere enn i 2013.

Dispensasjon for bygging langs vassdrag ble gitt i 450 tilfeller, og dette er en nedgang på 30 fra 2013. For strandsonen langs kysten er antallet dispensasjoner for nye bygg stabilt, og var i 2014 på omkring 1 100.

Utgifter og inntekter økte

Brutto driftsutgifter til fysisk planlegging, byggesaksbehandling samt kart og oppmåling i kommunene økte med 8 prosent fra 2013 til 2014, mens brutto driftsinntekter økte med 2 prosent.

Ifølge kommuneregnskapet brukte kommunene 3,9 milliarder kroner til fysisk planlegging, byggesaksbehandling samt kart og oppmåling i 2014. Kommunene dekket om lag 2,4 milliarder kroner av disse utgiftene gjennom innkreving av gebyrer og andre inntekter. Fordelt på befolkningen tilsvarer dette 774 kroner i utgifter og 478 kroner i inntekter per person. Gebyrene for byggesak og oppmåling av grunneiendom økte med henholdsvis 7,6 prosent og 4,8 prosent fra 2013 til 2014.

Redusert saksbehandlingstid for detaljregulering

Gjennomsnittlig behandlingstid for noen typer saker som kommunene behandlet i løpet av 2014 er beregnet til:

  • 245 kalenderdager for privat forslag til detaljreguleringsplan
  • 38 kalenderdager for byggesak (ett-trinnssøknad med 12 ukers frist)
  • 57 kalenderdager for oppmåling av grunneiendom

Gjennomsnittlig antall dager det tar å få behandlet et privat forslag til detaljreguleringsplan er avtakende siden 2012, og har gått ned med 7 prosent fra 2013 til 2014.

Ett tilfelle av stans av byggearbeid i Longyearbyen

Longyearbyen er ikke underlagt krav om rapportering i KOSTRA, men har likevel valgt å rapportere tall på noen av de tjenestene som er sammenliknbare med de kommunale tjenestene på fastlandet.

I Longyearbyen var gebyret for behandling av søknad om oppføring av enebolig i 2014 på 6 600 kroner. Det ble fattet vedtak i 34 av i alt 38 byggesaker, samt utført 6 eierseksjoneringssaker. Den gjennomsnittlige saksbehandlingstiden ble holdt med god margin for rammesøknader, ett-trinnssøknader med 12 ukers frist og for enkle tiltak/ett-trinnssøknader med 3 ukers frist. For søknader om tiltak uten ansvarsrett var det overskridelser, og det tok i gjennomsnitt 60 dager å få søknadene behandlet.

Det ble utført 3 tilsyn i byggesaker med fokus på brannsikkerhet. I ett tilfelle ble det gitt pålegg om stans av arbeidet.

Det ble behandlet og vedtatt 2 private forslag til detaljreguleringsplaner.

Justering av tidsserie i tabelleneÅpne og lesLukk

I flere av tabellene til denne artikkelen er tidsserien oppdatert, og i de fleste tilfeller gjelder dette tilbake til 2010. Dette skyldes at metoden for å korrigere landstallene for manglende rapportering fra kommunene er blitt forbedret (gjort mer presis). Noen av endringene skyldes korrigeringer i formlene til grunnlagstall og nøkkeltall i KOSTRA, som tabellene i artikkelen er basert på.